PDA

View Full Version : Westfield Seiw (lotus seven kit) med C20XE

Gustav
12-01-05, 12:01
Ja, frågan är hur man ska orka göra en projetktråd i det här forumet oxå, blir så drygt att skriva allt från början.

Iaf så bygger jag en super seven replica som jag köpte i delvis byggsats från www.roadster.se

Ramen och alla länkarmar med bussningar och uniballs, kulleder och junk kommer från westfield.
Karossen som är helt i glasfiber kommer oxå från westfield.
Stötdämparna är AVO och beställdes genom roadster.se
Motorn (det bästa) är en c20xe från en -90 vectra 2000, den är helrenoverad och kommer i början att vara nästan orginal, men när bilen är färdig och besiktad så kommer den trimmas, utan överladdning.
Växellådan är en Ford typ9 från sierra som med sprängkåpa från westfield passar på motorn.
Stolar, ratt och lite jox kommer från dalhems.
Vdo mätare kommer från Lindberg import.
Fälgar: Compomotive CXR 7x13" väger endast 4,4kg!
Däck: Yokohama A032R 205/60-13"
Bromsarna är helrenoverade ford taunus orginal fram och sierra bak, dock har jag två huvudcylindrar med bromsvåg (och stående pedaler som alla räserbilar har)

Orkar inte skriva allt, men fråga gärna så berättar jag!
Lägger in ett par bilder, har massor av fler som jag kan lägga in vid intresse...

http://img.photobucket.com/albums/v350/Gustav-seiw/westfield/P10100081.jpg
http://img.photobucket.com/albums/v350/Gustav-seiw/westfield/P1010001-4.jpg
http://img.photobucket.com/albums/v350/Gustav-seiw/westfield/P1010020.jpg
http://img.photobucket.com/albums/v350/Gustav-seiw/westfield/Bild027.jpg
http://img.photobucket.com/albums/v350/Gustav-seiw/westfield/Bild038.jpg

Stefan K
12-01-05, 03:01
Skit fränt bygge!!Måste ju va hur kul som helst att få plocka ihop en sån där.Rejsig instrumentbräda i plywood ;)

Tonie Pettersson
12-01-05, 04:01
Denna bil hoppas jag verkligen få se på träffarna i sommar. Kanske tom få åka med en sväng? :)

Bjorn
12-01-05, 06:01
Ser mycket fint ut det där, lycka till.

Förresten...vad bli totalvikten på en sådan där, och hk per kilo?

Gustav
13-01-05, 01:01
Skit fränt bygge!!Måste ju va hur kul som helst att få plocka ihop en sån där.Rejsig instrumentbräda i plywood ;)
Visst, det är hur kul som hest, jag lovar! :) :)
Den rejsiga plywoodbrädan blir jättebra som mall på kolfiberskivan som ska tillverkas! ;)
Även överdelen av kardantunneln blir i kolfiber...

Vikten på bilen torde hamna på 550kg ungefär..
Och med 150 hästar orginal (nu iof med hemmagjort insug, avgas och chip) så är det lätt att räkna.

Sen med separata spjällhus och annat sprut så ska dryga 200 hästar inte vara några större problem, då blir det nog ännu roligare!

550/150 = 3,7 kg/hk ungefär och 550/200 = 2,75 kg/hk ungefär... (plus förarvikt iof, men jag är liten och lätt)

Nån åktur ska jag säkert kunna bjuda på, men då ska jag både få bilen helt klar och lyckas släpa den så långt söderut att det finns en bana att köra på...

Rsjerry
13-01-05, 07:01
550/150 = 3,7 kg/hk ungefär och 550/200 = 2,75 kg/hk ungefär... (plus förarvikt iof, men jag är liten och lätt)
Skit tufft bygge:eek: !! Med den vikten så lär den skotta på som fan!!

Earnie
14-01-05, 02:01
Skitkul! Holder på å bygge Locost selv! Med XE på 250hk og Sellholm sekvensiell låda. Ska satsa på under 500kg på bilen:) Kan legge ut bilder under egen tråd.

Robban
08-02-05, 12:02
Fan vad kul! Fler som bygger sjua med GSi snurra. =) Jag börjar närma mig slutbesiktning. Tror jag ska boka in en tid i slutet på april. :D

Hur går det för dig och ditt bygge?

//Robban

Gustav
08-02-05, 02:02
Fan vad kul! Fler som bygger sjua med GSi snurra. =) Jag börjar närma mig slutbesiktning. Tror jag ska boka in en tid i slutet på april. :D

Hur går det för dig och ditt bygge?

//Robban
Japp!
Efter att ha kört en vectra 2000 ett par år som var lite småtrimmad så var man såld på motorn ;)
Slutbesiktning i slutet på april blir det nog inte för min del...

I dagsläget ser det ut ungefär som på bilderna, fast bottedelen av motorn är ihopskruvad och sitter i ramen..
Ska åka till en kompis i helgen och fixa färdigt toppen, kanske hinner jag även skruva fast den!
Ventilkåpan ska bort på lack oxå.. tar väl nån vecka för mina lata jobbarkompisar att få färg på den ;)
Insuget är helt klart iaf! fast jag glömde svetsa i ett rör för tomgångsmotorn så jag får skruva dit en nippel istället..
Sen måste fuelrailen göras om lite med vinklade bränsleanslutningar och flyttad regulator (den tar i huven)
Kylen ska svetsas ihop (alla delar finns till den)
Sen måste jag köpa ett lättivktsbatteri, lampor runtom, avgasbandage, elfläkt, slangar till oljekylare, slangar till bromsvätskebehållare... (är lite ebb i kassan för tillfället)

Men snart så! vore väl fan om jag inte skulle få provköra i sommar iaf :)

Ska försöka uppdatera med lite bilder till helgen när toppen är färdig!
Annars är det bara att fråga på om nån undrar nått.

ilari
08-02-05, 07:02
Hej hej!

tänkte bara fråga hur ni gör med besiktningen med dessa "sjuor"?

sfro's regler angående amatörbyggt fordon är: 15kW/100kg tjänstevikt (tom bil + full tank +
70kg förare + reservhjul + nödvändiga verktyg ( ca 10kg )

med andra ord måste bilen väga ca 750kg tjänstevikt för att få köra med 150hk.

dvs. 27hk/100kg är 7hk för mycket

vill gärna veta mer om hur ni har gjort med besiktningen eftersom jag själv ska
bygga en hundkoja med kadett gsi 16v motorn (det enda självklara valet) :D

är det andra regler för en super seven?

mvh/ ilari

gammalutter
08-02-05, 08:02
man lägger i massa extra vikter som man plockar bort senare

Robban
08-02-05, 11:02
Japp!
Efter att ha kört en vectra 2000 ett par år som var lite småtrimmad så var man såld på motorn ;)
Slutbesiktning i slutet på april blir det nog inte för min del...

I dagsläget ser det ut ungefär som på bilderna, fast bottedelen av motorn är ihopskruvad och sitter i ramen..
Ska åka till en kompis i helgen och fixa färdigt toppen, kanske hinner jag även skruva fast den!
Ventilkåpan ska bort på lack oxå.. tar väl nån vecka för mina lata jobbarkompisar att få färg på den ;)
Insuget är helt klart iaf! fast jag glömde svetsa i ett rör för tomgångsmotorn så jag får skruva dit en nippel istället..
Sen måste fuelrailen göras om lite med vinklade bränsleanslutningar och flyttad regulator (den tar i huven)
Kylen ska svetsas ihop (alla delar finns till den)
Sen måste jag köpa ett lättivktsbatteri, lampor runtom, avgasbandage, elfläkt, slangar till oljekylare, slangar till bromsvätskebehållare... (är lite ebb i kassan för tillfället)

Men snart så! vore väl fan om jag inte skulle få provköra i sommar iaf :)

Ska försöka uppdatera med lite bilder till helgen när toppen är färdig!
Annars är det bara att fråga på om nån undrar nått.
Låter riktigt trevligt. :)

Jag hade också problem med tryckregulatorn, själv skffade jag en malpassi och skruvade dit. vi får väl se om den håller, har hört lite ont om dom...

Ett tips ang batteriet, jag köpte ett mc batteri från biltema, har funkat hur bra som hellst å starta motorn med det batteriet. vet inte hur många gånger jag har startat motorn med det batteriet utan att ha någon generator inkopplad. :D

Själv så byger man ju lite mer ekonomistuk. Har tex inte lagt så mycket energi på puts å sånnt. det känns som att jag kan göra det efter at bilen är besiktad och klar. :rolleyes:

Lycka till med bygget i alla fall och om du inte hinner få klart bilen till i sommar så lovar jag en dig en provtur i min sjua. :eek: :D

Robban
08-02-05, 11:02
Hej hej!

tänkte bara fråga hur ni gör med besiktningen med dessa "sjuor"?

sfro's regler angående amatörbyggt fordon är: 15kW/100kg tjänstevikt (tom bil + full tank +
70kg förare + reservhjul + nödvändiga verktyg ( ca 10kg )

med andra ord måste bilen väga ca 750kg tjänstevikt för att få köra med 150hk.

dvs. 27hk/100kg är 7hk för mycket

vill gärna veta mer om hur ni har gjort med besiktningen eftersom jag själv ska
bygga en hundkoja med kadett gsi 16v motorn (det enda självklara valet) :D

är det andra regler för en super seven?

mvh/ ilari
Precis som gammalutter skriver så får man vikta upp bilen något vid vägningen. Finns ju inga regler som säger att man inte får ha två 50 kg traktorvikter sitta fastskruvade i golvet. Bara grejerna sitter fast så är det lugnt. Man ska nog inte ha dom ligga löst dock för då kan det nog bli klagomål... :D vbmenu_register("postmenu_137553", true);

Gustav
09-02-05, 02:02
Låter riktigt trevligt. :)

Jag hade också problem med tryckregulatorn, själv skffade jag en malpassi och skruvade dit. vi får väl se om den håller, har hört lite ont om dom...

Ett tips ang batteriet, jag köpte ett mc batteri från biltema, har funkat hur bra som hellst å starta motorn med det batteriet. vet inte hur många gånger jag har startat motorn med det batteriet utan att ha någon generator inkopplad. :D

Själv så byger man ju lite mer ekonomistuk. Har tex inte lagt så mycket energi på puts å sånnt. det känns som att jag kan göra det efter at bilen är besiktad och klar. :rolleyes:

Lycka till med bygget i alla fall och om du inte hinner få klart bilen till i sommar så lovar jag en dig en provtur i min sjua. :eek: :D Jag kör oxå en malpassiregulator...
Men jag har inte bestämt mig om jag ska göra en ny fuelrail eller bygga om den befintliga, tiden får utvisa :)
Det dåliga jag hag hört/läst om regulatorn är att dom inte orkar med så stora flöden...
Men det här är ju en liten sugmotor som i bästa fall lämnar 200 hästar, så det ska nog inte va nått problem!

Ang batteri så har jag funderat på biltemas mc-batteri... men det känns inte riktigt rätt =)
Vill ju ha ett fint lättviktsbatter.. men man kanske köper ett sånt tills vidare ändå, synd bara att närmaste biltema är 30 mil bort..

Ser fram emot en provtur om vi träffs nångång i sommar!

Någon tidigare undrade om hur man gör vid besktning för att vikt/effekt förhållande ska stämma..
Antingen så tar man en motor med lagomt lite hästar (tråkit)
Eller så viktar man upp bilen under besiktning och tar bort det när man kommer hem ;)
Blir kanske 100-150 kg i mitt fall som måste mekast fast på nått sätt... men det ordnar sig!

MantaBurner
09-02-05, 12:02
Ang batteri så har jag funderat på biltemas mc-batteri... men det känns inte riktigt rätt =)
Vill ju ha ett fint lättviktsbatter.. men man kanske köper ett sånt tills vidare ändå, synd bara att närmaste biltema är 30 mil bort..

Nej nej nej !!

inet biltemas !!

åk till en oberående MC-Tillbehörsbutik !!

de brukar ha batterier till en hel del olika MC hemma !!

om du då tar till en större MC typ Honda GuldVinge/SilverVinge, ( kort sagr hojar över 1200 cc) så brukar deras batterier vara ganska stöddiga !!
ligger väl runt en 1000:- + men det är litet !! och oftast slutet eller GEL. (slipper hålla koll på vätskan, förstörs om du öppnar det själv)

dessa kan oftast inte monteras hur som helst (upp & ner osv) men det kan du ju inte med biltemas heller.....

mitt lilla tips för dagen iallafall !!

PS
riktigt coola byggen !!
DS

ilari
09-02-05, 02:02
Precis som gammalutter skriver så får man vikta upp bilen något vid vägningen. Finns ju inga regler som säger att man inte får ha två 50 kg traktorvikter sitta fastskruvade i golvet. Bara grejerna sitter fast så är det lugnt. Man ska nog inte ha dom ligga löst dock för då kan det nog bli klagomål... :D vbmenu_register("postmenu_137553", true);

*asg* så det är ingen myt att man kan mygla med extravikter alltså? :D
då vet jag vad jag ska göra :D ni är ju fasen mina idoler!

jag var mer inne på att sjuor hade någon form av tillstånd att ha flera hästisar
men se så fel jag hade :)
taxigmocka för svaren!

mvh// ilari

olympia69
09-02-05, 10:02
1000:- för ett mc batteri?

tyckte jag lät dyrt..!
500-900:- ligger dom på som vi säljer på mitt jobb!
sen har dom inte mer än 30-35 Ah !
skulle nog satsa på ett till nissan micra eller nån honda i så fall! de ligger iaf på 45Ah o ligger runt 500-600:-
det är mitt råd!!
lycka till med ett fränt bygge!!!!!

Gustav
10-02-05, 01:02
1000:- för ett mc batteri?

tyckte jag lät dyrt..!
500-900:- ligger dom på som vi säljer på mitt jobb!
sen har dom inte mer än 30-35 Ah !
skulle nog satsa på ett till nissan micra eller nån honda i så fall! de ligger iaf på 45Ah o ligger runt 500-600:-
det är mitt råd!!
lycka till med ett fränt bygge!!!!!
45Ah? det är ju hur stort som helst och måte väga multum ;)

20Ah räcker gott, huvudsaken att batteriet klarar att lämna stora mängder ström i korta ögonblick...
Men jag ska titta lite på mc-batterier!
Ett krav är nästan att dom är gel eller underhållsfria.
1000:- kan det få kosta, men gärna inte mer...

Robban
Hehe vilda diskutioner om batterier här. :D

Mitt tipps är i alla fall att vilket batteri du än väljer så se till att placera det så lågt som möjligt. De e räjsing... :D ;)

Jag har mitt sittande under insuget så nära torpeden som möjligt. Inte lätt att komma åt det men det är inga problem om man vill fylla på vätska eller ladda batteriet. Får väl försöka fixa fram lite bilder om det finns intresse...

Robban
*asg* så det är ingen myt att man kan mygla med extravikter alltså? :D
då vet jag vad jag ska göra :D ni är ju fasen mina idoler!

jag var mer inne på att sjuor hade någon form av tillstånd att ha flera hästisar
men se så fel jag hade :)
taxigmocka för svaren!

mvh// ilari

Hehe ja lite mygel får man räkna med om man vill ha en sjua med lite drag i... :D det var ju värre förr när det var 10Kw/100 Kg. Jag planerade att bygga med en Ford Pinto snurra först. *Ve å fasa* :rolleyes: Men när dom ändrade reglerna så var t det snabbt ett motorbyte. Å valet var ju rätt enkelt... :D

ilari
10-02-05, 12:02
Hehe ja lite mygel får man räkna med om man vill ha en sjua med lite drag i... :D det var ju värre förr när det var 10Kw/100 Kg. Jag planerade att bygga med en Ford Pinto snurra först. *Ve å fasa* :rolleyes: Men när dom ändrade reglerna så var t det snabbt ett motorbyte. Å valet var ju rätt enkelt... :D
ja för fasen! höjer de skatten så får de räkna med lite rejsigare bilar ;) kanske får för mig
att börja bygga på en sjua någon gång i framtiden, men nu ska jag koncentrera mig på min
lilla hundkoja :D det ska nog gå att få fart i en sån också med hjälp av lite gsi :rolleyes:

mvh/ ilari

Gustav
10-02-05, 02:02
Batteriet kommer sitta precis framför torpedväggen på höger sida!
0,5m till startmotorn så det blir extra korta och lätta kablar ;)

Diskussioner är bra! så får man se saker från lite olika håll.. det är så lätt att man stirrar sig blind på konstiga saker själv utan att se enkla självklara lösningar som andra ser på en gång...

På lördag ska toppen göras klar iaf, fräsa sätena, smygporta lite och en sväng i planslipen!

Får försöka ta lite bilder oxå.. så man kan visa hur en riktig topprenovering går till :D

MantaBurner
10-02-05, 06:02
kom på en grej till !!

till reggningen....

dubbla bamsebatteriet bak då som gäller så tjänar man ju 20-30 kg direkt.......

å en baslåda..... "fast monterad"

drzeroz
10-02-05, 08:02
kul att se fler som bygger "sevens"

bygger själv en locost dock med 8ventiler jag tycker dom har trevligare vrid sen att man har kompressor hjälper väl till :D ska ej reggas med kompressor;)

olympia69
10-02-05, 10:02
45Ah? det är ju hur stort som helst och måte väga multum ;)

20Ah räcker gott, huvudsaken att batteriet klarar att lämna stora mängder ström i korta ögonblick...
Men jag ska titta lite på mc-batterier!
Ett krav är nästan att dom är gel eller underhållsfria.
1000:- kan det få kosta, men gärna inte mer...
de är inte så stora de som sitter i micra o små hondor, de är nästan lika smidiga som mc batterier,dessutom lämnar de ju högre startström än vad ett mc batteri gör!
synd bara att de riktiga gel batterierna de använder i WRC-bilar är dyra för de är ju hur bra som helst!!
som sagt lycka till med ett fränt bygge!!

Robban
10-02-05, 11:02
ja för fasen! höjer de skatten så får de räkna med lite rejsigare bilar ;) kanske får för mig
att börja bygga på en sjua någon gång i framtiden, men nu ska jag koncentrera mig på min
lilla hundkoja :D det ska nog gå att få fart i en sån också med hjälp av lite gsi :rolleyes:

mvh/ ilari

Tror kojan kommer bli precis hur ball som hellst. :D

Har sett några riktigt tuffa byggen nere i garaget och jag vet i fan om man kommer hänga på dom pojkarna. Det är ju rena gokartarna dom där så kojorna. :D

Robban
10-02-05, 11:02
Batteriet kommer sitta precis framför torpedväggen på höger sida!
0,5m till startmotorn så det blir extra korta och lätta kablar ;)

Diskussioner är bra! så får man se saker från lite olika håll.. det är så lätt att man stirrar sig blind på konstiga saker själv utan att se enkla självklara lösningar som andra ser på en gång...

På lördag ska toppen göras klar iaf, fräsa sätena, smygporta lite och en sväng i planslipen!

Får försöka ta lite bilder oxå.. så man kan visa hur en riktig topprenovering går till :D

Kunde inte hålla med dig mer. Diskutioner är bara till det goda. :)

För övrigt låter det som att vi har placerat batterierna på samma ställe, tror min kabel till startmotorn var ungefär 1 dm. :D

Gustav
11-02-05, 01:02
hkul att se fler som bygger "sevens"

bygger själv en locost dock med 8ventiler jag tycker dom har trevligare vrid sen att man har kompressor hjälper väl till :D ska ej reggas med kompressor;)
Alltid lika intressant det här med vridmomentskaraktären mellan ne och xe.
Jag har ägt bilar med bägge motorerna och tuktat dom ordentligt.

Ne;n har inte mer vridmoment än xe:n på något varvtal... grejen är att xe:n har mer vridmoment högre upp på varven vilket gör att många upplever den som orkeslös i botten...

För mig fanns det inga funderingar iaf, xe:n är ju riktigt rapp, vill bara varvas mer... hela tiden!
Sen köper man en komplett motor för 5000:- typ, och då är den färdig, man behöver inte trimma mer om man inte ska åka dragrace eller nått annat.. effekten är fullt tillräcklig för en sjua.

Skriver inte det här för att klaga på något sätt, vi alla har olika mål med vad vi bygger!
Huvudsaken att man själv trivs med det man ska köra i!

Gustav
kom på en grej till !!

till reggningen....

dubbla bamsebatteriet bak då som gäller så tjänar man ju 20-30 kg direkt.......

å en baslåda..... "fast monterad"
Ja altså.. ;)
Bak, där dubbla batterier skulle få plats.
Där rymmer jag kanske ett mopedbatteri :p
Och baslåda...
Om jag slänger ut bagagelådan så har jag kanske 30liter att bygga låda i, men det är så smalt att 2 10"are kanske går att kränga ner..
Näe, jag har gott om 100-120mm axel i div längder (typ 40-50cm) som man kan svetsa lite fästen på och bulta fast där det passar.
Det här med att få lite vikt på bilen ser jag inte som ett problem i dagsläget, finns många bra sätt att lösa det på!
Kul med lite galna idéer iaf :D

Gustav
Kunde inte hålla med dig mer. Diskutioner är bara till det goda. :)

För övrigt låter det som att vi har placerat batterierna på samma ställe, tror min kabel till startmotorn var ungefär 1 dm. :D
Du har inte nån hemsida eller lite bilder på ditt bygge?
Skulle va kul att se!

Robban
11-02-05, 11:02
Nej det har jag inte. Har ju inte råd med dyra digitalkameror nu när det byggs för fullt. Köpte en uppsättning autometer instrument och så var budgeten sprängd för denna månad... :eek:

men jag päronen har en kamera liggande så man kanske skulle låna den och kasta upp några bilder på nätet... Ska försöka hinna med det i helgen. :D

ilari
12-02-05, 04:02
Tror kojan kommer bli precis hur ball som hellst. :D

Har sett några riktigt tuffa byggen nere i garaget och jag vet i fan om man kommer hänga på dom pojkarna. Det är ju rena gokartarna dom där så kojorna. :D
jag VET att den kommer bli hur ball som helst :D

bygger de vidare på originalmotorn eller är det nå special?

du menar väl att gocarts är som rena hundkojor, If ya know what I'm sayin' :rolleyes:

mvh// ilari

Gustav
13-02-05, 05:02
Japp, och idag blev så toppen renoverad! nästan.. orkade inte sätta ihop den, men här kommer lite bilder från renoveringen iaf!

Arbetsplatsen, billigt och bra.. tur man känner folk så man kan låna denna utrustningen ;)
http://img.photobucket.com/albums/v350/Gustav-seiw/westfield/IMG_0236.jpg

Insugssätet ska precis börjas fräsas i...
http://img.photobucket.com/albums/v350/Gustav-seiw/westfield/IMG_0240.jpg

Hoppar lite, här är samtliga säten färdigfrästa!
http://img.photobucket.com/albums/v350/Gustav-seiw/westfield/IMG_0243.jpg

Så, in med toppen i planslipen!
Körde av den ett par tiondelar ungefär... kändes onödigt att plana den mycket nu då jag nästa vinter har tänkt riva motorn och trimma den lite!
http://img.photobucket.com/albums/v350/Gustav-seiw/westfield/IMG_0245.jpg

Och såhär blev resultatet! (bir lite blankare yta när maskinägaren kör planslipen... var ett tag sen jag höll på med sånt här)
http://img.photobucket.com/albums/v350/Gustav-seiw/westfield/IMG_0247.jpg

Sen råkade jag visst fila lite i kanalerna oxå, just under ventiltallriken...
Kändes lite onödit trångt där ;)

custom
13-02-05, 06:02
Ser jäkligt fint ut!

Följer detta bygge med stort intresse! Kan tänka mig att en sjua är det roligaste man kan åka när det svänger!
Lycka till!!

/David

Robban
17-02-05, 10:02
Mmmmm ser riktigt fint ut. *tummen upp*

Får vänta tills nästa vinter innan jag börjar riva med motorn, alternativt så hänger jag i en calibra turbosnurra, vet inte än...

rikard pohjola
18-02-05, 01:02
enligt min mening ska en sportbil ha en vass sugmotor! fränare ljud å karaktär!!

så gustav bara te att börja trimma!!

custom
18-02-05, 11:02
Har du sierra bakaxel och är den diffad?

Har du bilder på Bakvagnen och infästnings-punkter?
Varför har du Typ 9 lådan istället för omega-låda? (antar att det är pga. bakaxlen..?)

Mvh. David

Gustav
19-02-05, 09:02
Har du sierra bakaxel och är den diffad?

Har du bilder på Bakvagnen och infästnings-punkter?
Varför har du Typ 9 lådan istället för omega-låda? (antar att det är pga. bakaxlen..?)

Mvh. David Japp, diffklumpen är sierra/scorpio. fast det är ingen diffbroms i min.
En 3.92:1 klump med diffbroms är tydligen värd guld i fordvärden...

Resten av bakaxeln är custom, utom knutarna som oxå är ford.
Men länkarmar, uprights och drivaxlar kommer från westfield.

Typ9-lådan... tja, alla andra gör så :)
Lådan är rätt liten och smidig, det finns gott om eftermarknadsprylar till den, såsåom sekventiellt lock, massvis med drevsatser, rakskurna, med eller utan synkringar, mm, mm...
Det har inget med bakaxeln att göra, kardanaxeln är custom hur som helst..

Jag har inte just några bilder på bakvagnen tyvärr...
Men om du går in på www.roadster.se (http://www.roadster.se) och klickar på "westfieldbyggen" så hittar du länkar till andras sidor och vissa har rätt bra med bilder!

Gustav
14-03-05, 10:03
Inte mycket har hänt sen sist men...
Motorn är i bilen, toppen är skruvad på plats.
Ska orka rengöra tryckarna nåndag så jag kan sätta dit dom och skruva fast kammarna..
Kylaren åker fram och tillbaka mellan mig och svetsaren, snart är den klar :)

En rolig sak är iaf att jag har lindat in grenröret med sånthär avgasbandage!
Inte alls så roligt som man kunde tro att det skulle vara, mycket tidsödande och efteråt kliade det överallt...
Ni som ska linda rören till xe, 1" bredd på 15meters rulle räcker nästan, 1,5 rulle blir nog bra.
Så nu måste jag köpa en till...

Resultat:
http://img.photobucket.com/albums/v350/Gustav-seiw/westfield/Bild050.jpg
http://img.photobucket.com/albums/v350/Gustav-seiw/westfield/Bild051.jpg

mathias_gsi
15-03-05, 06:03
Gustav: Du får komma ner till MittSverige-banan å köra! E ju bara 20 mil för dig ;)

Du skrev att du hade nån projekttråd nån annanstans oxå, zatzy eller? Skulle vilja läsa den :)

mathias_gsi
15-03-05, 07:03
Hm gick inte å editera:(

Glömde ju å säga att det såg riktigt bra ut! :) Måste va hur kul som helst å bygga en sån här!?
Såg serien "A racecar is born" från Discovery förra veckan, du har väl sett den? Rätt intressant fast det var tråkigt att han inte renoverade motorn! Iof en Ford Zetec...men det är ju en engelsman :o

Gustav
15-03-05, 11:03
Hm gick inte å editera:(

Glömde ju å säga att det såg riktigt bra ut! :) Måste va hur kul som helst å bygga en sån här!?
Såg serien "A racecar is born" från Discovery förra veckan, du har väl sett den? Rätt intressant fast det var tråkigt att han inte renoverade motorn! Iof en Ford Zetec...men det är ju en engelsman :o
Tackar!

Har skrivit lite på lite olika forum.. rejsa.nu zatzy.com sweclockers.se locostforumet...
Men om du undrar nått så fråga på bara så svarar jag!
Mm, engelsmännen är ruskit kära i sina inhemsksa saker, men iom att opel fanns som vauxhall där så finns det gott om prylar till opelmotorerna oxå!
Det är stundtals hur kul som helst att bygga... men ibland försvinner motivationen, helst när man inser att det fattas pengar (typ varje gång i garaget) men men, skam den som ger sig :)

Gustav
14-05-05, 09:05
Länge sen jag uppdaterade här :)
Mycket har hänt sen sist iaf, massor av påbörjade småsaker är färdiggjorda eller monterade för gott..
Några bilder har jag att bjuda på, kommer kanske mer efter helgen om jag lyckas få med mig kameran!

Elsystemet börjar ta form.. 2/3 är väl gjort ungefär, fattas mest bara lite kablar bakom i-brädan samt att göra klart härvan till motorn.
http://img.photobucket.com/albums/v350/Gustav-seiw/westfield/Bild072.jpg

Luckan som all el sitter på är fäst med gångjärn i framkant och två Dzus-skruvar i bakkant, den går att vika ner på det här viset :)
http://img.photobucket.com/albums/v350/Gustav-seiw/westfield/Bild071.jpg

Och i-brädan är nu färdig med alla hål och grejor.. fattas bara ett varv klarlack så blir det bra!
http://img.photobucket.com/albums/v350/Gustav-seiw/westfield/Bild070.jpg

custom
14-05-05, 12:05
Det ser bra ut!

FAN va sugen man blir!!
Har "Boken" hemma och suget blir inte mindre då...

/David

PeterS
14-05-05, 03:05
enligt min mening ska en sportbil ha en vass sugmotor! fränare ljud å karaktär!!

så gustav bara te att börja trimma!!

Finns en super7 här i stan som har Jenvey spjällhus och det låter såååå jäkla skönt.

Måste nog ner till Umeå och kolla in bilen någon helg, å kanske hämta ventilerna.:)

Gustav
Det ser bra ut!

FAN va sugen man blir!!
Har "Boken" hemma och suget blir inte mindre då...

/David

Tackar!

Jag var ute och körde en kompis sjua idag... man blir inte så lite sugen på att ta ut sin egen direkt!
Särskillt då min väger minst 100kg mindre och har typ 50 hästar mer än hans :p

Gustav
Finns en super7 här i stan som har Jenvey spjällhus och det låter såååå jäkla skönt.

Måste nog ner till Umeå och kolla in bilen någon helg, å kanske hämta ventilerna.:)

Fränt! sitter det en c20xe i den oxå?
Nästa sommar åker jag med spjällhus från bmw m3 om allt blir som jag har planerat :) då ska det gasas!

Kom gärna ner och hälsa på nåndag, ventilerna ligger fortfarande i en gammal godislåda och väntar ;)

Gustav
Tog några nya bilder idag oxå..
Ställde i stolarna och skytteln igen för att det skulle se lite färdigare ut :)
Baklysena är monterade iaf, och ett till gäng kablar är kopplade...

http://img.photobucket.com/albums/v350/Gustav-seiw/westfield/Bild0009.jpg
http://img.photobucket.com/albums/v350/Gustav-seiw/westfield/Bild0008.jpg
http://img.photobucket.com/albums/v350/Gustav-seiw/westfield/Bild011.jpg

Gustav
29-06-05, 11:06
För någon vecka sen var det dags för första provturen!
Rätt fränt, oj vad det går! ;)
Idag var jag på en kompis jobb och polerade/vaxade bilen, blank och fin blev den!

http://img.photobucket.com/albums/v350/Gustav-seiw/westfield/2005-06-29010.jpg
http://img.photobucket.com/albums/v350/Gustav-seiw/westfield/2005-06-29008.jpg

Stefan K
30-06-05, 12:06
Den där vart ju inte alls nå frän.........avundsjukan sprutar ur öronen.

Gustav
07-08-05, 10:08
Så var bilen även testkörd "på riktigt"

http://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=21492

Om jag har förstått det hela rätt så lyckades jag med näst bästa tid i Superstage samt bästa tid i Rs-banan för dagen. vissa bilar var ju rätt bra motstånd ändå ;)
Hur kul som helst iaf!
Bilen är ju helt nyihopsatt, inte körd med på gatan då den inte är besiktad..
Helt ojusterad och helt novis förare...
Den fick bekänna färg iaf, allt funkade bara bra!

http://img.photobucket.com/albums/v350/Gustav-seiw/westfield/Full_fart.jpg

Gustav
19-01-06, 10:01
Såhär hoppas jag köra i sommar!

http://img.photobucket.com/albums/v350/Gustav-seiw/westfield/DSC00141.jpg

Spjällhusen kommer från BMW M3, ska kapas till lite och svetsas fast i en fläns från ett standardinsug..
Sen blir det ett Vems genboard som styrsystem!

http://img.photobucket.com/albums/v350/Gustav-seiw/westfield/DSC00142.jpg

Gustav
25-01-06, 02:01
Insugsmeket fortsätter.

Flänsen från orginalinsuget som jag kapade lös visade sig passa skitdåligt mot toppen iaf.
Tydligen var dom inte så noga när dom gjorde detta orginal, insuget är flera mm mindre än kanalen i toppen, mest på höjden men även på bredden.. nederkant som är minst noga passade ganska bra.

Nu syns det ju såklart inte så bra på bilderna, särskillt inte då dom är tagna med mobiltelefonen men..
Såhär ser det ut utifrån iaf,
http://img.photobucket.com/albums/v350/Gustav-seiw/westfield/DSC00145.jpg

Och såhär inifrån, här ser man tydligt kanten från insuget.
http://img.photobucket.com/albums/v350/Gustav-seiw/westfield/DSC00146.jpg

Och här är insuget uppslipat till vänster i bild, inget till höger.
Nu är samtliga hål Matchportade mot varandra, en sista justering ska dock göras när spjällhusen är svetsade i flänsarna.
http://img.photobucket.com/albums/v350/Gustav-seiw/westfield/DSC00147.jpg

Får se om jag hinner få det svetsat innan helgen!

Bjorn
25-01-06, 01:01
Dax att in och kommentera igen då :) ska du inte ha nån rullbåge på den?

Johan Sand
25-01-06, 03:01
Vet att insugskanalerna i topparna, Cosacast, -88 GMs KolbenSchmidt, 89-93, och GM Coscast -93B
skiljer sig i öppningen/anslutningen mot insugsröret.

Tidig Cosacast är minst medan de andra är några mm större, i bredd såväl som i höjd.
Min teori är att insugsröret passar fint till tidig Coscast topp och att de nte gjorde någon "uppdatering" av insugsröret.
Hmm, detta måste provas vid tillfälle. Om någon med tillgång till EPC kollar artikelnr kan jag fysiskt mätra om insugsröret till Astra GSi har större öppningar. (Astra GSI har annat insugsrör då det var Traction Controll som standard, så där skiljer sig artikelnr)

Tips! Läste på nån internett sida att packningen mellan topp och insug är ganska grovt skuren/anpassad och att man kan finlira lite med kniven på den för att förbättra luftens väg till förbränningsrummena. Vem vet, kansje det ger en 1hk eller 2:)

JS

Gustav
26-01-06, 11:01
Dax att in och kommentera igen då :) ska du inte ha nån rullbåge på den?

Ja, jo tanken var väl att jag skulle dit med nån typ av båge i vinter, dock ingen bur.
Får se hur jag gör, om jag köper en färdig eller om jag knäcker till en själv.
Det skulle kännas lite tryggare med skydd över huvet när man är ute och bryter ;)

Gustav
26-01-06, 11:01
Vet att insugskanalerna i topparna, Cosacast, -88 GMs KolbenSchmidt, 89-93, och GM Coscast -93B
skiljer sig i öppningen/anslutningen mot insugsröret.

Tidig Cosacast är minst medan de andra är några mm större, i bredd såväl som i höjd.
Min teori är att insugsröret passar fint till tidig Coscast topp och att de nte gjorde någon "uppdatering" av insugsröret.
Hmm, detta måste provas vid tillfälle. Om någon med tillgång till EPC kollar artikelnr kan jag fysiskt mätra om insugsröret till Astra GSi har större öppningar. (Astra GSI har annat insugsrör då det var Traction Controll som standard, så där skiljer sig artikelnr)

Tips! Läste på nån internett sida att packningen mellan topp och insug är ganska grovt skuren/anpassad och att man kan finlira lite med kniven på den för att förbättra luftens väg till förbränningsrummena. Vem vet, kansje det ger en 1hk eller 2:)

JS

Ok!
Toppen här är en tidig gm, -89 har jag för mig? insuget tror jag oxå är från -89...
Det kan ju ligga nått i din teori! låter ju inte orimligt iaf :)
Packningen ska skäras till, måste även förstora några andra hål i den.
Orginal har ju insuget ingen vidare styrning mot toppen så jag borrade in en styrhylsa runt 4 av pinnbultarna.. nu kan man inte flytta runt insuget på bulthålen mera.. det kan behövas för att slippa tjall med gaslänkaget mellan spjällhusen oxå. (jag har kapat isär insuget nu i 2 och 2 cylindrar så det är en del till varje spjällhuspar...)

Bjorn
26-01-06, 01:01
Ja, jo tanken var väl att jag skulle dit med nån typ av båge i vinter, dock ingen bur.
Det skulle kännas lite tryggare med skydd över huvet när man är ute och bryter ;)

Ok tänkte nästan det då det såg lite farligt ut annars om man nu skulle välta/rulla osv.

Bjornee
26-01-06, 04:01

Precis min tanke. Livsfarligt att åka utan. Kommer nog se ballt ut också :rolleyes: