PDA

View Full Version : vinter bilen/ blivande banbilen Opel Corsa 1.2->1.8->2.0 -85

olympia69
15-08-05, 01:15
Nu äntligen har motorn pajjat på den....äntligen tänker ni, är han koko..!
Grejen är den att den funkat som bruksbil. Och nu efter att den besiktigats och blivit godkänd med fel motor, lägligt har gått sönder(blandar vatten med olja o tvärtom=blockpackningen), är det ett perfekt läge att sätta i den 2 liters motorn jag köpte i våras!
har även en trimkam liggandes som ska i,andra spridare satt det redan i! sen ska det slipade insuget göras klart, toppen tar jag till våren, då den får tappa lite vikt i kanalerna!!:)

även en ny hel o rak baklucka har köpts o den efterlängtade hela framrutan!(fick anmärkning på bes.) den gamla rutan har gått 2 år med ett stort spindelnät mitt i ...kändes säkert...:rolleyes:
men nu är den bytt!!!

Bakluckan ska läggas igen så den blir slät.
En lättare halvbur eller enkel båge ska monteras så småningom. Då försvinner även möjligheten att sitta fler än två i bilen!:)
En opel original frontspoiler till Corsa A har jag som ska på bilen oxå .
sedan när allt är klart ska bilen befrias från den äckliga röda färgen , till en mörkare och trevligare färg.

har tyvärr ingenstans att lägga bilder så det får ni vänta med ett tag...

contra
15-08-05, 12:48
Nu äntligen har motorn pajjat på den....äntligen tänker ni, är han koko..!
Grejen är den att den funkat som bruksbil. Och nu efter att den besiktigats och blivit godkänd med fel motor, lägligt har gått sönder(blandar vatten med olja o tvärtom=blockpackningen), är det ett perfekt läge att sätta i den 2 liters motorn jag köpte i våras!
har även en trimkam liggandes som ska i,andra spridare satt det redan i! sen ska det slipade insuget göras klart, toppen tar jag till våren, då den får tappa lite vikt i kanalerna!!:)

även en ny hel o rak baklucka har köpts o den efterlängtade hela framrutan!(fick anmärkning på bes.) den gamla rutan har gått 2 år med ett stort spindelnät mitt i ...kändes säkert...:rolleyes:

Bakluckan ska läggas igen så den blir slät.
En lättare halvbur eller enkel båge ska monteras så småningom. Då försvinner även möjligheten att sitta fler än två i bilen!:)
En opel original frontspoiler till Corsa A har jag som ska på bilen oxå .
sedan när allt är klart ska bilen befrias från den äckliga röda färgen , till en mörkare och trevligare färg.

har tyvärr ingenstans att lägga bilder så det får ni vänta med ett tag...

Låter ju intressant :) Det är inte alla som blir glada när motorn är slut ;)
Du kan ju testa lägga upp bilderna här om du saknar utrymme nån annan stanns.
http://upl.silentwhisper.net/

Lizzardo
15-08-05, 17:35
Låter nästan som att man får palla sig iväg till Värmlandsskogarna på en kaffe och provkörning :D

olympia69
15-08-05, 18:27
ja du är välkommen Daniel!!
fast jag är inte klar med bilen ännu....:)

Lizzardo
15-08-05, 18:46
ja du är välkommen Daniel!!
fast jag är inte klar med bilen ännu....:)

Kan dyka förbi nån helg när jag lyckats fått min nya fjädring så kan vi ge gsi:n en genomkörare istället :p

olympia69
16-08-05, 23:53
Här kommer det lite bilder på bilen!

den första är från förra året när den var nypolerad o fin fast med de gamla alufälgarna:

http://upl.silentwhisper.net/uplfolders/upload1/corsan_001.jpg (http://upl.silentwhisper.net/uplfolders/upload1/corsan_001.jpg)

denna är från igår när jag började med bilen:

http://upl.silentwhisper.net/uplfolders/upload1/corsan_007.jpg (http://upl.silentwhisper.net/uplfolders/upload1/corsan_007.jpg)

här är motorhuven bort tagen , likaså luftburken och lite slangar:

http://upl.silentwhisper.net/uplfolders/upload1/corsan_004.jpg (http://upl.silentwhisper.net/uplfolders/upload1/corsan_004.jpg)

här är motorn urlyft:

http://upl.silentwhisper.net/uplfolders/upload6/corsan_009.jpg

mer kommer senare....

olympia69
26-08-05, 01:28
mera bilder..

här har jag kapat upp rambalken så man får plats medremskivor o sånt..

http://upl.silentwhisper.net/uplfolders/upload4/corsan_innerskarm_kapad.JPG

här är hålet igensvetsat o målat med primer:

http://upl.silentwhisper.net/uplfolders/upload4/corsan_innerskarm_svetsad_o_primad.JPG

olympia69
06-09-05, 14:20
har fått i motorn ,men får den inte att gå på mer än 2 cyl. har provat allt snart... ger snart upp...

Stefan K
06-09-05, 16:46
har fått i motorn ,men får den inte att gå på mer än 2 cyl. har provat allt snart... ger snart upp...

Du har inte gjort som jag gjorde på kadutten då?.............Råkade förväxla 2 å 3ans tändkablar......Oj oj vad jag leta fel innan jag hittade det :rolleyes: (nästan så man skäms lite för att tala om det)

olympia69
07-09-05, 02:44
har efter en massa skruvande fått ihop åbäket igen:D och nu går den.. dock är den lite slöare än vad jag trodde.. beror antagligen på att kompet inte är 100% ok !! :cool:
men det får väl fixas senare..:)
får jag allt att hålla så kommer den att synas på gelleråsen den 25 sept.!!

Daniel_
07-09-05, 17:07
Har du satt i en c20ne i din Corsa? Hur har du byggt ihop drivpaketet?? D.vs vad kör du med för drivaxlar os.v. Skall nämligen göra samma sak med min Corsa efter vintern.:rolleyes:

olympia69
07-09-05, 23:09
jag har skarvat kadettens med corsans drivaxel!
alltså kadettens inre och corsans yttre ända! det ska tydligen gå att plocka ihop det utan att behöva skarva, men då är risken extremt stor att man sliter ut lagret i lådan, eftersom man tar bort all möjlighet för drivknuten att röra sig vid upp- och ner-fjädring! för det skiljer en hel del mellan hjulets nedre läge och det översta typ 4cm!

olympia69
18-09-05, 00:40
nu har jag rivit ur baksätet...ska montera en momo "sittafast-stol":D med ett fyrpunktsbälte!!
och ett stag mellan stötdämparna bak också!!:) det enda som återstår sedan för att få ta ut den på bana är att byta packboxen på veven som jag lyckades skada vid montering av oljepumpen,typiskt när man är nogrann o byter trågpackning,packbox och oljepumpspackningen!:cool:

Figgz
18-09-05, 08:12
Se där ja Björn, då var det ingen "daily driver" längre den där lilla Corsan... :)
Gissar att du håller på att förbereda den för Gelleråsen så att du kan köra om mig på utsidan i kurvorna va? ;)

Rolig rackare det där

Daniel_
18-09-05, 11:42
Ofan, så det håller alltså.. är det en Kadett Gsi du har tagit inre axeln från?

jag har skarvat kadettens med corsans drivaxel!
alltså kadettens inre och corsans yttre ända! det ska tydligen gå att plocka ihop det utan att behöva skarva, men då är risken extremt stor att man sliter ut lagret i lådan, eftersom man tar bort all möjlighet för drivknuten att röra sig vid upp- och ner-fjädring! för det skiljer en hel del mellan hjulets nedre läge och det översta typ 4cm!

olympia69
18-09-05, 12:22
ja kadett gsi 1.8 är inre drivaxeln ifrån!!

figgz: ja tanken är väl så, men har ju aldrig kört bana förut så det är väl ingen risk att det lär hända...;)
har ju bara övat på alla krokiga asfalterade skogsvägar härikring!:D

Daniel_
18-09-05, 18:48
Tack för det svaret, då får det bli så för mig oxå..
En fråga till: Ska ev. köpa en hel vectra A 90:a. Kan jag sno drivaxlarna ifrån den tro och skarva på mina Corsa A?

[QUOTE=olympia69]ja kadett gsi 1.8 är inre drivaxeln ifrån!!

olympia69
21-09-05, 00:25
ja det är ju samma axel så det borde funka..:) tilläggas ska väl att jag inte skarvat dom direkt ihop med varandra, utan fått en hylsa svarvad med de olika dimensionerna som axlarna har!

olympia69
21-09-05, 14:56
Har idag börjat riva i motorn för att se vad som hänt med packboxen ,eftersom den läckte olja!
jag har lyckats vränga den utåt ett kvarts varv,när jag monterade oljepumpen tillbaka!! känner mig klantig!!:cool:

olympia69
04-10-05, 00:56
som en del vet så ville mina vevlager inte vara med mer än 3 varv på avslutningsträffen på Gelleråsen!!
allt pga dålig oljepump(troligen)
kommer därför att, i den mån ekonomin tillåter under vintern, renovera ett block och fixa till en topp så den ger lite bättre flöde!
inget extremt bara lite mer än original! kör på hållbarhet hellre än maxtrimning!!

olympia69
23-07-06, 00:01
här har det stått still en tid nu, mest för att jag köpt hus och fått nytt jobb i slutet av förra året(november). så man har haft dåligt med tid!:cool:
ska försöka byta motor under hösten nu, har fått en vectra med friskt block som ska bytas lite lager och sånt i först sen sättas i corsan, så kanske det håller lite...:)

MantaBurner
23-07-06, 12:37
kul att du har fått kneg igen ju !!

vad gör du nuförtiden ??

hus är bra, för det betyder garage...... :D

olympia69
24-07-06, 00:23
kul att du har fått kneg igen ju !!

vad gör du nuförtiden ??

hus är bra, för det betyder garage...... :D

jo det är kul med jobb!!
har nästan samma jobb som förut, jobbar som lager/reservdelschef på Peugeot verkstan i Karlstad!
ja garage har jag med stor parkering utanför!!! fint det!!:)

olympia69
17-07-07, 22:33
nu har bilen dragits fram igen för att få motorn utbytt mot en fungerande!!:Nerds:
håller på att plocka ur motorn ur donator bilen; en vectra 2.0i som går!!:D
bilder kommer när jag börjat med corsan!!

olympia69
29-07-07, 22:30
Har nu börjat med motorn som ska i corsan!
har bland annat bytt packboxar både på vevaxeln och kammen,så där kommer det inte att läcka nån olja !
Även trågpackningen har bytts för att slippa läckage!

skulle idag montera den nya kamremmen och tänkte göra som jag brukar,kränga på remmen utan att släppa på vattenpumpen. Då för att slippa läckage från o-ringen. Men det gick inte att kränga på den denna gången.
Så jag tänkte att man får väl släppa pumpen och byta o-ringen då!
På denna motorn satt det vanliga sexkantsbultar till v-pumpen, inte insex som det brukar!
Efter att jag dränkt in bultarna i rostolja en stund , började jag lossa bultarna. Lossade två ,sen när jag skulle lossa den tredje small den av!!!!:eek:
så nu har man en bult att borra ur istället för att få skifta motor i bilen!!!!:mad:
bilder kommer senare...

olympia69
02-08-07, 18:18
bulten är urborrad och vattenpumpen monterad!!
allt som saknas är nu att skifta motorn!!:D

olympia69
11-08-07, 11:19
motorn skiftad!!!:D:D:D
tyvärr hanns inga bilder med!!:cool:
nu är det bara resten kvar för att få den att gå; sätta dit allt

Figgz
11-08-07, 11:20
motorn skiftad!!!:D:D:D
tyvärr hanns inga bilder med!!:cool:
nu är det bara resten kvar för att få den att gå; sätta dit allt

Gott att höra Björn!
Blir åka av (men inte åka av ;) ) på Kinnekulle då?

olympia69
11-08-07, 11:29
ja sålänge den håller!!:)
men inget trim nu...har ingen ork till att riva den o sätta i trimkammen nu, ej heller byta toppen!
så den får bli original tillsvidare...

möjligtvis konverterar jag den till e85! alltså sätter dit en btr så det höjer bränsletrycket till 6bar ca...

olympia69
12-08-07, 19:56
NUUU GÅR DEN IGEN!!!:dance2::dance2::dance2::dance2::dance2::D: D:D:D:D:D:D:D:D:D
BARA LITE SMÅSAKER KVAR....

olympia69
19-09-07, 22:02
NU är den besiktigad, reggad för en passagerare och laglig ett år till!!
dock är ingen bur monterad, ännu!!:( har inte hunnit och pengarna har inte varit på min sida!!:mad:
det som saknas nu är stoora OSC dekaler!!!:):dance2:

olympia69
23-09-08, 22:46
idag har man förberett inför lördagen!!:(:D
Förra året fick ju brorsan svartflagg när han körde med min bil för att det läckte bensin. :-o

Då hittade jag inget läckage, har efteråt sökt noga och hittat att påfyllningsröret till tanken hade rostat sönder.:cool:

så idag tänkte jag laga det!
det var ju på översidan det läckte så jag plockade ner röret och lagade det genom att svetsa dit en plåt!
satte ihop allt igen , startade bilen efter att jag fyllt i 4 liter bensin igen (som jag tappat ur innan) , och inget läckage. -Bra tänkte jag!
åkte och åt lite på MAX tillsammans med min flickvän.

Kom efteråt på att jag hade lite bensin , så jag åkte till macken och tankade fullt, märkte då att det läckte inte när jag fyllde, utan när jag fyllt färdigt!!!!!!!:mad::mad:

så det verkar ha kommit smuts emellan tankröret och slangen till tanken!:image018:
så nu får man ju fixa det... imorgon....:(

ville bara skriva av mig lite......

Struve
23-09-08, 22:48
Bit ihop, kom igen osv......
Det finns större problem ;)

olympia69
25-09-08, 22:48
felet var rost som legat kvar i slangen och när jag drog åt blev det en buckla i röret.
utan och ha sett bucklan satte jag dit en ny slang, men ju mer jag skruvade åt slangen desto mer läckte det!!:mad:

riktade röret när jag sett bucklan o tog en ny längre slang.
innan jag satte på slangen tog jag Leak-Fix och kletade på hela röret, sedan innan det torkat tryckte jag på slangen och skruvade åt!

lät det torka till idag ,då jag fyllde i bensin och kollade om det läckte, och hittills verkar det inte göra det!!!

så det verkar som om jag kommer till kullen jag med!!!:D:D:D

Tonie Pettersson
25-09-08, 23:45
Skönt att det löste sig. Då släpar jag med mig pluggarna till skärmarna bak så kan vi göra ett litet byte på plats.