PDA

View Full Version : Kadett GSi -85

Ingmar
16-01-05, 11:01
Här är lite om mitt "livstidsprojekt".

När 18-årsbilen, en Ascona –76:a skulle bytas så letade jag efter en bil i ”GTI-klassen”, jag provkörde både Golf GTI och Peugeot 205 GTI, men jag tyckte att takhöjden var för dålig, därför bestämde jag mig för att köpa en Kadett GSi. Det är denna Kadett GSi:n som jag har fortfarande, den inköptes hösten 1989, årsmodellen är 1985.
Här är lite ”Tekniska data”:
- 1.8 liters motor med 296 graders kam, extraktorrör, 2.5" avgas, portad och planad topp, BMW 535 luftmängdmätare, programmerbart tändsystem (Lumenition), justerbart kamdrev,

effekt,142 hk vid 6200 rpm och 181 Nm vid 4700 rpm, uppmätt hos Kalle P i Växjö.
- F20 växellåda

- Bilstein rallystötdämpare, kortade där fram.
- H&R asfaltrallyfjädrar
- Powerflex bussningar där fram
- Egentillverkade stumma topplagringar till fjäderbenen inflyttade till ca 2.2 grader camber, styrstag från Kadett GTE –84 (1cm kortare än GSi).

- Tvärstag både uppe (OMP) och nere (egentillverkat)
- 256 mm skivor från OMP fram med OMP belägg

- Bakaxel från GSi 16v med original bromsar.
- Stålomspunna bromsslangar
- Bakflyttat batteri
- Bur (GUSS)
- Glasfiberstolar (OMP) monterade så långt ner som möjligt
- Fyrpunktsbälte
- Analog varvräknare
- Rensad på inredning och ljudisolering

- Fälgar Momo star 6.5”x15”

- Däck Yokohama A539

De senaste vintrarna har det endast blivit byte av olja och lite andra ”serviceåtgärder” p.g.a. bebis, husrenovering m.m.

I somras på Anderstorp så gav originalväxellådan upp efter 23000 mil och tre säsonger med dåliga synkringar och då inhandlades F20 lådan istället, det är den största förändringen som har hänt på senaste tiden.

Planerna för framtiden är mer effekt och test med lite mjukare fjädrar/stötdämpare där bak, men först ska garaget byggas klart.:D

Figgz
17-01-05, 12:01
Får väl bjuda på 3 bilder då... :)

Kinnekulle med GTI-klubben, aug 04
http://figgz.mine.nu/traffar/kinnekulle_040815/images/IMGP1789.JPG

Anderstorp i juni
http://figgz.mine.nu/traffar/anderstorp_0604/images/IMGP0724.JPG
http://figgz.mine.nu/traffar/anderstorp_0604/images/IMGP0760.JPG

AstraMarkus
Härligt Ingemar, att den går bra har man ju sett... Bygg klart garaget så kan du finputsa på bilen sen!

Jonas Jonsson
Den går som f*n men jag har nog bara sett den tvättad en gång :p

Micke Holmström
17-01-05, 01:01
Varför vill du har mjukare fjädrar/dämpare i bak? Vad vill du uppnå eller slippa?

Ingmar
17-01-05, 01:01
Jag tror att bilen blir mindre överstyrd då, men jag kanske har fel. Jag pratade med en Golfåkare i SSK för ett par år sedan och han hade dubbelt så hård fjädring fram jämfört med bak.
Jag vill uppnå högre hastighet i kurvorna.:)

Micke Holmström
18-01-05, 01:01
Jag vill uppnå högre hastighet i kurvorna.:)
Ahh, jag misstänkte nästan att det var något sådant du fikade efter...:D

Vet du något om de fjädrar du har idag? (fram kontra bak) Om du har en av de, säkert få, kadetter som är överstyrd i kurvor har du säkert för hårt i bak i förhållande till i fram. Om problemet visar sig i instyrning ligger det sannolikt hos dämparna men on det är mitt i kvarnkurvan på kullen är det nog fjädern du skall jobba med.

Har du provat att demontera en av krängningshämmarna bak? Bakvagnen borde då bli lite följsammare och kanske hitta lite mer grepp.

Oavsett vad du gör för att förbättra bakvagnens grepp genom att på det här sättet låta framvagnen ta hand om en större del av krängningskrafterna kommer leda till att det inre framhjulet får lägre marktryck i böjen, inte heller bra.

Ingmar
19-01-05, 09:01
Oavsett vad du gör för att förbättra bakvagnens grepp genom att på det här sättet låta framvagnen ta hand om en större del av krängningskrafterna kommer leda till att det inre framhjulet får lägre marktryck i böjen, inte heller bra.
Nej, lågt marktryck vill man ju inte ha:( , man får ju redan nu vänta alldeles för länge innan man kan gasa ut från en del kurvor.
Det kan ju vara värt att testa lite mjukare bakända, det man förlorar i utgången av kurvan kanske man kan ta igen i mitten av kurvan.:D

Ingmar
Den går som f*n men jag har nog bara sett den tvättad en gång :p

Tror faktiskt att jag har tvättat den 2 eller 3 gånger i år, så du har sett den tvättad 2 gånger.;)

Innan någon annan nämner utseendet på mina blinkers så kan jag meddela att när jag köpte dem (efter en liten terrängkörning efter bron på Kinnekulle) så kostade en styck ofärgad blinkers ca 500 kr och 2 st orange blinkers ca 280 kr därför är de orange.:o

Mitzu
Tror faktiskt att jag har tvättat den 2 eller 3 gånger i år, så du har sett den tvättad 2 gånger.;)

Innan någon annan nämner utseendet på mina blinkers så kan jag meddela att när jag köpte dem (efter en liten terrängkörning efter bron på Kinnekulle) så kostade en styck ofärgad blinkers ca 500 kr och 2 st orange blinkers ca 280 kr därför är de orange.:oTycker det är kul att du startat en ny trend eller rent utav en Klubb VVVB (våga vägra vita blinkers):D ;)

Men Ingmar, åkte inte du R-däck i somras? iaf på vårträffen?? det ser ut som slicks på bilden f.ö:D

Jag håller med Micke ang krängarna i bak, testa och plocka loss ism en banträff och testa skillnaden.

Micke Holmström
20-01-05, 10:01
Men Ingmar, åkte inte du R-däck i somras? iaf på vårträffen?? det ser ut som slicks på bilden f.ö:D

Ja, visst påminner däcken starkt utseendemässigt om Michelins S9B-däck i dimension 18/580-15 som användes i bla Clio cup för en massa år sen. Konstigt att bilen inte går fortare än så med de däcken, måste bero på Kadett 1,3-blinkersarna.:p

Johan Sand
20-01-05, 11:01
Helt klart blinkersens fel att Ingmar skapar kö på Kinnekulle.. Tror jag har några vita blinkers liggande, skall se om jag hittar dem så Ingmar kan vara med i leken igen;)

Jonas: Bilen var nästan alltid ren och fin på träffarna. PÅ nittiotalet..

JS

Ingmar
Jag vet en annan svart Kadett GSi som alltid var välpolerad i början av 90-talet, men efter ägarbytet så...;)

Förresten så fuskar ni båda två, med både 16v och överladdning.:rolleyes:

Ingmar

Jäpp det var gamla cliocup slicks, men de är sålda nu eftersom mina Yokohama A539 kändes mycket bättre att köra med.
De gamla R-däcken har jag sparat i förhoppningen att få använda dem på Bilsport Superstage någon gång, det finns ju en liten orange Corsa som ska "spöas" om jag får chansen någon gång.;)

Mitzu
20-01-05, 01:01
Helt klart blinkersens fel att Ingmar skapar kö på Kinnekulle.. Tror jag har några vita blinkers liggande, skall se om jag hittar dem så Ingmar kan vara med i leken igen;)

Jonas: Bilen var nästan alltid ren och fin på träffarna. PÅ nittiotalet..

JS
Nej, låt han behålla dom orangea blinkerserna så att han har något att klaga på;)

Mitzu
20-01-05, 01:01
Jäpp det var gamla cliocup slicks, men de är sålda nu eftersom mina Yokohama A539 kändes mycket bättre att köra med.
De gamla R-däcken har jag sparat i förhoppningen att få använda dem på Bilsport Superstage någon gång, det finns ju en liten orange Corsa som ska "spöas" om jag får chansen någon gång.;)
Du är välkommen att försöka :p :D

Jag tog i så att det smakade blod i munnen;) ;) skall det gå fortare i den orangea lillen så är det riktigt varma slicks och en diff som gäller:mad: eller att man upphäver ett par av dom fysiska lagarna:rolleyes: ;)

Figgz
20-01-05, 02:01
skall det gå fortare i den orangea lillen så är det riktigt varma slicks och en diff som gäller:mad: eller att man upphäver ett par av dom fysiska lagarna:rolleyes: ;)
Känner igen det där... så jag började plugga till civilingenjör för att kunna upphäva lite fysiska lagar, men bara för att man pluggade det så kunde man ju inte upphäva sånt... :o ...så nu har jag skaffat diffspärr istället.. :p

//Fredrik - i en Kadett GSi -85 som såldes som svart, som var vältvättat på träffarna även då den var svart. ;)

Ingmar
20-01-05, 04:01
Du är välkommen att försöka :p :D

Jo, försöka ska jag, om jag bara kommer dit, men att köra 3 sekunder snabbare än vad jag gjorde förra gången... är väl inga problem.:rolleyes:

Ingmar
02-05-07, 01:05
Idag har jag startat kadetten efter att jag i vinter har gjort ett försök att öka effekten, receptet är en gammal c20ne som jag har portat och så har jag byggt ett eget insugningsrör som jag hoppas ska göra det lite lättare för motorn att andas. För övrigt är det samma recept som den gamla 1,8 litersmoton jag har haft de senaste åren. Nu återstår justering av L-jetronic och lokalisering av oljeläckaget som jag upptäckte innan jag avslutade kvällens mekande.

Insugningsröret:
Spjället som jag ska använda kommer från en Volvo 960.
Just det ja, jag är inte bra på att svetsa.:-o
http://web.telia.com/~u45001943/Ingmars%20hemsida/trimning/DSC00467.JPG

Portning.
http://web.telia.com/~u45001943/Ingmars%20hemsida/trimning/portning.JPG

Och så en liten "finn fyra fel" på det gamla topplocket. :)
http://web.telia.com/~u45001943/Ingmars%20hemsida/trimning/DSC00464.JPG

RekordPower
02-05-07, 05:05
att det är borta små pluttar dom där tissevårtsliknande sakerna (oj va smart man låter, hehe, kan bara int alla namnen, hehe)?

Figgz
02-05-07, 07:05
Trimmar du bilen Ingmar :eek: Betyder detta att det kommer bli ännu svårare att försöka köra ifrån dig i år på Sturup? Förra året förlorade jag med 0.3s ju :(

Är det de plupparna som saknas?

Ingmar
02-05-07, 11:05
Jäpp, det är de små "plupparna" som saknas, som en del av er vet har det "tickat" en del i motorn när oljetempen har passerat 120 grader och förklaringen sitter i att i "plupparna" saknas, lyftarna var mycket lätta att trycka ihop när jag plockade ut dem. Jag är förvånad att det har hållit med tanke på hur länge det har "tickat" och behandlingen motorn har fått på banorna och flygfälten.:eclipsee_

Jag försöker att trimma, med andra ord så vet jag inte om det blir bättre än vad det var innan, men jag tror det. På Emmaboda har jag ju betydligt mer än 0,3 sek att ta igen.:D

Johan Sand
03-05-07, 08:05
Trimmar du bilen Ingmar :eek: Betyder detta att det kommer bli ännu svårare att försöka köra ifrån dig i år på Sturup? Förra året förlorade jag med 0.3s ju :(

Är det de plupparna som saknas?

Tänk dig hur mkt pisk du kommer att få när han får på vita blinkers:D

JS

Jonas Jonsson
03-05-07, 01:05
Jäpp, det är de små "plupparna" som saknas, som en del av er vet har det "tickat" en del i motorn när oljetempen har passerat 120 grader och förklaringen sitter i att i "plupparna" saknas, lyftarna var mycket lätta att trycka ihop när jag plockade ut dem. Jag är förvånad att det har hållit med tanke på hur länge det har "tickat" och behandlingen motorn har fått på banorna och flygfälten.:eclipsee_

Jag försöker att trimma, med andra ord så vet jag inte om det blir bättre än vad det var innan, men jag tror det. På Emmaboda har jag ju betydligt mer än 0,3 sek att ta igen.:D

Jag minns hur du klagade på dåliga lyftare redan 02 på Uråsa

RekordPower
03-05-07, 06:05
haha, jag hade rätt, wiiiiii, hehe, nämen, den här kadetten kommer nog att bli lika frän som dom flesta nadra kadetter här på forumet

Struve
03-05-07, 06:05
haha, jag hade rätt, wiiiiii, hehe, nämen, den här kadetten kommer nog att bli lika frän som dom flesta nadra kadetter här på forumet

Lika frän som alla andra kadetter?? Det är ju Ingmars koncept alla andra koppierar :bowdown:

Johan Sand
03-05-07, 07:05
Lika frän som alla andra kadetter?? Det är ju Ingmars koncept alla andra koppierar :bowdown:

Jepp!
Inte många här som hållit på med samma bil så länge som han:D

Widde
03-05-07, 07:05
Härligt Ingmar att du vågar vägra 16v! Trimma på nu, ska bli intressant att se :)

Jonas Jonsson
03-05-07, 11:05
Jepp!
Inte många här som hållit på med samma bil så länge som han:D

Ingen som riktigt vet hur gammal den där bilen är tror jag :D . Det kan absolut inte vara någon vet hur många banträffar den gått iaf. Satan vad den har plågats. Men det tål en kadett :D

Ingmar
03-05-07, 11:05
När det finns en gammal lada full med 8v delar som jag har samlat så blir det lätt att man håller sig till dem. :)

Johan, jag har kvar MOMO fälgarna som satt på din bil när den bodde i skåne.

I början av -90 talet så hade vi (GSi-Klubben) några träffar ihop med GTI-Klubben och då brukade det vara med en silverfärgad GTI 1:a med bur, det var den som inspirerade mig att gå samma väg, så jag tror att jag var den första Kadetten med bur på träffarna på den tiden.

Johan Sand
04-05-07, 09:05
Har du dem! De är avbildade på omslaget på nr 2 av 288 (GSi klubbens medlemstidning för er som inte var med på den tiden). Det är bra, de får bara användas på svarta GSI`r:)

Har faktiskt alla utgåvor av denna tidning sparade i några pärmar inom bekvämt räckhåll från pc`n:)
Vid tillfälle ska de scannas av och med tillåtelse läggas på nätet.

Ingemar, hittade något igår som kommer göra din bil oslagbar på banorna i år. Kommer du till Lunda?

JS

Micke Holmström
04-05-07, 11:05
"Finn fyra fel"? Är det frånvaron av fyra centralt placerade tändstiftshål du tänker på?
Det verkar saknas ett gäng ventiler och ventilfjädrar också.:)

RekordPower
04-05-07, 05:05

aha, då får jag ändra då, hehe: Mycket fränare än alla andra kadetter
nöjd nu Stuve? hehe

Struve
aha, då får jag ändra då, hehe: Mycket fränare än alla andra kadetter
nöjd nu Stuve? hehe

Inga illa menat men eftersom han har haft den där bilen skitlänge och mig veterligen den första kadetten som kördes på banträffar i klubbsammanhang så lär han troligen inneha den första riktiga klubbräsern :D

RekordPower
hehe, ja det kan man nog säga, och tror jag rätt så lär nog inte den här kadetten säljas i första taget, kepp up the good work nu och visa att 8v is the shit man ska ha, hehe

Ingmar
05-05-07, 10:05
Ingemar, hittade något igår som kommer göra din bil oslagbar på banorna i år. Kommer du till Lunda?

JS
Nej, det blir inget Lunda för mig och nej, vita blinkers passar inte på min bil.;)

Ingmar
05-05-07, 10:05
"Finn fyra fel"? Är det frånvaron av fyra centralt placerade tändstiftshål du tänker på?
Det verkar saknas ett gäng ventiler och ventilfjädrar också.:)

En 8v, den bara går och går, även hem från banträffen.;)

Ingmar
06-05-07, 10:05
Så då var oljeläckaget fixat, det var ett litet rosthål i oljetråget, varför kollar man inte sånt innan man monterar skvalplåt och anslutning för oljetempgivare. :banghead: Ett "nytt" tråg är numera monterat och lackat i silver istället för svart så att man lättare kan lokalisera eventuella oljeläckage.

Bilen står klar med inkopplad lambdasond för justering av bränslet, men tyvärr så får den stå kvar här hemma i garaget eftersom jag inte får kontakt med bilregistret så att jag kan ställa på den.:mad:

En liten test har jag i alla fall gjort här på byvägen och det verkar lovande:D :D , men kopplingen orkar inte hålla emot längre så det behöver också åtgärdas.:eclipsee_

http://web.telia.com/~u45001943/Ingmars%20hemsida/trimning/DSC00536.JPG

Widde
06-05-07, 10:05
Ser intressant ut!

Ingmar
20-05-07, 11:05
Jaha, då har det strulat en del. :(
Kopplingen gav upp så en ”ny” C20XE koppling sitter monterad, nu är det väl bara C20XE-motorn som saknas annars är det mesta från kadett 16v.:rolleyes:

Optima-batteriet tyckte också att det hade gjort sitt, men jag tror att det är ca 15 år gammalt så det var väl dags. Problemet är ju bara det att jag har det monterat liggandes inne i reservhjulsbaljan och att köpa ett nytt för ett par tusen kr är jag inte intresserad av nu, därför gick det ett antal timmar till att göra en batterilåda så att jag kan montera ett vanligt billigt batteri istället. (Kanske dags att inse att jag har haft bilen lääänge och att en del delar är i behov av att bytas ut.:-o )
http://web.telia.com/~u45001943/Ingmars%20hemsida/trimning/DSC00596.JPG

Kamaxeln har också havererat, när jag tittade ner i oljepåfyllningen så kunde jag notera att kamaxeln var mycket sliten på den nocken som syntes, så det var bara till att börja meka igen. Jag var inte så sugen på att plocka bort toppen igen så jag tillverkade ett litet ”verktyg” så att jag kunde ta bort kamaxeln utan att lossa topplocket. Kamaxeln som havererade har varit min favorit, jag hoppas att anledningen till haveriet var att jag slarvade med smörjningen vid uppstarten:eusasmile, annars vet jag inte var det beror på. Den som jag monterar nu är vassare d.v.s jag behöver varva mer, kamaxeln hade jag för övrigt liggandes i mitt reservdelsförråd.

"Verktyget" anpassat för att kunna trycka på ventilfjädern.
http://web.telia.com/~u45001943/Ingmars%20hemsida/trimning/DSC00584.JPG
http://web.telia.com/~u45001943/Ingmars%20hemsida/trimning/DSC00583.JPG

Med hjälp av fjäderbensstaget, ett snöre och en lagom lång stång så kunde ventilfjädern tryckas ihop så mycket att vipparmen kunde tas bort, men man fick vara försiktig så att ventilen också följde med ner.
http://web.telia.com/~u45001943/Ingmars%20hemsida/trimning/DSC00589.JPG

Ingmar
05-06-07, 12:06
Kamaxeln som jag monterade var inte bra, motorn blev alldeles för högvarvig så nu sitter det en T9/F6 kam monterad istället, men efter att ha kört med min "296-graders" favorit i så många år så känns den lite för tam.
P.g.a. missödet med kamaxelhaveriet kommer det därför att hända mer i garaget den närmaste tiden för idag fick jag ett litet paket med posten.
http://web.telia.com/~u45001943/Ingmars%20hemsida/trimning/xebild%201.jpg

Jodå, det verkar vara precis enligt min beställning.:D
http://web.telia.com/~u45001943/Ingmars%20hemsida/trimning/xe%20bild2.jpg

Dags att börja undersöka hur den ser ut inuti, målet är att den ska användas på 2-dagars.:eclipsee_
http://web.telia.com/~u45001943/Ingmars%20hemsida/trimning/xe%20bild3.jpg

Widde
05-06-07, 08:06
Ajajaj, ännu en som faller ner i ventilträsket!:( Jaja lycka till med monteringen och hoppas du blir klar till Kullen.

Johan Sand
05-06-07, 09:06
Kan någon i Blekinge trakten åka och kolla så Ingmar inte har feber och beställer saker utan att vara medveten om det?

Ingmar med en 16v, det hade jag aldrig trott om honom:D

JS

Figgz
05-06-07, 10:06
*med djupa andetag* He has joined the dark side ;)

Välkommen till himmelriket Ingmar, kul att du har blivit gammal nog att få köra 16v. Rdäck på detta och det blir som förr i tiden, att du är snabbare än en själv - och det ser jag fram emot!

Johan Sand
05-06-07, 10:06
Du Figgz, Ingmar med en 16v blir som Lucky Luke, snabbare än sin egen skugga:D

Jonas Jonsson
05-06-07, 12:06
Du Figgz, Ingmar med en 16v blir som Lucky Luke, snabbare än sin egen skugga:D¨

Ja med det chassiet kommer hann inet hinna svänga alls. Han kommer hamna i strippträsket tror jag :D

vizay
05-06-07, 01:06
men då, inte överge en så fin rova för det där! ;)
du å jag widde, du å jag :p

skämt å sido, önskar dig all lycka att få ihop det till tvådagars!

Ingmar
06-06-07, 08:06
Jag mår alldeles utmärkt, speciellt efter helgens övningar, men ok förra veckan så hade man kanske lite Superstagefeber.:D

I Figgz ventilträsk så tyckte ja att det drog på ganska bra så man kan nog ha roligt även med 16 ventiler.:p

Jonas, om vi inte kan slå Hondorna i Superstage kanske vi ska ta och satsa på stripp istället.:eek:

Jonas Jonsson
06-06-07, 04:06
Jag mår alldeles utmärkt, speciellt efter helgens övningar, men ok förra veckan så hade man kanske lite Superstagefeber.:D

I Figgz ventilträsk så tyckte ja att det drog på ganska bra så man kan nog ha roligt även med 16 ventiler.:p

Jonas, om vi inte kan slå Hondorna i Superstage kanske vi ska ta och satsa på stripp istället.:eek:

Det satsades frisk på Stripp(tease) på Blitzhitz i somras. Det är det närmsta stripp jag kommer syssla med :D

Figgz
06-06-07, 04:06

The more, the merrier ;) Nä men du verkade trivas bra när det flyttade lite bättre på sig som sagt. Hoppas att du uppdaterar bromsarna bara så du kan köra länge samt en bättre oljekyl än vad du har nu, för den blev rätt varm i SS när jag körde din Kadett.

Struve
08-07-07, 10:07
Hur blev den efter trimmningen, kunde du växla senare??

Ingmar
10-07-07, 11:07
http://web.telia.com/~u45001943/Ingmars%20hemsida/trimning/eea%20med%20c20xe.jpg

Nu sitter där äntligen en fungerande 16v under huven på min gamla Kadett. Det har varit lite plock med att få dit den, men nu fungerar allt som det ska och motorn verkar vara i bra skick.
Nästa åtgärd är att göra en större anslutning in i luftburken så att luften kan passera med minimalt motstånd, därefter ska SFI-boxen ersättas med något bättre och antispinnspjället som sitter i insuget ska tas bort (det används ju inte). Innan modifieringarna fortsätter ska jag försöka att hinna med några träffar, jag är mycket körsugen just nu.:eclipsee_

På Kinnekulle i helgen blev det ju inte mycket kört, men jag kunde konstatera att det gick ca 5 km/h snabbare på rakan med originalchip än vad den gamla 8-ventilaren orkade med.:D Jag har ett Nordic Uhr Grupp N-ship monterat nu , men jag har inte fått chansen att testa det riktigt på Kinnekulle eftersom det regnade hela söndagen . Det känns i alla fall som om den borde klara några km/h till med detta chipet på Kinnekullerakan och det går ju att dra den till strax över 7000 rpm om man vill .
Svaret på din fråga Struve blir att alltså att jag inte kommer att känna att övervarvningsskyddet är en begränsning med detta chipet.

Ingmar
01-09-07, 12:09
Dags för en liten uppdatering igen. Jag har haft nöjet att vara på Emmaboda och köra både stripp och superstage, på strippen blev tiden 14.66 (15.4 var "rekordet" med den gamla 1.8-motorn), men i Superstage gick det inte lika snabbt som gången innan, det slutade med 1.32.41 som bäst :mad: (1.31.25 har jag klarat med 2.0 8v-motorn).
I morgon ska jag göra ett nytt försök och för att enkelt få dit ett nytt fjäderbensstag (det kan ju påverka tiden:rolleyes: ) har jag denna veckan tagit bort SFI boxen och ersatt den med ett rör.
http://web.telia.com/~u45001943/Ingmars%20hemsida/trimning/SFIers%e4ttare.jpg

Struve
01-09-07, 12:09
Vill se bilden men misstänker att du användt "ä" i SFIersättare, funkar mindre bra med IE7.

Det moddet är något jag ska göra på min C20XE innan Kullen.

Figgz
02-09-07, 07:09
Hur har det gått med Superstage nu Ingmar?
En liten fågel viskade i mitt öra att gröna Kadett 85:or fortfarande är rejält mycket snabbare än svarta Kadett 85:or... men att du ändå kan trösta dig med att vara näst snabbaste fwd i klubben där ;)

:002:

Ivarsson
02-09-07, 09:09
Ingen väluppfostrad pojk den där Figgz eller hur Ingmar :image018: ´

Ingen respekt alls för de äldre.....inte ens sin egna president :)

Men jag lovar att jag sks knäppa en bild på Kinnekulle då du ligger bakom han å blinkar med vänster :D

Ingmar
02-09-07, 09:09
Jäpp, jag får nog ge mig, jag kan inte köra fortare än 1.31.00, men visst gjorde det susen med 16v-motorn det går ju hela 0.25 sekund snabbare än 8v-motorn.:rolleyes:

Det börjar bli dags att skaffa R-däck, det är ju helt oacceptabelt att en grön Kadett är rejält mycket snabbare än en svart.;)

Edit: Tack Ivarsson, du kommer att få många tillfällen för att ta fina foton.:D

Johan Sand
02-09-07, 10:09
Jäpp, jag får nog ge mig, jag kan inte köra fortare än 1.31.00, men visst gjorde det susen med 16v-motorn det går ju hela 0.25 sekund snabbare än 8v-motorn.:rolleyes:

Det börjar bli dags att skaffa R-däck, det är ju helt oacceptabelt att en grön Kadett är rejält mycket snabbare än en svart.;)

Edit: Tack Ivarsson, du kommer att få många tillfällen för att ta fina foton.:D

Nåt måste vara fel, svarta GSI`är normalt snabbast:D

JS

Calle gsi
02-09-07, 11:09
Nåt måste vara fel, svarta GSI`är normalt snabbast:D

JS

Tänk nu på att lillpojkens kadett faktiskt var svart innan han målade om den.

Självklart är svarta gsi:er snabbast annars :D

Figgz
03-09-07, 10:09
Tänk nu på att lillpojkens kadett faktiskt var svart innan han målade om den.

Självklart är svarta gsi:er snabbast annars :D
Jo den har varit svart... men nu ser man ju svart på vitt att om man lackar en svart 85:a grön så blir den automatiskt snabbare... eller så är det Astrans mer aerodynamiska front ;)

Ingmar: Ser fram emot att ha dig i backspegeln på kullen, men du hamnar där först efter att jag har kört om dig på yttern i kvarnen ;)

Jonas Jonsson
03-09-07, 02:09
Ja tiden då man kunde köra om Ingmar är ju förbi :mad: . Men jag har bestämt för mig att randiga kadetter är snabbast :D , eller det kanske var snyggast :D

Widde
03-09-07, 03:09
Jag tycker att det är synd att Ingmar lämnat 8v motorerna bakom sig för att köra med 16v men jag förstår varför man gör det :cool: MEN vad ni har missat och framför allt Calle är att GSi'er som varit röda men nu har en annan färg går fortast, speciellt blå :p :D

Hoppas på att få köra "mot" dig Ingmar nästa sommar då jag inte gjort det förr vad jag vet.

Lupos3L
03-09-07, 06:09
Jag tror nog att vädret satte stopp för Ingmars framfart,, Kalt och blött är ju inget kul,, Själv så blev de inga bra tider alls,,,,

AstraMarkus
03-09-07, 10:09
MEN vad ni har missat och framför allt Calle är att GSi'er som varit röda men nu har en annan färg går fortast, speciellt blå :p :D

En GSi som varit röd men numera är orange då? :)

Ska vi inte sluta chatta i Ingemars tråd?:-o

Ingmar
03-09-07, 11:09
Det verkar som om vi kommer att få tillräckligt med folk för att hyra banan nästa år också, jag är säker på att även randiga Kadetter är sugna på att passera 1,30 och jag tror att det finns fler här som också vill testa 1.30-gränsen.:D

Mitzu
15-02-08, 11:02
För att inte Figgz skall bli för stursk så kan han få en ny tid att sikta mot :P

1.26.97 ät på den du ;)

Ingmar
26-05-08, 12:05
Som en del av er vet har vi köpt ett "nytt" hus som vi håller på att renovera för att vi ska kunna bo där från och med augusti och då innebär det att bilarna bara fixas om det verkligen behövs. Eftersom det snart är dags för Superstage igen så har jag i alla fall bytt skivor på kadetten, efter Sviestad i höstas så har de varit lite skakiga, men nu känns det bättre.
http://web.telia.com/~u45001943/Ingmars%20hemsida/trimning/gammalbroms.JPG
http://web.telia.com/~u45001943/Ingmars%20hemsida/trimning/ny%20broms.JPG

Nej, uppdatering till större bromsar får vänta tills det "nya" huset är klart och flytten är klar.

Jag har även varit ute och kört kadetten med min nya leksak som jag köpte för pengar som jag fick när jag fyllde 40 i höstas så i fortsättningen ska varje modifiering, där målet är högre motoreffekt, testas för att se hur stor påverkan den har.
http://web.telia.com/~u45001943/Ingmars%20hemsida/trimning/gtech25maj.jpg
Main run är kadetten och run 1 är astrakombin med C18XE och run 2 är astrakombin med C20XE.

Widde
26-05-08, 09:05
Menar du att Astra kombin men C18XE är snabbare än C20XE 0-100? Ganska bra siffror för en Astra kombi 1,8/16v måste jag säga, hur säkra är dessa siffror?

Ingmar
26-05-08, 10:05
Menar du att Astra kombin men C18XE är snabbare än C20XE 0-100? Ganska bra siffror för en Astra kombi 1,8/16v måste jag säga, hur säkra är dessa siffror?

Jag har tyckt att C18XE:n har gått bra hela tiden, även när jag kör mot "referenspunkter" några hundra meter efter en korsning och en rondell där jag brukar testa och jämföra bilarna. Tiderna jag visar här är de bästa jag lyckats få till på alla tre bilarna, på de rundorna jag körde med kadetten så låg tiderna ungefär som jag har fått uppmätt på strippen så jag tror att G-techen är hyfsat pålitlig.
Jag har verkligen försökt att få ner C20XE-astran i samma tider som C18XE-astran, men det går inte. :mad: