View Full Version : Kadett GSi 16v -87 Hightech kompisar
Jonas Jonsson
06-01-05, 07:01
Efter att ha hållit i ett antal träffar och sett hur kul det verkade vara att köra på bana blev behovet tillslut övermäktigt. Visst hade min calibra fått ett par varv (tror det blev 7 varv totalt på kullen hehe) men med tanke på hur rädd jag var/är om den så valde jag att ihop med farsan köpa en Kadett.
Beslutet att överhuvudtaget köpa en leksak som denna togs under elmiamässan efter att ha skruvat med dem bilarna som stod där och insett att det var både kul och billigare än man tror att ha en banåkarkadett. Först var tanken att köpa en Corsa A och montera en c20ne men efter att ha räknat och kommit fram till att en kadett tillslut ändå skulle bli billigare när man räknade in allt man ville ha så letade jag kadett GSi.
Efter att ha tittat på en med bur och rensad inredning som det av diverse skäl inte blev köp av så kom tanken att jag nog kunde lära mig svetsa och bygga bur själv. Hittade en Kadett GSi på blocket och tittade på den dagen efter. Efter att ha funderat en kväll hade jag bestämt mig. Då helt plötsligt kommer farsan och säger att han vill vara med och köpa bilen och köra på en del träffar :) :) . Ni som var på sista träffen på kullen i år fick tampas med farsgubben hehe :p .
Första sommaren var tanken att köra så mycket som möjligt och endast byta service detaljer. Så efter att ha bytt dem skeva bromsskivorna mot bättre begagnade, monterat lås som fungerade :D , ny motorolja samt ny bromsolja var räsern redo för svea rikes banor. Som ni kunde läsa i klubbtidningen blev det även en tripp till norge och rudskogen. Första banan som testades var Midlanda och inte blev suget efter banåka mindre efter det. Kul bana som ligger i en backe. Den tog hårt, hårt på bromsarna men kadetten gick som en klocka.
Senare under sommaren avverkades en drös med banträffar och förutom små struntsaker som krånglande bromsljus och kapsyler på felplats har den gått helt felfritt. Dessutom har den pinnat på bra och ett par klart dyrare bilar har haft problem att hänga med. Roligast var killen i en s60 R som överhättade något och fick slå av på takten så han kom aldrig om. Han klagade på att elektroniken slagit av fyrhjulsdriften och att den bara drev fram.
Nu under vintern har bilen plockats ner bitvis och en bur börjat monteras. Har en hel del godis liggandes på sovrumsgolvet (var annars :confused: ) som ska monteras. Men som alla vet så ska man inte stressa ihop saker och ting :D . Så hoppas någon blir motiverad att köpa en gammal kadett och bara ha kul. Min och farsans kadett är begåvad med fina och manliga ränder men något sånt krävs ju inte för att köra på bana även om jag vet att flera bantokar här i OSC är avundsjuka (eller hur Calle A :rolleyes: ). Har i samråd med farsan beslutat att behålla alla ränder eftersom det skulle kännas fel att överge dessa.
Hoppas vi ses på en banträff
Låter onekligen som budget :P Har ni funderat på att trimma nått? Dom är ju ganska enkla att skrämma dom där motorerna ;)
Ja Jonas, jag tycker att ni har prioriteringarna helt rätt.
Mycket kul för pengarna och få modifieringar.
Jag tror att modifieringarna på er bil kommer göra gott för körkänslan.
Jag tror att hastigheten runt banan ligger mer hos föraren än hos bilen i ditt fall (obs: ta detta på rätt sätt) Farsgubben din var ju en hejjare på banan:)
Att ligga och nöta varv efter varv på bana kan ge många sekunders förbättring i slutändan.
Låt inte denna bil spåra ur pengamässigt nu, skulle hellre se att ni la eventuella pengar på en systerbil.... givetvis även den med söta ränder:D :p
Bra att ni valt att behålla ränderna förresten,bilen kommer iaf alltid vara känd som "pride kadetten" med eller utan ränder:rolleyes:
Jonas Jonsson
11-02-05, 02:02
Nu idag kl 9.45 gick kadutten igenom regbes med diverse modifieringar samt vanlig kontroll bes utan anmärkning :D :D :D :D .
Grattis!! :)
På med isdäcken så skall vi åka på isen när den blivit tillräkligt tjock
Jonas Jonsson
25-12-06, 01:12
Ojojoj va dålig jag är på att uppdatera i den här tråden. Inte för att något exeptionellt har hänt :D . Det är nästan sjukt vad driftsäkert den gått. Rekordet är 1 timme och 35 minuter utan att stänga av den. Det skedde på Rudskogen 2006. Jag började och när jag var trött och kom in hoppade farsgubben in och plågade kadutten vidare. Så höll vi på i 1.35 h :racesmile . Eftersom bilen i år trailades alla längre sträckor kan man lätt räkna ut vad den fått gå på bana. I år blev det c:a 80 mil endast bana/konbana. Det enda "felet" vi hade 2006 var att vi använde oss av spacers som inte höll distansringen på plats för bromsarna fram så det lät illa och vi fick byta fälg/däck :D , inte direkt bilens fel. Bra har den gått också, har blivit två pokaler men viktigast av allt är att jag var före farsgubben vid alla konbaneträffar :491: .
Säger bara :bowdown: :bowdown: :bowdown: c20xe :bowdown: :bowdown: :bowdown:
Efter att jag skrev här senast har det monterats:
Gula koni runt om
Supersportfjädrar runt om
Alutopplagringar fram för mer camber
Öppet luftfilter med avskärmning och extra luftinlopp
Bromsar fram 288mm med splitt nya ok
Stålomspunna bromsslangar fram
Kylluftinsläpp i fronten för bromsarna
Nya bakok
Folkracebur 6-punkts med lite extrarör
Racestolar (har bytts tre ggr) just nu en omp och en sparco bägge blåa
3 tums 4 punktsbälten bägge sidor ev blir det 6 punkts
En 3x10 cm stor oljetryckslampa mitt i synfältet :D
Varvräknare med shiftlight
Slang istället för bränslerör bitvis
Ny framruta
Regbesiktad för c20xe och buren
Astra GSi 16v orginal alufälgar 15 tum med Bridgestone RE540 r-däck
Borbet E-mod 15 tum med Goodyear Eagle F1 gatdäckDet jag vill hinna/orka göra nu in vinter är
Byta lager i generatorn som tjutit sedan Rudskogen 2005 :D
Service med bromsvätska och motorolja med filter
Montera stålomspunna bak som legat och väntat i två år
Montera nya stolarna
Montera nya bältenaSen har jag och farsgubben även hunnit köpa en genomrutten Kadett GSi 16v -89 för 5000:- som vi slaktad och sparat detta av:
Motor inkl databox och elsystem
Växellåda
Växellänkage (randigas är tokslut)
Kylare som var NY
Bakok (redan monterade på randiga)
Stolarna
Styrväxel
Lambdasond NY
Däck och orginal alufälgar (sålt)Resten köpte Struve för att plocka det sista av :confused: :D . Nu lovar jag att bli bättre på att uppdatera här framöver. Inte så svårt iofs iom att det var 22 månader sedan sist :whistling . Vi funderade på att lacka om den men vi skulle inte klara mentalt att bli av med våra fina ränder. Så en sak är säker, ränderna blir kvar!!!
*applåder*
Som jag sagt förut Jonas: Helrätt tänk och nivå på denna bil, varför ligga timtals i garaget när bilen funkar så bra och ni har så kul?
BTW, har ni någon gång räknat ut vad denna bil kostat allt som allt? 25k?
Mvh Peter
Jonas Jonsson
25-12-06, 09:12
Beror på hur man räknar. Det har gått åt en del däck tex , dom har kostat en del men inte så farligt för jag har köpt mest lätt begagnade. Kan föröka minnas mest på skoj. Bilen gav vi 14000:- för, sen såldes vinterdäck för 1400:- . Service tycker jag inte man kan räkna. Byggkostnaden är enligt listan nedan
Gula koni runt om 1000:- beg
Supersportfjädrar runt om 800:- nya från tyskland
Alutopplagringar fram för mer camber 1600:- nya
Öppet luftfilter med avskärmning och extra luftinlopp c:a 400:-
Bromsar fram 288mm med splitt nya ok 2000:- inkl omborrning Feltema skivor :p
Stålomspunna bromsslangar fram 500:- inkl bak beg men aldrig använda
Kylluftinsläpp i fronten för bromsarna c:a 200:-
Nya bakok från reservdelsbilen c:a 300:-
Folkracebur 6-punkts med lite extrarör med färg och allt c:a 2000:-
Racestolar (har bytts tre ggr) just nu en omp och en sparco bägge blåa 2500:- beg
3 tums 4 punktsbälten bägge sidor ev blir det 6 punkts 1600:- beg men som nya
En 3x10 cm stor oljetryckslampa mitt i synfältet :D c:a 100:-
Varvräknare med shiftlight 650:- ny
Slang istället för bränslerör bitvis 200:-
Ny framruta 1500:- utan försäkring , vadå kontakter :D
Regbesiktad för c20xe och buren c:a 3000:- med alla intyg och regbes
Astra GSi 16v orginal alufälgar 15 tum med Bridgestone RE540 r-däck 3000:- beg men som nya
Borbet E-mod 15 tum med Goodyear Eagle F1 gatdäck 1500:- däcken följde med bilenSå om man räknar ihop detta blir det 35450:- men en hel del kan göras billigare. Man behöver ju egentligen bara en stol och man behöver inte nya bromsok runt om. Mycket har jag och farsan inte orkat bry oss om utan bara degat och sluppit bekymmer. Frågan är bara vad man skulle haft istället för dom pengarna som skulle varit roligare och snabbare :confused: . Jag tror det blir svårt iaf om alternativet ska gå lika problemfritt.
Fortfarande en bra budget med tanke på hur bra/problemfri och snabb bilen är.
Jonas Jonsson
08-01-07, 04:01
Efter lite skruvande är nu styrväxeln utbytt mot en servoväxel utan glapp. Den gamla var dålig och glappade en hel del. Passade på att samtidigt byta ratt till en med Snapoff-nav, riktigt smidigt vid meckning att kunna ta loss ratten måste jag säga.
När ändå styrväxeln var loss passa jag och farsgubben på att byta växellänkage då även det var slitet. Slitet var länkaget redan för 3 år sedan då vi köpte bilen. Hur det var nu förstår ni nog efter tre somrars ryckande i växelspaken i konbanor och på bana.
Länkaget är fast monterat i bakre motorfästet :banghead: så det var lite bök men allt flöt på och oj vad fint växlarna går i och ur nu :)
Efter detta böts bakre avgasburken som både rostat hål och som börjat ge upp invändigt (Simons svartmålade burkar = bläää)till förmån för en i rostfritt från Realcar. Låter mycket trevligare nu och håller förhoppningsvis ett par år iaf
Sen blev det provkörning på gata hemma hos päronen. Nya avgaset lät klar trevligare än det gamla :)
Måste vara grymt skojigare ljud i räsern nu kan jag tänka mig. :)
Trevligt att evolutionen fortsätter :)
Jonas Jonsson
08-01-07, 06:01
Trevligt att evolutionen fortsätter :)
Garage och lite trevligare lönespec kan ge oanad inspiration:D . Sen har farsgubben alltid två av varje verktyg minst så resurser finns. Det jobbiga är att han är hantverkare och allt sker i hantverkartempo när det skruvas:rolleyes: men iofs brukar det funka sen också :p . Ett stort problem är också om man tex ska borra hål i något och att man då måste välja någon av hans 3 borrmaskiner och leta bland ett par hundra borrar efter rätt :eek: :D .
Har också hittat lite rost i torpedväggen som måste svetsas. Satan vad dåligt rostskyddet är på en kadett. Iofs inte ens svårt att komma åt men tråkig att laga :mad: .
Garage och lite trevligare lönespec kan ge oanad inspiration:D
Precis vad jag väntar på.... :(
Jonas Jonsson
03-03-07, 08:03
Dags för en ny uppdatering. Lite har väl hänt får man erkänna och idag lånade jag lillbrorsans mobil och tog ett par kort. Vem fan orkar fota när man mekar annars, jag orkar knappt meka :D
Har investerat i ett släp så vi slipper studsa fram till träffarna bullerskadade. Släpet hade dåliga hjullager på bägge sidor vid köpet. Visade sig dock vara lika lager som på volvo 240. Alltså rätt lätt att hitta nya till bra pris :D
http://hem.bredband.net/b479927/kadutt1.jpg
Sen har det kommit ut konstiga sladdar ut i motorrummet, undrar vad dom ska till :confused:
http://hem.bredband.net/b479927/kadutt2.jpg
Jo dom ska till tre nya fina instrument sittandes i hemgjord kolfiberhållare :cool:
http://hem.bredband.net/b479927/kadutt3.jpg
Man vad är det vi skymtar längst till vänster :Purple_Co
http://hem.bredband.net/b479927/kadutt4.jpg
Ja den nya ratten med Snap-off nav , och alla vet ju att gamla fina Ferrari har riktig träratt. Så det har vi med :D
http://hem.bredband.net/b479927/kadutt5.jpg
Och för att ha lika snabba växlingar som i en lambo med seqvensiell låda blev vi tvugna att höja upp växellänkaget. Har inte kört så mycket än men bara ett par cm gör skillnad (vi har höjt 3.5 cm). Känns riktigt bra.
http://hem.bredband.net/b479927/kadutt6.jpg
Sen kan man ju inte bara ha skojiga modifieringar. Man måste ju efter ett års slitande på en dålig generator ta tag i saken tyvärr :mad: . Här är boven i dramat. Har hittat ett nytt för 39,90:-, undrar om vi har råd :D
http://hem.bredband.net/b479927/kadutt7.jpg
Mer än så här har hänt. Vad som vi visar är vi inte riktigt överens om. Struve blev retad för en sak så jag vågar nog inte visa just den :-o . Undrar om någon är nyfiken på vad som hänt i metropolen Rönninge :)
Inte japsdämp på pridekadetten också!! :eek:
Helt allvarligt! träratt!?
Lika rejsigt som kolfiberpanelen.. :mhihi:
Jonas Jonsson
04-03-07, 10:03
Inte japsdämp på pridekadetten också!! :eek:
Ja träratt sitter i nu. Tanken är att någon gång byta eller ev göra om träratten. Man måste ju gå mot strömmen ibland också :p
Dämparen blev det för det var den billigaste jag hittade förutom siomons. Simons satt där innan och efter att ha sett hur den såg ut inuti efter bara ett par år ville vi inte ha en sån igen. Dämparen är satt så den kanppt syns (slutar en bit in och högt upp mot golvet) och valdes för att den var billig och i rostfritt
Kommer du inte riskera en jädra massa resonans i bilen (fast, en banracingkadett är ju inte så tyst ändå) om dämparen slutar innanför kofångaren?
Träratten var ju skön :D Helt opraktisk på banan. Skulle även rekommendera en sån där läderhuva á la 30-talsracing :)
Nä men seriöst, snap-off skulle jag också vilja ha. Skulle underlätta ibland.
Jonas Jonsson
04-03-07, 12:03
Snap-off är trevligt. Bra när man skruvar inne i bilen. Resonans spelar ingen roll om det blir men jag har kört bilen monterat som på bilden och det var konstigt nog knappt högre ljud än innan. Helt annat, mycket trevligare, ljud var det men inte så högt.
Dags för ett par bilder till :D
När jag ändå var inne i bilen tog jag ett kort på nya passagerarstolen. Den har tyget på tvätt så den ser lite rolig ut. Det roligaste är annars var den sitter, lågt och långt bak var orden :D . På bildensyns även nya bältesfästningen och nej det är inte för klent och tror ni det har ni inte sett vad vi gjort under plåten :D
http://hem.bredband.net/b479927/2kadutt1.jpg
Men vilken konstig dörrsida det satt där :confused: . Den ser ju svart ut men är i en konstigt rutigt matrial. Så här ser det ut på nära håll :)
http://hem.bredband.net/b479927/2kadutt2.jpg
Tycker även man kan se på bilden på dörrsidan att rören är lite högt uppe. Det kan nog bero på att buren höjts en del för att en stor glas/plåtbit tagits bort :D . Nästa bild ljuger dock lite. Ser ut att vara ett stort mellanrum mellan bur och tak. Det är fel för det är mindre än 5mm till balken takluckan satt i förut
http://hem.bredband.net/b479927/2kadutt3.jpg
Här se man hur långt ner det är till stolen :eek: och även nya kanten som ska hålla det vi ska lägga igen hålet med. Någon som kan gissa utseende och matrial :-o
http://hem.bredband.net/b479927/2kadutt4.jpg
Sist men inte minst bidrar jag och farsan med en enorm stämningsbild på berömda ränder. Ni kan alltså vara lugna, ränderna är kvar :cool: . Sen kan man se en liten hint om fler modifikationer :D , mer säger jag inte nu :p
http://hem.bredband.net/b479927/2kadutt5.jpg
Snyggt och stilfullt.....
Kolfiber är snyggt, starkt, lätt och dyrt :lam: Nä men ärligt talat detta blir bra, kul att du höjde upp buren med :)
Sedan kommer ju antijappsljudämparklubben att bli frånåkta av oss :WobbleSig
Sedan kommer ju antijappsljudämparklubben att bli frånåkta av oss :WobbleSig
Jag åker också "japsdämp" men skillnaden är att den sitter på just en Japs och låter inte BAAAAAAP BAAAAAP :p
Sedan har jag aldrig förstått meningen med att ha 2" in och 5" ut ;)
Frånåkta?? Bring it! :p
Hoppas du ska kompletera med ett kryss i taket nu när takluckan försvinner.
Annars ser det riktigt bra ut.
AstraMarkus
04-03-07, 11:03
Ser bra ut Jonas! Håller med Calle, kryss i taket och igen med luckan!
Sedan har jag aldrig förstått meningen med att ha 2" in och 5" ut ;)
Frånåkta?? Bring it! :p
Min har 2½" in och 4" ut med insatts.
Hehe utmaning kallas det och den verkar vara antagen :mhihi:
Så du har fastnat för den fina rutan nu du..:mhihi:
Ser riktigt fint ut med kolfibern där, mer sånt!
Och extra sträva i taket är nog inte fel. Någon som vet om SBP har några invändningar mot sånt?
Man måste ju ha en "avskärmningsplåt" till röret ovanför vindrutan för att man inte ska kunna slå huvudet i röret. Kanske räcker med burstoppning dock?
Jonas Jonsson
05-03-07, 12:03
Kryss i taket är inte planerat. Jag sitter så lågt att buren kommer ta i långt före huvudet. Håller på och bråkar med finishen på ersättnignsplattan som ska i där. Kan meddela att takluckan med insats vägde 13,8 kg. Nu gissar jag att vi klarar oss på 2,5 ungefär. Nu är inget med den här bilen direkt snyggt så de tär inte prioritet här heller även om jag tycker det blir rätt ok. Funderar också på att svetsa fast buren uppe i hörnen på huvudbågen i karossen också
Nu har vi lite planer på det vi inte visat ännu :D . Hur mycket som hinns och orkas me där oklart. Jag har en hel del ideér om vad som ska bytas först om det ska gå fortare. Kul att testa ideér och försöka hålla ner kostnaden. Behöver inte kosta så farligt om man fixar lite själv. Som det ser ut nu tex ska vi fixa geenratorn som har tjutit sedan Rudkskogen 2005 genom att byta ett lager för 39,90. Om det funkar återstår att se.
Provkörde efter ett par modifieringar i julas och kan säga att än så länge håller mina teorier. Ska bli kul att testa ordentligt sen. Har ett par ess i rockärmen kvar att visa :D
Har investerat i ett släp så vi slipper studsa fram till träffarna bullerskadade. Släpet hade dåliga hjullager på bägge sidor vid köpet. Visade sig dock vara lika lager som på volvo 240. Alltså rätt lätt att hitta nya till bra pris :D
http://hem.bredband.net/b479927/kadutt1.jpg
Hur går det Jonas, har du bytt lager och besiktigat släpet ännu? :whistling
Jonas Jonsson
05-03-07, 06:03
Hur går det Jonas, har du bytt lager och besiktigat släpet ännu? :whistling
Lager är bytt. Som jag skrev tidigare varr det Volvo 240 lager till axeln så det var inte så svårt att hitta billiga nya. Besiktning blir i nästa vecka för den här ska jag fara runt i landet och har inte tid
Jonas Jonsson
11-03-07, 07:03
Lite lite gjorde vi i helgen. Blev sjuk i fredags och var tvungen att ta mig hem 45 mil vilken var lite jobbigt med närmare 39 i feber. Lånade brorsans mobil den här gången med och lyckades ta några roliga bilder.
Den första roliga ser man inte riktigt på bilden vad det är. Vi har iaf monterat ett klart trevligare grenrör model grovt. Räknade en gång i höstas på procentuell ökning men nu minns jag inte exakt men det var runt 50% större tvärsnittsyta mot toppen. Sen är det ingen jobbig kant heller som orginal har :D
http://hem.bredband.net/b479927/3kadutt1.jpg
Det är även dubbla rör längre än orginal
http://hem.bredband.net/b479927/3kadutt2.jpg
Då grenröret egentligen är till en astra (ni vet dom med dubbla framvagnar:p ) var inte upphängningar och anslutningar lika som på en rejskadutt. En snäll släkting gick lös med svetsen efter att jag loppat ett par fästloppor. Tyckte ett flexrör kunde vara bra trots att det inte sitter något orginal. Här ser ni flexröret som givetvis köptes på biltema :)
http://hem.bredband.net/b479927/3kadutt3.jpg
Inloppet i katten blev efter att jag gått lös med vinkelkap och svets helt plötsligt 2,5 tum :eek:
http://hem.bredband.net/b479927/3kadutt4.jpg
Anslutningen mot simonsdämparen (som är 2,5 tum) ser ni är lika grov den. Fick slipa upp flänsen en hel del för att inte den skulle vara flaskhalsen.
http://hem.bredband.net/b479927/3kadutt5.jpg
Blev en liten provtur idag och generatorn laddade och lät bättre än någonsin förr. Det gick att laga den med ett lager från Clas Ohlson för 39,90 :D
Efter att ha varmkört sakta sakta på gatan och stått en del på tomgång kunde jag inte låta bli att ta en sväng runt kvarteret och satan vilket gassvar den har numera. Låter fint gör den också. Kul att få så stor skillnad för kaffepengar (iofs en rätt stor kopp kaffe :rolleyes: ).
Är mer än det här som förklarar gassvaret men dom bilderna får dröja en dag eller två :cool:
Klart du ska ha ett grenrör från en Astra vad annars :p :D Ska bli intressant att se vad mer som har gjorts med den randiga :)
Kul att se nån som jobbar på med bilen Jonas.... men nu kan du inte längre påstå att bilen är rent budgetbygge/enbart originaldelar... ;)
Skall bli kul att se hur den går i sommar!
Är simonsdämparen ny?
Dämpullen har en förmåga att bli ett minne blott i dessa SK*T-dämpare.
Hade 3st på min corsa och efter en banträff så var dom soprena innuti :angryfire
Satsade därefter på Apple racing dämpare som inte kostar skjortan, dämpar bra och kan köpas hos bla Turbocenter i Tullinge/Tumba.
Vågade du inte ta någon bild på resten av systemet :p
Jonas Jonsson
12-03-07, 09:03
Fredrik: Budget är det definitivt fortfarande, dock inte orginal. Biltema och begagnat är ledordet. Ni skulle bli förvånade om ni visste hur lite pengar det ligger i allt. Grenröret kostade 1700:- och svetsades gratis tex. Ligger däremot mycket tid i att anpassa allt. Ta en så enkel sak som stolsundereden som ska passa två personer och sitta lågt men ändå vara stabilt. Tog en hel dag att måtta in förarstolen och bygga ramen under stolen. Billigare än att köpa färdigt :p
Peter: Den första dämparen är simons tyvärr. Den såg ok ut men kommer säkert få bytas om ett år eller så. Den bakre hade gett upp invändigt så jag vet exakt vad du menar. Simons helsvarta burkar är verkligen skit. Har sett en hel del om Apple racing på nätet och den dagen dämparen ska bytas blir det nog en sån.
Vill poängtera att alla mods är enbart funktion och finishen kommer i andra hand. Räknade tidigar eut att bilen kostat runt 35000:- med allt. Efter den här vinter kanske det blir 10000:- men inte mer. Jag tycker att en banbil för 45000:- är budget. Jämför med era egna byggen så ser ni snabbt hur billigt detta är.
Jonas>> Du glömde en grej, nöjet att hitta billiga fungerande lösningar och nöjet att bygga själv.
Gillar "budgetbyggen", tyvärr brukar även dom spåra ur till slut.
Fast Vi vet att Du lyckats bra även där, hoppas att jag kan säga så om 1 eller 2 år :D
Johan Sand
12-03-07, 05:03
Blåste inte Hallström rent några Apple dämpare med kompressor astran?
JS
Blåste inte Hallström rent några Apple dämpare med kompressor astran?
Joo... Den var helt tom. Var osäker på om det verkligen var sant, men bilen började låta högt och dämparen lät väldigt tom när man knackade på den. Efter att ha öppnat dämparen konstaterades att det inte fanns en enda gnutta dämpull kvar, allt var urblåst. Simonskvalité på Appel-dämparna.
Jonas, jag hittade den här. Kan det vara något för verktygslådan? :D :whistling :516:
http://www.rusta.se/images/products/31101068_l.jpg
Joo... Den var helt tom. Var osäker på om det verkligen var sant, men bilen började låta högt och dämparen lät väldigt tom när man knackade på den. Efter att ha öppnat dämparen konstaterades att det inte fanns en enda gnutta dämpull kvar, allt var urblåst. Simonskvalité på Appel-dämparna.
Du måste ha haft hög avgastemp eller en massa överskottbränsle?
Jag brände ut en svart simonsdämp på en träff medans Appledämpen höll 2säsonger (på samma plats och samma bil) :confused:
Jonas Jonsson
13-03-07, 10:03
Jonas, jag hittade den här. Kan det vara något för verktygslådan? :D :whistling :516:
http://www.rusta.se/images/products/31101068_l.jpg
Du är bara avundsjuk för att min bil används medan dina nöter pallbockar :D . Sen föresten är du välkommen att titta in i garaget hemma och jag tror inte du kommer sakna verktyg direkt
Du måste ha haft hög avgastemp eller en massa överskottbränsle?
Rätt, det blir lätt så med överladdningen. :)
Men min nuvarande Ferrita-dämpare verkar greja det. Jag frågade Ferrita innan de fick bygga på Astran om deras dämpare var hyffsade på att klara hög avgastemp o överskottsbränsle, vilket de skulle göra. Säljare drog nått exempel med Kenneth Hansens rallycrossbil som efter bytet till Ferrita-dämpare kunde åka många fler tävlingar innan dämparen fick stoppas om, jmf med andra typer av dämpare som fick bytas typ varje heat. Sen om det stämmer vet jag inte, säljare är ju säljare..
Du är bara avundsjuk för att min bil används medan dina nöter pallbockar :D . Sen föresten är du välkommen att titta in i garaget hemma och jag tror inte du kommer sakna verktyg direkt
Japp, men tanken är att "hon" ska ner från pallbockarna i vår. :)
Tyckte den skruvdragaren var lite skojig, hittade den på Rusta's hemsida när jag letade nån billig att ha som "nödmaskin" hemma. Men nej, jag ska inte ha en randig. Funderar på den blommiga. :491:
Johan Sand
14-03-07, 03:03
Lite OT nu, men håll dig undan de där billiga batteri maskinerna. Köpte en, chucken var sne, eller axeln som håller chucken. Byttes mot en ny som var likdadan, som igen byttes men nu kontrollerade jag den nya i butiken, den var också skev.. Då långlånade jag firmans Dewalt:D
De enda billiga elverktyg som varit bra är den stora vinkelslipen hos Rusta. Den har kapat mkt betongsten, trillat ner från tak, legat ute i regn, men funkar fint ännu:)
JS
Jonas Jonsson
15-03-07, 01:03
Släpet är nu besiktat och godkänt :D . Tog max 5 min, dom har bra timpenning 290:- för 5 min :eek:
Släpet är nu besiktat och godkänt :D . Tog max 5 min, dom har bra timpenning 290:- för 5 min :eek:
Mmm det är kärlek, samma sak när jag var inne på ombesiktning med min gamla Saab och hade bytt spindelled. Hissa upp bilen och lös med lampan "Det här är nytt va?" "Ja"..."oki" sen hissade han ner den och jag fick betala :)
Johan Sand
15-03-07, 02:03
Likväl sliter dem med lönsamheten trots att de inte har någon konkurrans:banghead:
JS
Jonas Jonsson
18-03-07, 06:03
Dags för en ny omgång. Nu i helgen har takluckan gjorts klar och blev väl sisådär men den sitter på plats, är tät och lätt :D . Bilder på luckan när den är klar dröjer nog lite tyvärr. Släpet har förstärkts lite och fästen för ramper har byggts.
Nytt termostathus med extragivare för vattentemp har monterats, golvet och torpedväggen har svetsas lite för att bli av med rost :mad: men nu är det fing igen. Bilder kommer senare. Golvet målades och nu när allt är torrt ska stolar och bälten in. Möjligen ska vi bygga en ny panel med varvräknare och lite annat, kan ni gissa matrial ( tips är rutigt och dyrt :D )
Här kommer en bild på det ni redan fått en hint om. Vet inte hur många som såg att det faktiskt satt plastrutor monterat på stämningsbilden tidigare
http://hem.bredband.net/b479927/4kadutt1.jpg
En till bild fast nu på bakrutan
http://hem.bredband.net/b479927/4kadutt2.jpg
Nu börjar hemligheterna ta slut men det vore lite skoj med gissningar om vad som kommer bilder på nästa gång :)
Gissning: taklucka i kååååålfiber :cool:
Jonas Jonsson
19-03-07, 06:03
Gissning: taklucka i kååååålfiber :cool:
Tadaaaaaa :491:
http://hem.bredband.net/b479927/5kadutt1.jpg
Numera även fogad och fin :cool:
Nice, måste synas ordentligt på fredag :)
Tadaaaaaa :491:
http://hem.bredband.net/b479927/5kadutt1.jpg
Numera även fogad och fin :cool:
Vad vinner jag? :mhihi:
Men du.... dom där bigpacklådorna lär nog inte göra underverk för luftmotståndet ;)
Vet inte hur många som såg att det faktiskt satt plastrutor monterat på stämningsbilden tidigare
Jag såg!! :D
Och så har även Jonas gett sig på motorn lite till slut..
Får man ha plastrutor på bilen på besiktningen? I så fall så är det värt att montera på Asconan.
Jonas Jonsson
20-03-07, 08:03
Får man ha plastrutor på bilen på besiktningen? I så fall så är det värt att montera på Asconan.
Vad jag vet så allt utom framrutan. Är inte så svårt heller att kapa och slipa till rätt form. Speciellt inte med alla maskiner i garaget :D
Vad jag vet så allt utom framrutan. Är inte så svårt heller att kapa och slipa till rätt form. Speciellt inte med alla maskiner i garaget :D
Oki mjo den ska man ju inte byta ut.
Hur mycket vikt tjänade ni på detta??
Hur mycket vikt tjänade ni på detta??
4mm glas väger ca 10kg per kvm, de är att jämnföra med 2kg per kvm på 4mm lexan har jag för mig... så de är ganska stor skillnad! :)
En "vanlig" bil får EJ ha plast rutor,måste va E märkt glas säger sbp...
Är bilen besiktat som ombyggd fordon är det dock tillåtet lät det som.
Fast det är ju inte säkert dom märker nåt....:D
En "vanlig" bil får EJ ha plast rutor,måste va E märkt glas säger sbp...
Är bilen besiktat som ombyggd fordon är det dock tillåtet lät det som.
Fast det är ju inte säkert dom märker nåt....:D
Tack för svaret, då blir det att regga om bilen då Måsen? :lam:
Jonas Jonsson
01-04-07, 05:04
Nu är bromsvätskan bytt och mätarpanelen med givare inkopplat och fungerar utmärkt. Bilen är påställd och kommer köras lite på gatan för att kolla så allt stämmer. Eventuellt även testas på bana snart med. Tro det eller ej men vi ska även ta tillfället i akt och tvätta bilen innan Lunda :eek: . Stolar och bälten är på plats och all el fixad (bla relädriven fläkt så inte knappen smälter igen :mad: )så nu ska det bara vara att gasa
Har även hunnit med att bygga iordning ramper till släpet som måttanpassats för att gå in på bredden så dom blir både stöd för bilen (så den står mot något) när den är lastad och att det är lätt att lägga dit dom rätt vid på och avlastning.
Johan Sand
01-04-07, 11:04
Pride bilen är klar för en ny sesong med andra ord:)
JS
Jonas Jonsson
02-04-07, 11:04
Pride bilen är klar för en ny sesong med andra ord:)
JS
Och det är ägarna också efter flera veckors semester :D . Ska till fjällen och carva lite om två veckor :cool:
Johan Sand
02-04-07, 11:04
Då bryter väl du bena och kan inte köra bil på resten av sesongen:D
JS
Jonas Jonsson
02-04-07, 03:04
Då bryter väl du bena och kan inte köra bil på resten av sesongen:D
JS
Ska åka med familjen och iom våra kunskaper inom skidåkning ska det nog gå bra.
Jag är skidlärare behörig alla nivåer, brorsan var på vippen in i ungdomslandslaget men tröttnade.
Kadettc16v
02-04-07, 03:04
ööh, skippa första o sista åket!!!:D Ha så kul o ta en after ski öl åt mig:)
Johan Sand
03-04-07, 10:04
Ska åka med familjen och iom våra kunskaper inom skidåkning ska det nog gå bra.
Jag är skidlärare behörig alla nivåer, brorsan var på vippen in i ungdomslandslaget men tröttnade.
Det är när man "kan" som slarvet kommer smygande och vips skiter det sig.. Ska nog gå bra:D
JS
Jonas Jonsson
16-04-07, 07:04
Nu är premiären utförd. Farsan körde på påskafton på Sviestad. Verkar hålla ihop och gå bra. Avgaset måste sänkas 2-3cm så vi inte smälter stötfångaren igen :whistling . Nu är det lite annat skoj på g men mer om det när allt är klart. Ser fram emot Lunda så även jag kan testa skrotet på riktigt igen
Nu är premiären utförd. Farsan körde på påskafton på Sviestad. Verkar hålla ihop och gå bra. Avgaset måste sänkas 2-3cm så vi inte smälter stötfångaren igen :whistling . Nu är det lite annat skoj på g men mer om det när allt är klart. Ser fram emot Lunda så även jag kan testa skrotet på riktigt igen
Lunda!?
Skall du inte ned till Sturup?
Jag tänkte köra på sturup som premiär för säsongen och ta oskulden på Sturup i ett svep :)
Mvh Peter
Jonas Jonsson
17-05-07, 01:05
Blev inget Sturup för mig för jag var tvungen att vara i Göteborg på mässa då :mad: med jobbet. Nu har det sista gjorts på bilen och den är "fit for fight" på Lunda. Har bytt en sak till nu men det visas först på Lunda. Farsan har sagt att han ska tvätta bilen men trots att jag lade in mitt veto verkar det bli så :D . Fast efter hela vintern så kan det nog spara en tiondel eller två :eek: . Hörde idag att farsan skaffat riktiga rejsskor i försök att ha en chans i konbanan, försöken blir desperatare för varje träff hihi (nu får jag säkert spö bara för det)
Väl mött på Lunda :cool:
Härligt att den är redo, ska bli kul att se hur den går nu... Ta med den upp imorgon så hinner vi kolla in den ordentligt.
Jonas Jonsson
20-05-07, 05:05
Nu har första kampen avgjorts för året mellan mig och farsan och jag gick vinnande ur striden. Det sista som är gjort med bilen är byte av kamaxlar. Så det var en hel del nytt att lära sig nu efter vintern.
Annan styrväxel som är klart kortare
Bromsarna känns direktare efter bytet till stålomspunna slangar även bak
Bilen kränger annorlunda iom att vi sitter lägre och ingen taklucka
Helt annan körställning
Motorkaraktären är inte ens i närheten mot orginal.
Växellänkaget är direktare och sitter högreSå det kommer krävas en hel del träning för att ens köra lika som förra året känns det som. Konbana var riktigt ovant men jag tror Superstage och bana kommer vara enklare. Måste ordna med något chip nu så vi kan varva mer än orginal. Varvspannet är för smalt som det är nu och effekten hämmas en hel del. Nu kommer helt plötsligt ett varvstopp fast man tror man är på 5000 rpm :D
Man kan alltså konstatera att snabbheten inte sitter i rejsskor :D
Ja motor lät lite hårigare nu, men ett chip trodde jag var standard i alla XE bilar i klubben??? :)
Hur gick det med avgasläckaget? Var det flexskarven som hade gått sönder?
Jonas Jonsson
07-06-07, 09:06
Hur gick det med avgasläckaget? Var det flexskarven som hade gått sönder?
Har inte kollat nåt mer än att det läcker kring flexskarven. Röret som ansluter utanpå är lite för stort egentligen så jag kanske tar av det och snittar det med vinkelslipen och lägger en svetsloppa uppepå sedan. Sen ska avgassystemet släppas lite på för jag tror det sitter fast för hårt bak och då slits skarven. Sen får vi sen om själva skarven är tät.
Man ska ju orka fixa med skiten också. Finns roligare saker, tex förbättringar :D
Jonas Jonsson
16-06-07, 01:06
Nu är skarven fixad. Det var skillnaden i diameter på rören som gjorde läckaget och inte flexskarven turligt nog. Vi fick ta loss första biten efter grenröret och såga två spår till (så det blev fyra) och röret kunde klämmas ihop ett par mm . Tur att man gjorde flera bitar på avgaset i vintras för det var rätt enkelt att få ner biten som satt lös nu. Motorn går klart jämnare nu också så man saknar rallyljudet lite :D
Nu ska vi foga lite mer kring takluckeersättaren och sen är vi "fitforfight" till 2-dagars.
Iofs har vi lite nya sjuka planer men det berättar vi först när allt är bestämt, köpt och hemkommet :D
Nu måste jag kontra mot farsan och köpa raceoverall för han skaffa skor nyligen. Än är han inte ikapp vilket vi märkte både på Lunda och Emmaboda :D dock är jag lite orolig inför kullen
Jonas Jonsson
09-07-07, 06:07
Dags för en ny uppdatering
Kom över ett kit med lite roliga väghållningsprylar på ebay så det blev lite meck under bansäsongen i år. Det gamla kitet var inte dåligt, det här är dock ljusår bättre (och dyrare :-o , iaf nytt :D) . Så numera har kadutten Koni coilovers fram (racing patron) med ombyggda ben , justerbart upp och ner samt eibachfjädrar plus hjälpfjäder. Bak är det koni racedämpare också justerbara upp och ner samt H&R fjädrar fast dom sitter på orginalplats.
Så nu gäller det att läsa på om hur man justerar detta. Är 12 lägen neråt både bak och fram och steglöst på returen. Man är snurrig innan man börjat. Sen är fjädrarna sjukt hårda vilket jag trodde skulle göra bilen svårkörd men det var tvärtom. Bilen går bara att använda på bana nu, den är jobbig att åka i bara en mil eller två.
Efter att monterat detta var det mesta snett i framvagnen men jag och farsan löste det med hans "lägga trädgårdsplattor verktyg" :) och justerade in toe in/out så det blev riktigt bra. Var inte alls så svårt
Bilder kommer när jag vilat upp mig från 2-dagars :D
Jonas Jonsson
13-07-07, 08:07
På 2-dagars blev det lite skruvande med lösa fjäderben fram. Är inte lätt att dra åt muttern som sitter inuti topplagringen och det är trångt runt muttern samt man måste komma åt att hålla emot med något.
Verktygetör att dra åt mutter byggde jag därför själv :D . Ska försöka ta bild i helgen. Kapade en hylsa så den bara blev 12-15mm hög och svetsade på ett "handtag". Så nu är muttrarna åtdragna och det kosntiga fjäderljudet kunde jag inte höra på 1,5 mils testkörning. Dock kunde man dra muttrarna lite till efter provkörningen så en låsmutter måste till på varje sida så ska nog skiten sitta sen. Tycker det är konstigt att jag är nästan ensam med detta bekymmer. Borde inte kunna vibrera så jäkligt, har ju tom orginalbussningar. Iofs är dämpare och fjädrar riktigt hårda men bekymren fanns redan med vanliga gula koni och supersportfjädrar. Fast då satt muttrarna iaf halva säsongen och inte en halv dag :mad: . Nu ska jag beställa en termostat som öppnar lite tidigare så man får ner temperaturen lite
Nu ser vi fram emot 2-dagars på Rudskogen och då har jag semester så då kommer jag och farsan utvilade och med tunga gasfötter :cool:
Jonas Jonsson
09-11-07, 11:11
Säsongen är över och avslutades med att farsan parkerade i sandfållan på kullen :mad: . Varför märkte vi hemma. Vänster länkarmsinfästning var helrutten. Dock syntes knappt något utifrån. Efter 3 dagars arbete ungefär var tröskel, balken mellan tröskel och golv och hela infästningen bytt och förstärkt.
I onsdags körde farsan in hos bilprovningen för att vi ska hinna fixa en massa i vinter. Skönt att ha det klart i tid (vi har slutsiffra 1). Trots vilda kamaxlar och bullrigt avgas gick bilen igenom med endast en liten skitanmärkning. På vägen till besiktningen gav ena bakljuset upp :mad: . Vi behöver iaf inte komma tillbaka och bilen får nu köras till sista mars 2009 :D
Nu smids planer inför vintern :cool:
Tusan va skönt att komma igenom besiktiningen, speciellt med en trimmad motor.
Ska bli intressant att se vad som kommer här näst.
Jonas Jonsson
15-12-07, 05:12
Är väl ingen idé att säga att vi inte ska modifiera något i vinter. Är väl inget som går på det :)
Just nu står kadutten utan huv och stötfångare inne i värmen och gottar sig. All el som hör till bilen (inte motronicen) är utriven. Satan vad sladdar det är. Undrar om vi ens har nytta av hälften :WobbleSig . Nu kommer elkunskaperna sättas på prov, får hoppas alla timmar i skolbänken och i jobbet har get mig lite kunskap i ämnet (ingenjör elektro KTH :p ). Nu är det här kattskinnsel till skillnad mot jobbet när det ofta är +20kV :eek: :D . Brytare och lite kabel införskaffat
Har även kapat upp hjulhusen fram och dragit lite rör. Bilder kommer senare för det hann bli mörkt idag med innan vi var klara. Går iaf två rör till varje fjädertorn, plattor svetsade mot tornen och sen är skarven på tornet sömsvetsad. Är ju bara ett par punkter orginal och att det håller är konstigt tycker jag.
Hoppas få klart elen innan julledigheten är över så man kan få en liten uppstart. Ska bli en mycket rolig lösning på instrument framöver :rolleyes: . Kan bara säga att om det duger på Ringhals så duger det i en Kadett :D
Är det någon som vet hur signalen från tändspolen till varvräknaren ser ut? Fyrkantsvåg med !Hz per varv eller?
Tonie Pettersson
15-12-07, 06:12
Skoj med lite uppdateringar, den gick ju fint i sommar så kan ju bara bli ännu bättre. :) Får du ihop elen utan att elda upp bilen så får du masa dig ner till Katrineholm och snickra ett till Corsan åt mig med. :D
Jonas Jonsson
20-01-08, 10:01
Dags för ny uppdatering. Har haft krångel med bilen endast med rost och elfel. Så efter att ha bytt halva bilen innan besiktningen :mad: tänkte jag och farsan att även elen skulle ordnas en gång för alla
Så här ser en del av orginalhärvan ut
http://hem.bredband.net/b479927/ejel1.jpg
Mer av skiten :D
http://hem.bredband.net/b479927/ejel2.jpg
Sen efter en del tänkande och klurande såg allt ut så här. Vart var det nu den där gröna kabeln skulle :rolleyes: . Nya elcentralen kan man se lite av liggandes uppepå instrumentbrädan
http://hem.bredband.net/b479927/ejel3.jpg
På bilden ovan kunde man också se hur stort vi fick kapa upp under pedalerna för att laga infästningen. Satan vad rostigt det var där. Att länkarmen inte lossnat är ett mysterium. Och fort gick det för i våras var det inte alls dåligt sett utifrån. Man kan även se att det tillkommit lite rör där framme och lite småfusk också :-o . Precis under instrumentbrädan är buren svetsad i orginalbalken.
Lite mer av det kan man se på näste bild. Den är tagen innan nya elen drogs.
http://hem.bredband.net/b479927/nybur1.jpg
Framme vid hjulhuset ser det ut såhär. Röret är svetsat både mot plattan i tornet och längs med en bra bit. Sen är tornen sömsvetsade 50% ungefär
http://hem.bredband.net/b479927/nybur2.jpg
Datumet på bilderna stämmer inte. Farsan har inte lärt sig hur man ställer datumet ännu tror jag i sin kamera :D . Han tycker det räcker att det går fort på banorna :D
Satan va kablar:eek: Man bli lite mörkrädd!
Hur många kilo tjäna du på det?:)
//Rocklind
Jonas Jonsson
21-01-08, 11:01
Sparar nog inte mycket vikt, ett par kilo max men förhoppningsvis en massa bekymmer. Högen med kablar är ungefär hälften av det vi kastade ut :)
Fy tusan, att se den högen med kablar mår man inte bra av alltså. :(
Blir nog bra med förlängningen av buren, bra jobbat!
Jonas Jonsson
26-01-08, 07:01
Elen testad idag och allt fungerade direkt :eek:
Några småfel såsom för liten säkring till kylfläkten får man ta (hade satt i 10A men fläkten drar 17A :D ). Helt otroligt att allt fungerade direkt då ALLA kablar utom motronic härvan har rivits ur. Det man kan se på bilderna ovan är ungefär hälften av orginalkablarna :) . Bilen startade direkt och gick lika oroligt på tomgång som den gjort hela sommaren. Vassa kammar är manligt, precis som ränder :491:
Citerar mig själv då vi märkte att allt fungerade "Nästan så man tror man har gjort det själv" :D
Bilder bilder bilder :Typotux:
Jonas Jonsson
29-01-08, 09:01
Och här kommer bilder. Första bilden så är inte elsystemet riktigt klart. Ser rörigare ut än vad det är. Det är hela centralen man ser med samtliga säkringar och alla reläer utom det för kylfläktens tvångsmatning. Givetvis sitter reläerna i kolfiber :p . Man kan se en av få jordpunkter på sidan där. Har försökt göra allt så enkelt det bara går om man skulle behöva felsöka. Databoxen skall sättas upp snart, monterades bara i för provstart
http://hem.bredband.net/b479927/elcentral.jpg
Sen kommer instrumenten se ut såhär. Man kan se lamporna för helljus och blinkers till vänster och laddlampa samt motorlampa till höger. Panelen skall in där orginal satt men vill testa innan jag skriva dit den. Ovanför gamla ljusvredet (används inte, borde ta ur och spara 50g :D ) sitter en sekventiell shiftlight med 5 dioder. Stora lampan är för oljetrycket
http://hem.bredband.net/b479927/instrument.jpg
Observanta kan se att min mobbning av farsgubben givit resultat för han har nu ställt in datumet på kameran. Precis som på banan är han lite efter mig :WobbleSig . Detta kommer jag få igen :) ......
Jonas Jonsson
09-02-08, 08:02
Nu har kadutten fått polyflexbussningar runt om. Bultar som suttit sedan 87 och orginalbussningar är inte det lättaste att få loss :mad: . Men med mutterknackare, borrmaskin, varmluftspistol, liten vinkelkap, stor vinkelkap, tigersåg och bänkslipaskin så löser sig även det :D . Vi har en princip vi meckar efter när det sitter fast som vi kallar vvv, vilja våld och vaselin :D
För att inte få Johan Sand efter oss skrikande skällsord köpte vi även nya skruvar av dem som fanns kvar i sortimentet. Man märker att man har en gammal bil när det inte går att köpa delarna längre :-o
Passade på att montera byta ut besiktningsfjädrarna mot våra lite manligare 240N/mm när bakvagnen ändå var nersläppt :cool: . Gick att byta bussningarna med bakvagnen på plats men det var lite trångt.
Tack Struve för informationen. Nu ska dina fd bussningar ha fått en permanent montering. För er som missat den historien så har jag och farsan köpt bussningar begagnat av KM Mackan, som köpt av Figgz, som köpt av Struve. Dom första som kör med dom är jag och farsan, och som dom ska köras :dance2:
Nu är det meckpaus ett tag. Ska till fjällen med jobbet nästa helg och fara nedför pisterna. Hoppas man kommer ihåg hur man gör......
Johan Sand
09-02-08, 09:02
Bra, inga rostiga bultar på en kadett som vissa andra monterar dit:eusasmile
De bussningarna har inte jag varit inblandad i vad jag minns.. de polyflex jag har köpt sitter fortfarande på min kadett ;)
Bra att ni fått bytt dem Jonas. Dock vill jag fråga varför du snålade med att använda vanliga kabelskor till reläerna och inte riktiga socklar?
Jonas Jonsson
09-02-08, 11:02
De bussningarna har inte jag varit inblandad i vad jag minns.. de polyflex jag har köpt sitter fortfarande på min kadett ;)
Bra att ni fått bytt dem Jonas. Dock vill jag fråga varför du snålade med att använda vanliga kabelskor till reläerna och inte riktiga socklar?
Då var jag felinformerad :mad: . Med socklar skulle det blivit en skarv till och det ville vi inte. Eller det kanske finns någon sort där man drar kabeln ända fram :confused: . Oavsett är det kalrt enklare system nu och inte en massa onödigt skräp. Om det krånglar nu vet vi säkerligen varför och det är enkelt att felsöka
Då var jag felinformerad :mad: . Med socklar skulle det blivit en skarv till och det ville vi inte. Eller det kanske finns någon sort där man drar kabeln ända fram :confused: . Oavsett är det kalrt enklare system nu och inte en massa onödigt skräp. Om det krånglar nu vet vi säkerligen varför och det är enkelt att felsöka
Har du inte säkra källor ;)
Det har inte blivit en skarv till. Du som jobbar med el använder väl riktiga verktyg så du klämmer på rätt sockelkontakter och trycker i? På så sätt så får du ingen extra skarv, men du slipper kabelskomyllret som även brukar ha sämre tillförlitlighet än en sockel. Har en vän som jobbar med bilel, så han hade spöat mig om jag inte gjort det rätt iaf :p
Dock: En kadett innehåller inte mycket el (dock mycket mer än en Lada;) ) så jag tror inte ni behöver felsöka något direkt i sommar! För snart är våren här och ni är klara snart?
Jonas Jonsson
08-03-08, 06:03
Idag gjorde vi en ny battarihållare lite längre bak och monterade huvudkabeln ordentligt. Målade lite här och var där det varit svetsat. Anpassade så nya instrumenten passar in i hålet. Kopplade in bromsljuset. Satan vad dålig kvalité det är på brytaren vid bromspedalen. Någon mer än oss som tagit isär och kollat hur den ser ut inuti. Nästan så man tror saab haft ett finger med i spelet redan på den tiden :D .
Nästa helg ska stolr, bälten och lite annat smått monteras i.
Vi passade på att rensa lite på hyllan och så det är dags för lite nya säljestrådar :D
Jonas Jonsson
15-03-08, 07:03
Återigen en meckdag över. Jäklar vad tid det tar att agör det sista lilla som är kvar på en massa småsaker. Idag var en sådan dag. Passade också på att ta lite nya bilder.
Instrumenteringen skruvades på plats och lite kolfiber sattes för dom största och fulaste hålen i instruemntbrädan. Så här ser nya kontoret ut
http://hem.bredband.net/b479927/nyttkontor.jpg
Nya bussningarna som monterades för ett par veckor sedan. Lite målerijobb kvar sedan förra sommaren :-o . Går ju inte fortare för att man målar allt :)
http://hem.bredband.net/b479927/bussning.jpg
Nya batterihållare jag byggde förra helgen. Är svetsad i golvet
http://hem.bredband.net/b479927/batteri.jpg
Här i plastslangen kommer all el för lampor och annat krafs ut. Man kan också se att vi för bättre viktförhållande flyttat tutan som orginal sitter i grillen :D
http://hem.bredband.net/b479927/bilel.jpg
Här kommer all el för det som går ihop mellan bilhärva och motorhärva. Tejpen på topplagringen är för att det samlas en massa skit lätt i hålen. Ska ta bort den vilket år som helst :D
http://hem.bredband.net/b479927/motorel.jpg
Sen var vi tvugna i höstas att byta en tröskel och det värsta var inte jobbet. Alla med lite självkänsla vet att ränder är manligt och att all vår tur sitter i ränderna. Att vi då måste spackla och slipa på dom gör ont i själen :rolleyes: :D
http://hem.bredband.net/b479927/rander.jpg
Vi böt även olja för detta år. Vi använder en oljeplugg från mekonomen som har uttag för tempgivare. Givetvis gick den av trots att vi inte ens drog hårt. Turligt nog kom den biten som satt kvar lätt ut och jag hittade snabbt en ny plugg och tätbricka i vårt välsorterade opelgarage :p
Det var allt för denna gång. Hoppas på körning inom 2 veckor. Ska hinna med elmia och årsmöte också :)
Panelen blev kanonsnygg måste jag säga!
Ang bussningarna så köpte jag de av Struve, va han fått dem från vet jag ej. :rolleyes:
Figgz köper jag aldrig nåt av, bara säljer till.:cool:
Jonas Jonsson
23-03-08, 07:03
Har monterat en extra bränsletrycksregulator på returen och satt i en EDS-chipad databox. Smidigt att kunna ställa trycket direkt med en insexnyckel och se på mätaren samtidigt. Ska ta lite bilder imorgon om jag hinner. Har spacklat, grundat och slipat en del för tröskeln och skruvat i förarstol samt bälte.
Shiftlighten är också programmerad. Tror det blir riktigt bra med totalt 6 steg
Jonas Jonsson
30-03-08, 08:03
Banpremiären avklarad. Blev dryga 60 varv totalt. Däremot märktes att en kadett drar bensin. Kan vara bra att fylla på ibland :) . Soppamätare måste lösas :p
D.Stransky
30-03-08, 10:03
Var du på Sviestad? Tänkte jag skulle åkt dit och smygtittat lite, men det glömdes bort :mad:
60 varv var inte dåligt, o tur med vädret hade ni också :).
Var det mycket bilar som var där o körde?
Jonas Jonsson
23-04-08, 12:04
Var du på Sviestad? Tänkte jag skulle åkt dit och smygtittat lite, men det glömdes bort :mad:
60 varv var inte dåligt, o tur med vädret hade ni också :).
Var det mycket bilar som var där o körde?
Det var alldeles lagom med folk. Ingen kö alls men baraq 3 timmar tyvärr.
Nu har bilen fått nya bromsbelägg fram nämligen Carbotech XP8. Grymt bra belägg som det verkar. Om vädret tillåter blir det lite banåka i helgen så då ska det bli upp till bevis. Måste ordna lite med alal däck också. Har runt 20 r-däck liggandes just nu och det är risk att något däck måste skiftas fälg för. Tur att farsan har maskiner för det med :D
Sen blir det paus ett tag för jag ska flytta 2 maj.
Jonas Jonsson
12-05-08, 06:05
Bilen överlevde runt 37 mil på Gelleråsen med norska BMW-klubben. Tror inte någon BMW gick så mycket :p . Ballast annars under dagen var en M3 e46 med kompressor, den hade bromsat 480 hk på bakhjulen. Får väl erkänna att den var lite småsvår att hänga med på rakan :-o . Blev nytt rekord i hur länge vi kört utan att stänga av bilen också. 1 timme och 45 minuter är nya rekordet. Jag bara älskar c20xe
Bromsarna funkade otroligt bra, av alla andra bilar vi körde mot (massor av m3:or och porschar) var det ingen som kunde bromsa hårdare vad vi märkte. Inte ens en 944 med slicks och 4-kolvsok :eek: . Mycket glada och trevliga personer som körde var det och bra ordning.
Nu ska däck ordnas och flyttas, krängaren fram ska dit igen och troligen moddas lite. Superstage ska bli kul och givetvis satsar jag och farsan på nytt rekord. Det finns ett par olika mål men dom avslöjas först senare :) .
Dagen avslutades med bogsering för återigen körde vi soppatorsk :D . Måste fixa någon typ av bränslemätare tror jag.....
Föresten slängde vi rester av elsystemet nu när vårt nya egna visat sig fungera. Blev dryga 5kg kablar och annat över.
Tonie Pettersson
12-05-08, 07:05
Skoj att bilen bara går och går. Kul även att elen verkar lira så bra som den gör *hint* :D.
Bilen överlevde runt 37 mil på Gelleråsen
Gelleråsen tyckte jag var en kul bana när jag var där, definitivt en bana man vill köra mer på.
Dagen avslutades med bogsering för återigen körde vi soppatorsk :D
Kan de inte ha en mack närmare banan? :banghead:
Det känns ju som att halva dagen försvinner när man kör in till karlskoga för att få bensin i bilen.
Johan Sand
12-05-08, 11:05
Jepp, C20XE är fanimej grejor det:bowdown:
Gelelråsen är den bana jag gilla rbäst, både som förare och som publik då man har god översikt över banan.
Jonas Jonsson
30-06-08, 01:06
Nu har randiga faran blivit städad inuti och det tillhör inte vanligheterna. Våttorkade den lilla yta som finns kvar av instrumentbrädan så nu skiner den som en hundballe i månskenet :D
Passade på att svetsa ett par rör till i buren också. Nu har vi rör från huvudbågens underkant och upp till fjädertornen bak samt kryss där bak. Fasiken med extra vikt igen. Får bli ett par km extra löpning ett par månader framöver nu :mad:
Krängaren är ditmonterad igen fram och nya däck fram köpta. Undrar hur många r-däck vi har nu :confused:
Se upp norrmän på rudskogen, here we come :cool:
Kul att allt lirar så bra Jonas, är inte annat än avis på att du får rulla som många mil bankörning :mad: :D
Trodde faktiskt Du hade dom där undre bakom huvudbågen ;) Du kommer att märka skillnad i den annars mjuka Kadettkarossen.
Gött att höra att det går bra med "tokbilen" :002:
Jonas Jonsson
11-08-08, 05:08
Igår gjorde jag ett studiebeök ut i räcket på sviestad. Det var lite blött och baken släppte efter startrakan. Gräset bredvid banan stoppade inte direkt farten utan det bar av i 70-80 km/h in i räcket. Small till rätt bra och jag dunkade huvudet in i burröret ovan dörren. Tänkte att jag tagit livet av vår randige vän men så illa var det inte visade det sig.
Har idag rivit ner hjulupphängningen vänster fram och konstaterat att allt verkar rakt utom spindelleden och styrstaget. Märken längs med sidan har det såklart blivit och värst av allt så är det skadade ränder :eek: . Satte sedan tillbaka allt med en ny spindelled och det verkar som det ska fungera. Styrstag söker jag ett under köpes så skrik till om ni har ett tack. Bakspegeln fungerade inte heller som bra deformationszon :mad: utan den behövs en ny av också.
Tur i oturen att jag inte mår dåligt iaf. Smällde rätt bra bort till depån sa dom när hjälpen kom efteråt.
Behöver väl inte säga att en c20xe klarar en sån här sak utan problem :D
Bilder kommer
fyfan, otäckt! Skönt att du är hel och hållen iaf, ränder och plåt går alltid att laga! :)
Tonie Pettersson
11-08-08, 08:08
Usch det lät ju inget roligt alls, tur att det bara var materiella skador iaf.
Tänkte förövrigt slå dig en signal någon dag framöver och tjata lite. Får hoppas jag ringer på arbetstid då. ;)
GSI_Dalarna
11-08-08, 09:08
men hur blir det nu med ränderna???
Meeeeeeeeeeeeen, vart är bilderna?? :whistling :lam:
Jonas ringde mig igår och han lät väääääldigt lugn så det är nog ingen fara med honom, bilen kan man alltid fixa till och prideränderna måste han ju bara rädda :D
Johan Sand
11-08-08, 11:08
Tråkigt, men värst blir det nog att bli påmind om detta av far din på varje träff:p
Jonas Jonsson
11-08-08, 11:08
Tråkigt, men värst blir det nog att bli påmind om detta av far din på varje träff:p
Nja det står ju 1-1 i avåkningar om vi ska räkna dom vi fått mecka efter. Sist på Kinnekulle åkte han av och sen for han på semester till Rom och jag var hemma och svetsade :rolleyes: :D
Skönt att höra att det gick bra med dig, det är huvudsaken.
Johan Sand
12-08-08, 09:08
Nja det står ju 1-1 i avåkningar om vi ska räkna dom vi fått mecka efter. Sist på Kinnekulle åkte han av och sen for han på semester till Rom och jag var hemma och svetsade :rolleyes: :D
Den avåkningen var väl inget som räknas, nu verkar det osm en rejäl avåkning med synliga plåtskador:p
Johan Sand
25-08-08, 03:08
och vi väntar fortfarande på bilder av skadorna efter avåkningen:whistling
Jonas Jonsson
27-08-08, 04:08
Meckade ihop bilen körbar igår men måste ställe lite hjulvinklar och lite annat smått. Bilen går iaf att köra nu. Blev inga bilder för att jag åkte hem och sov med feber efter att ha jobbat och sedan meckat :mad:
Jonas Jonsson
14-09-08, 11:09
Dags för lite nyheter.
Bilen är körd på sviestad igen och fungerade ok. Fick kommentarer om vobblande höger framhjul vid inbromsning men det var ju vänster sida som var krockad. Konstigt tyckte vi och kollade inte mer än att hjulet satt fast ordentligt. Avgassystemet har dock rasat ihop och det är ett hemplock med inget orginal alls hela vägen. Allt är special och nu hade en flexibel skarv gett upp och den var svetsad i grenröret. Vi rev ner grenröret idag och fick en ny överaskning.
Det är matrialutmattning i höger framupphängning och metallen i balken för främre fästet var av på två av tre sidor :eek:
Så istället för att bygga nytt avgas blev det att svetsa och förstärka framvagnen. Ruggigt läskigt att se detta. Märktes inte direkt när man körde och det gick ju skapligt fort senast också. Fästet är numera lagat och förstärkt men avgaset hanns inte med. Hoppas hinna med det nästa helg. Oturligt nog kommer detta en vecka när jag ska vara bortrest :mad: men det löser sig nog under helgen
Bilder har tagits men kameran ligger kvar hos päronen
Dags för lite nyheter.
Bilen är körd på sviestad igen och fungerade ok. Fick kommentarer om vobblande höger framhjul vid inbromsning men det var ju vänster sida som var krockad. Konstigt tyckte vi och kollade inte mer än att hjulet satt fast ordentligt. Avgassystemet har dock rasat ihop och det är ett hemplock med inget orginal alls hela vägen. Allt är special och nu hade en flexibel skarv gett upp och den var svetsad i grenröret. Vi rev ner grenröret idag och fick en ny överaskning.
Det är matrialutmattning i höger framupphängning och metallen i balken för främre fästet var av på två av tre sidor :eek:
Så istället för att bygga nytt avgas blev det att svetsa och förstärka framvagnen. Ruggigt läskigt att se detta. Märktes inte direkt när man körde och det gick ju skapligt fort senast också. Fästet är numera lagat och förstärkt men avgaset hanns inte med. Hoppas hinna med det nästa helg. Oturligt nog kommer detta en vecka när jag ska vara bortrest :mad: men det löser sig nog under helgen
Bilder har tagits men kameran ligger kvar hos päronen
Ja jag säger då det.... :p
Kämpa på nu så det är körduglig till Kullen, måste ju få åka med någon gång :racesmile
Johan Sand
15-09-08, 02:09
Hoppsan ja:eek: Med en så uppstyvad, gammal bil som används hårt på bana är kanske inte detta så oväntat? Krafterna måste ta vägen någonstans och när det inte fjädrar eller släpper nånstans så..
Har du bilder på själva brottet? Kommer inte ihåg hur det var på GrpA bilarna, men menar att de var förstärkta i framvagnen på flera ställen. Menar du fick en kopia av ombyggningsboken (pdf kopia)av mig för länge sedan, ni borde kanske kika lite i den?
Tur att det gick bra i alla fall.
Så det var det som var anledningen till framhjulsfladdret...för det var inte lite det fladdrade i inbromsningen inför Rondellen på Sviestad såg jag när jag instruktörsåkte med Alexander.
//Fredrik - som fick framvagnen förstärkt på sin Kadett för 2 veckor sedan, nu även med länkarmsstag!
Jonas Jonsson
21-09-08, 11:09
Framvagnen är nu lagad och förstärkt. Även på den hela sidan. Sen har vi byggt ett undre fjäderbenstag lite snabbt. Kändes klar skillnad vid gatkörning och banåkning ska bli kul att se skillnaden vid nu till helgen på kullen.
Sen byggde vi om avgassystemet också. Ett flexrör hade gett upp och mellandämparen (simons :banghead: ) likaså. Turligt nog hade biltema en universal i nästan exakt samma mått. När allt var klart, på plats och provkört så ger fästet för grenröret vid motorfästet upp :mad: och vi var tvugna att ta ner grenröret igen. Efter lite svetsande var fästet helt och vi skruvade tillbaka grenröret IGEN.
Nu är kadetten klar inför kullen. Vi hann tom ställa hjulvinklarna en gång till :D
Tonie Pettersson
22-09-08, 12:09
Skönt att det lirar igen. Vill gärna boka en medåkning i den randiga faran på Kinnekulle.
Nån som har denna pdf med förstärkningarna på GrpA bilarna kvar som kan skicka?
Även en bild på din förstärkning skulle vara intressant att kika på, då jag tror detta är en grej jag måsste se över på min kadett i vinter... :D
Jonas Jonsson
18-12-08, 12:12
Säsongen 2008 är över och efter diverse småkrångel och en avåkning, med besök i räcke, så har bilen överlevt ett år till :)
Jag och damen for på semester direkt efter kullen så efter kullen har inte mycket hänt. Vi har gjort iordning bilen inför besiktningen och kollat lite allmänt hur allt mår. Bla monterade vi en hastighetsmätare för det gillar visst SBP :D har jag hört
Igår gick randiga faran igenom utan anmärkning trots en hel hög underliga modifieringar :D
Har köpt champagne att fira med så på fredag är dat bara att korka upp :-o
Härligt Jonas! Gick den igenom med trim osv?
sbp upphör aldrig att förnöja och roa :D Men grattis givetvis, bara å ladda inför nästa säsong nu! ;)
Jonas Jonsson
18-12-08, 02:12
Farsan besiktade kadutten och det som skilde mot hur vi har på bana är stolar, bälten, bakfjädrar, databox, däck och btr :D
Inför nästa år ska inget göras. Jag ska inte peta på bilen innan det är dags för normal vårservice med olja och sånt. Hinner och orkar inte med längre
Johan Sand
18-12-08, 04:12
Bra den är besiktigad och klar!
Nu lever inte jag som jag lär, men motorolja bör bytas innan vinterlagring då den gamla är full av skit som inte skall vara bra för motorn. Trevligare med ren fräsh olja i lyftarna och så vidare:)
Jonas Jonsson
18-12-08, 05:12
Bra den är besiktigad och klar!
Nu lever inte jag som jag lär, men motorolja bör bytas innan vinterlagring då den gamla är full av skit som inte skall vara bra för motorn. Trevligare med ren fräsh olja i lyftarna och så vidare:)
Den "gamla" olja har gått 150 mil, aldrig körts hårt kall och aldrig varit över 120 grader. Vi har koll på vår olja kan jag lova. Lyftarna låter inte på denna bil alls
Johan Sand
18-12-08, 05:12
Den "gamla" olja har gått 150 mil, aldrig körts hårt kall och aldrig varit över 120 grader. Vi har koll på vår olja kan jag lova. Lyftarna låter inte på denna bil alls
Jo, men de 150 milen har väl alla varit över 4000rpm:D Är oljan fortfarande gul?
Jonas Jonsson
18-12-08, 08:12
Jo, men de 150 milen har väl alla varit över 4000rpm:D Är oljan fortfarande gul?
Hehe, visst har den fått lida lite motorn men en c20xe mår bäst så :D . På bana går den mest 5000-7200rpm :) . Oljan är inte gul och inte brun. Vi har tidigare år gjort extrabyten och kört bara ett par tiotal mil. Vet att du har rätt Johan så jag vill egentligen inte säga emot. Är ju dock lite skillnad på hur gammal oljan är.
Johan Sand
18-12-08, 09:12
Är den inte gul är den skitig och bör bytas innan vinterlagring. Risken är ju att dina fina fungerande lyftare nu riskerar att det fastnar sot i dem så dem börjar ticka till våren.
Men som sagt, jag lever inte alltid som jag lär:rolleyes:
Du får se till att ha i ordning den randige till våren, kommer att jaga dig och gubben med den vita och den svarte GSI`n:mhihi:
Jonas Jonsson
14-03-09, 06:03
Får se nu om vi kan klara att gøra ingenting :-o . Planer finns, stålar finns, verktyg finns (farsan har ju allt och lite till :D) men tid ær det lite værre med.
Kan lova att jag ska verkligen førsøka få tid att tvætta den innan førsta træffen i år iaf :D
Jonas Jonsson
19-05-09, 02:05
Nu är infästningen på passagerarsidan ihop igen. Var ruttet där så en mejsel gick igenom utan större problem :mad: . Lite småskit är kvar nu men turligt nog är man långledig nu innan Lunda. Hjulinställning och lite annat måste fixas. Sen är knutarna eller åtminstonde en av dom på förarsidan rätt dålig. Knakar och har sig vid rattutslag och mycket gas.
Har varit en hel del småfix i år efter ett hårt år i fjol för bilen. Därför är inga stora saker gjorda inför året :(
Ska försöka handla på mig nya fälgar då en gick åt när jag inspekterade räcket på Sviestad förra året :-o . Har bara så himla dåligt med tid och ork. Ska flytta den 5 juni så tyvärr ser det inte bättre ut framöver heller :mad:
Fint att du får med dig randiga räsern! :)
Jonas Jonsson
25-05-09, 01:05
Kadutten fungerade helt OK på Lunda men i dom två sista reporna lät något i drivlinan. Farsan kollade lite igår och det är troligen en drivknut på förarsidan som gett upp som vi misstänkte var dålig innan.
Annars var vi snabbast i bägge konbanorna om jag nu inte minns helt fel. Pontus hade lika tid i den andra så det var ju bara delad förstaplats där tyvärr :mad: .
Ny drivaxel på gång och ska bytas så fort tid finns. Byter hela axeln istället för knut tror jag då det går fortare. Knutarna på bilen nu är troligen orginal sen den var ny och vi vet inte hur långt den gått. Däremot har det blivit gissningsvis 500 banmil vilket jag tycker får ses som bra kvalité :)
Annars var vi snabbast i bägge konbanorna om jag nu inte minns helt fel. Pontus hade lika tid i den andra så det var ju bara delad förstaplats där tyvärr :mad: .
Hade du en tid under 1,20 i första? Jag körde väl en 5-6 repor mindre en de flesta i den andra eftersom LET tydligen ger mer tid i depån än XE som i sin tur ger mer tid i depån än NE...
Tonie Pettersson
25-05-09, 02:05
Hade du en tid under 1,20 i första? Jag körde väl en 5-6 repor mindre en de flesta i den andra eftersom LET tydligen ger mer tid i depån än XE som i sin tur ger mer tid i depån än NE...
Så är det att åka turbo, bara att vänja sig :mhihi:.
Skoj att se att Kadetten rör på sig som vanligt. Den bara går och går och går......
Jonas Jonsson
25-05-09, 03:05
Jag åkte 1.18.53 vill jag minnas. Farsan slog till med låg 1.20 tid och jag blev förbannad :D. Tonie kan bekräfta :)
Tid i depån hade vi för att tanka föresten. Tog säkert 5 min :rolleyes: :p
Nja Tonie nu går den inte lika bra. Hoppas verkligen det bara är en knut som gett upp. Orkar inte med växellådskrångel....
Jag åkte 1.18.53 vill jag minnas. Farsan slog till med låg 1.20 tid och jag blev förbannad :D. Tonie kan bekräfta :)
Det var en bra tid! Jag får nog fylla på servo-olja till nästa träff, blev rätt trött i armarna i slutet av den första då den var lite svängig :)
Det låter som en dröm...
Jonas Jonsson
25-05-09, 03:05
Det var en bra tid! Jag får nog fylla på servo-olja till nästa träff, blev rätt trött i armarna i slutet av den första då den var lite svängig :)
Det låter som en dröm...
Servo..... Ja just det ja du brukar inte besöka gymet :p . Vi har servostyrväxel utan servopump, ratt med 28 cm diameter och 225 r-däck fram :eek: :D
Vi har servostyrväxel utan servopump, ratt med 28 cm diameter och 225 r-däck fram :eek: :D
Rena motionspasset...
Nja Tonie nu går den inte lika bra. Hoppas verkligen det bara är en knut som gett upp. Orkar inte med växellådskrångel....
Helt otroligt egentligen att du drämde till med rena rama Myleg-körningen i absolut sista chansen, med jag höll ju själv i stoppuret så det går ju inte att förneka!
Jonas Jonsson
03-09-09, 08:09
Kadutten har, för dom som inte redan vet det, fått lite godsaker i växellådan. Annan slutväxel och sen en sån där mackapär som gör att det inte spinner :D . Slutväxeln var billig på ebay som jag brukar göra men den andra tröttnade jag att leta efter och beställde ny av Stigs bil.
Om bilen innan var jobbig att åka på väg är det ännu värre nu. Det drar i ratten och tjuter som fan i slutväxeln. Bättre för konbana och bana blev det dock :) .
Och för att inte spekulationerna ska ta för hög fart (kadettfart) så satt allt i redan på Lunda i våras :-o . Det är så man kör fortare än Astra med let :p
Ps. Det var en knut som lät
Tonie Pettersson
03-09-09, 09:09
Blir det Hasslösa månntro? Måste ju han nån att tampas med men brorsans bil :whistling :D.
Jonas Jonsson
03-09-09, 09:09
Blir det Hasslösa månntro? Måste ju han nån att tampas med men brorsans bil :whistling :D.
Det blir det tyvärr inte. Kan förklara på telefon eller msn om du vill men ska göra nåt annat trevligt :)
Kadutten har, för dom som inte redan vet det, fått lite godsaker i växellådan. Annan slutväxel och sen en sån där mackapär som gör att det inte spinner :D . Slutväxeln var billig på ebay som jag brukar göra men den andra tröttnade jag att leta efter och beställde ny av Stigs bil.
Och för att inte spekulationerna ska ta för hög fart (kadettfart) så satt allt i redan på Lunda i våras :-o . Det är så man kör fortare än Astra med let :p
Härligt godis Jonas. :)
Men om du var så mycket snabbare får jag nog låta "tidtagarna" prata om, och menar du min så funkade den ju inte riktigt så bra som vissa kanske sett i projekttråden och om det var Mattias så har den gamla bustningar bak och ingen bur osv. Dessutom har jag svårt att se att en let skulle var så mycket bättre än en trimmad xe i just konbana. :cool:
Effekt är inte allt i konbana, det handlar vääääldigt mycket om teknik att framföra fordonet.
Jag är inte jätteduktig på konbana men 4:e varvet jag körde lånade jag en annan bil och tryckte till ägarens bästa tid med knappt 4 sekunder lägre tid.
Så mycket handlar om kunskap, teknik och självklart spelar bilen roll men effekten är inte allt ;)
Jag skulle nog säga att en turbomotor är ett dåligt val för konbanekörning, men på en riktig bana kan det bli till en fördel.
Jonas Jonsson
03-09-09, 10:09
Härligt godis Jonas. :)
Men om du var så mycket snabbare får jag nog låta "tidtagarna" prata om, och menar du min så funkade den ju inte riktigt så bra som vissa kanske sett i projekttråden och om det var Mattias så har den gamla bustningar bak och ingen bur osv. Dessutom har jag svårt att se att en let skulle var så mycket bättre än en trimmad xe i just konbana. :cool:
Var inte alls så jag menade. Var absolut inte mycket snabbare. Var bara ett dåligt försök att vara rolig och att det var tack vare bilen och inte mig :-o
Bra, för erkänn att det var en rätt spännande kamp ;)
Johan Sand
03-09-09, 11:09
Om bilen innan var jobbig att åka på väg är det ännu värre nu. Det drar i ratten och tjuter som fan i slutväxeln. Bättre för konbana och bana blev det dock :) .
Ps. Det var en knut som lät
Spinner det inte har du för lite effekt, Quaife eller inte Quaife:D
Så vad tycker du om livet när bilen går den väg hjulen pekar?
Sedan astra med let, för det första dubbla framvagnar och en motor som aldrig funkar till 100%, inte konstig en kadett med XE spöar en sådan i konbanan:rolleyes:
Jonas Jonsson
04-09-09, 10:09
Bra, för erkänn att det var en rätt spännande kamp ;)
Det var det absolut :)
Spinner det inte har du för lite effekt, Quaife eller inte Quaife:D
Så vad tycker du om livet när bilen går den väg hjulen pekar?
Sedan astra med let, för det första dubbla framvagnar och en motor som aldrig funkar till 100%, inte konstig en kadett med XE spöar en sådan i konbanan:rolleyes:
Hellre för lite effekt på banan än för mycket i garaget på pallbockar :p . Sen vet vi ju alla att dubbla framvagnar är en nackdel och att Kadett GSi 16v troligen är världens bästa bil :rolleyes: eller nja ganska bra iaf :D
Jonas Jonsson
14-09-09, 11:09
Då har Kadetten blivit bara min och utvecklingen fortsätter bara lite ork dyker upp. Har bytt garage och möjligheterna har ökat :) . Man kan konstatera att under 5 år samlar man på sig en hel del delar och prylar.
Ska gå igenom bilen lite nu för det finns en del småskavanker som måste fixas innan gelleråsen. Drivknutsdamasker och soppaslangar måste kollas över. Sen ska jag ta ett beslut om jag ska fortsätta att lappa och laga eller satsa på en nyare och bättre kaross. Slitaget i alla orginal sammanfogningar mellan plåtar är duktigt påfrestade och jag borde sömsvetsat och förstärkt långt tidigare än jag gjort.
Om någon har en fin Kadett 87 eller nyare ståendes skrik till. Det enda som spelar roll är hur rostig den är. Länkarmsinfästningarna vill jag ska vara orörda och inte för rostiga sen innan.
Johan Sand
14-09-09, 11:09
Inte konstigt att den randige sliter efter påfrestningarna på bana med det uppsättet ni har kört med och inte minst hur ni har kört henne:p
Hitta en ny kaross, måla nya ränder och flytta över alla trevliga delar som sitter där idag så är du i gång snabbt igen.
Om någon har en fin Kadett 87 eller nyare ståendes skrik till. Det enda som spelar roll är hur rostig den är. Länkarmsinfästningarna vill jag ska vara orörda och inte för rostiga sen innan.
Jockes kaross såg fräsch ut i infästningarna, bara bakom bakhjulen (dödviktsdelen av bilen) var väl ytrostig.
Karosserna är veka, även fräscha länkarmsinfästningar ger upp till slut när man kör hårt.
Vilken egenfrekvens är bilen avstämd till nu förresten?
Jonas Jonsson
14-09-09, 12:09
Jockes kaross såg fräsch ut i infästningarna, bara bakom bakhjulen (dödviktsdelen av bilen) var väl ytrostig.
Karosserna är veka, även fräscha länkarmsinfästningar ger upp till slut när man kör hårt.
Vilken egenfrekvens är bilen avstämd till nu förresten?
Ska kolla med Jocke. Det är veka karosser om man ska köra så hårt som vi gjort. Om bilen ska fortsätta att bara fungera måste den verkligen förstärkas nu. Balkarna bak är på väg in i golvet. Troligen pga hårda fjädringen bak. Borda ha dragit burrör ner i golvet där för kraften från bakvagnen tas upp där fjädern ligger an mot balken bak.
Har inte räknat på egenfrekvens tyvärr än. Har bara anpassat så hårdheten ska vara samma bak och fram för att få den balanserad och det har den verkligen varit.
Om man räknar antalet bantimmar med full laddning är det många vid det här laget
Tonie Pettersson
14-09-09, 01:09
Kanske fundera på en Astra då den är lite slagtåligare?
Ska kolla med Jocke.
Karossen beroende på vad du ska ha lär ju inte bli dyr efter att jag rensat den om det nu blir så...
Johan Sand
14-09-09, 01:09
"Worst handling car ever", tyngre, med en vek front som måste ha subframe och i tillägg inte riktig lika snygg som kadetten säger väl sitt:D
Vad säger att astran är slagtåligare förresten?
Jonas får bara göra det riktigt den här gången, förstärkt den där det behövs. Grupp A rallyritningar finns så de tär bara för Jonas att sätta i gång. Visst rally är inte bana, men ändock. Det utförs i alla fall inga back-krönshopp på banorna:D
Visst rally är inte bana, men ändock. Det utförs i alla fall inga back-krönshopp på banorna:D
På riktiga banor har man visst hopp :D
http://www.autobild.de/ir_img/57584347_a65cc53f4d.jpg
Jonas Jonsson
14-09-09, 02:09
Det är bara det att dubbla framvagnar tar emot :p . Sen är en Kadett som man inte behöver klara avgasvärden med så jäkla skönt när man besiktar. Bilar som inte behöver klara kraven från 89 eller nyare verkar dom släppa igenom det mesta för :)
Har föresten skaffat försäkring nu. Man har ju blivit gammal när en GSi är billig att försäkra :-o
Tonie Pettersson
14-09-09, 02:09
Var mest en tanke, har inte varit med om att en Astra mattats ut i plåt runt infästningar i fram/bakvagn.
Nu finns det bilder i tråden:)
Jonas Jonsson
25-09-09, 09:09
Planer på G :) . Bild kommer snart....
Jonas Jonsson
25-09-09, 07:09
http://photos-h.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-snc1/hs215.snc1/8234_141821454556_551969556_2459423_4397334_n.jpg
Men vad kan det här vara då?
Jag gissar på en annan kadett:D
Jonas Jonsson
10-10-09, 07:10
Jag gissar på en annan kadett:D
Som skulle vara rostfri förutom en proffsigt lagad infästning på förarsidan. Kommer lägga upp bilder senare. Kan bara säga att hål inifrån på ca 7x20 cm anser inte jag vara seriöst lagat. Ska ta med kameran nästa gång jag är i garaget. Får se nu hur det blir. Hade tänkt ta det bästa ur två världar och få ihop en bra bil men nu har ju motivationen dalat en del :mad:
Bilen köptes på forumet här...
men du broder: det ser inte ut som nån astra kaross då man inte ser någon subframe!
gissar på en kadett jag med, precis som jockeb
Johan Sand
10-10-09, 10:10
På bilden ser man bakre fästet för bärarmen till en kadett E, såvitt jag kan se.
Jonas Jonsson
14-10-09, 10:10
Om man köper en bil här på forumet där endast ena infästningen skall vara lagad och rostfri iövrigt så kan jag meddela att man får
Hål i torpedvägg 5cm i diameter
Ruttna trösklar bägge sidor
Rutten golv ena sidan
Spacklad bensintank
Avrostad kylarbalk
Två infästningar i golvet fram bestående av ENBART rost
Men jag kommer troligen ge mig på detta och rensa allt för att bygga upp ordentligt. Kommer ta tid men hellre det och jag vet hur allt mår. Lär bli ett gäng tusenlappar i ekonomiplåt. Nu jobbar jag bara på att få lite mer tid att lägga på bilen. Hoppas på en lösning till nästa vecka.
Nu är motor och växellåda ur bilen. Tror det sitter en riktig F16CR i bilen. Någon som vet hur man verifierar att det är den roligaste av alla CR-lådor? Bilen är inte körbar.
Bilder kommer bara jag får tummen ur. Har tagit bilder men inte tömt kameran för jag kom hem lite sent i går.... var nog egentligen idag :)
Nu är motor och växellåda ur bilen. Tror det sitter en riktig F16CR i bilen. Någon som vet hur man verifierar att det är den roligaste av alla CR-lådor? Bilen är inte körbar.
Lägg i en känd växel, såsom femman, rotera ingående axel x antal varv tills du har roterat utgående Y antal varv. Sedan är det bara räkna baklänges med utväxlingen :)
Står det inte på? :confused:
Jonas Jonsson
14-10-09, 12:10
Lägg i en känd växel, såsom femman, rotera ingående axel x antal varv tills du har roterat utgående Y antal varv. Sedan är det bara räkna baklänges med utväxlingen :)
Inte så lätt att lägga i en växel med lådan ur bilen redan. Ska försöka kolla detta iaf
Nej det står inte mer än F16 vad jag kunde hitta igår. Ska tvätta av den senare i veckan och se om nåt mer kan finnas
Inte så lätt att lägga i en växel med lådan ur bilen redan. Ska försöka kolla detta iaf
Jodå, det är bara att kolla på växellänkageskissen på lådan och lägga i rätt växel. Dock kan man behöva tänka "bakvänt" i och med att spakstället trycker när man drar i bilen osv.
AstraMarkus
14-10-09, 06:10
En kompis till Staffan har en Kadett GL 1,6 automat som rullat 3000 mil, den ÄR rostfri. Kanske vore nåt att utgå ifrån istället? Vet inte om den är tillsalu, men om du kollar vad ekonomiplåten kostar och räknar allt arbete du sparar kan den kanske vara ett bättre köp...
Hursomhelst, kul att du uvecklar vidare! Blir det ny bur nu alltså?
En kompis till Staffan har en Kadett GL 1,6 automat som rullat 3000 mil, den ÄR rostfri. Kanske vore nåt att utgå ifrån istället? Vet inte om den är tillsalu, men om du kollar vad ekonomiplåten kostar och räknar allt arbete du sparar kan den kanske vara ett bättre köp...
Hursomhelst, kul att du uvecklar vidare! Blir det ny bur nu alltså?
Jasså har han det...
en fråga kommer bilen från en känd forumprofil me många prj trådar ;)
Jonas Jonsson
14-10-09, 08:10
en fråga kommer bilen från en känd forumprofil me många prj trådar ;)
Nej det gör den inte.
Näe jag är oskyldig denna gång:p Jonas borde kanske tagit min kaross istället:rolleyes: nu är den ca 20cm hög totalt!! såg den ihopplattad på skroten idag:D
sorry för ot jonas.... 20cm hög... värsta lowridern nu då :p:D ba å köpa... lätt sveriges lägsta kadett ;)
Näe jag är oskyldig denna gång:p Jonas borde kanske tagit min kaross istället:rolleyes: nu är den ca 20cm hög totalt!! såg den ihopplattad på skroten idag:D
Ingen får tro att jag skulle kränga ett så dåligt objekt till en i klubbens styrelse som ska bygga en seriös banbil av den!!...... så korkad skulle jag aldrig vara!!!
Bilen jag skrotat var tydligen i mycket bättre skick än den Jonas köpte:confused: Jag erbjöd honom dessutom att hämta den gratis men det är ju väldigt långt att köra för en tom kaross:rolleyes:
Vill inte på nått sätt att någon skall fundera i dom banorna att jag skulle vara en oseriös snubbe. Vill gärna behålla mitt nuvarande rykte .
No hard feelings!!!;)
Mvh Jocke B
OT OFF!!!
Jonas Jonsson
14-10-09, 09:10
Borde kanske tagit Jockes kaross men att åka 60 mil enkel väg gör ju att priset inte var det avgörande. Tror det kommer kosta ca 3000:- med plåten som behövs. Lack skulle jag lägga iaf så det spelar ingen roll. Surt bara när man blir så i h-vete felunderrättad. Stressad och godtrogen som man är sket man ju i att kolla så noga.
Ringde dig Staffan om karossen. Du kan ju slå en pling vid tillfälle och berätta om Marcus var ute på sin tvåhjulige vän eller om den bilen var till salu.
plåten som behövs är nog prisvärd från oss, vi är sponsor till klubben, du får v-netto priser genom ditt medlemskap i klubben
slå en signal till mig på 042-168286, skulle jag inte svara så fråga efter johan och lämna nummer så ringer jag upp
Jonas Jonsson
14-10-09, 10:10
http://vitkadett.freehostia.com/
Lite bilder :mad:
Du kan ju trösta dig med att sparklådorna inte såg så himla mycket bättre ut på den gråe jag hade:-o
Dock var den helt rostfri framtill på bilen, bara bak som hade farit illa..
Johan Sand
14-10-09, 11:10
surt..
Ska du liks byta sparklådorna kan jag ju bara nämna att GSi 16v modellen som kom med tillägget rally (ingen underredes massa, elhissar eller taklucka bl a) hade kraftigare lådor i 1.5mm plåt, tydligen för att styva upp karossen, den lilla extra vikten som tillkommer om man skulle göra så är ju i alla fall på rätt ställe :) Bara ett tips! Är ju inte värst svårt att bocka sparklådorna till en kadett e ändå :)
Jonas Jonsson
15-10-09, 12:10
Ska du liks byta sparklådorna kan jag ju bara nämna att GSi 16v modellen som kom med tillägget rally (ingen underredes massa, elhissar eller taklucka bl a) hade kraftigare lådor i 1.5mm plåt, tydligen för att styva upp karossen, den lilla extra vikten som tillkommer om man skulle göra så är ju i alla fall på rätt ställe :) Bara ett tips! Är ju inte värst svårt att bocka sparklådorna till en kadett e ändå :)
Tack för tipset. Om det blir rostlagning eller annan kaross är inte bestämt ännu. Rostfria kadetter växer inte på träd tyvärr. Det kommer bli en ordentlig bur med rör i samma ledd som tröskeln så då tror jag inte tjockare plåt i tröskeln har någon betydelse. Kommer satsa på Grupp H bur troligen
Har kollat en hel del på plåt och kan säga att avtalet vi har med Tomassons är grymt prisvärt. Dom ligger i snitt 10-20% under Mekonomen i pris och sen har vi en bra rabatt utöver detta också. Om det blir rostlagning kommer jag ta alla plåt därifrån.
Jag gjorde en snabb inspektion och om den skall lagas upp blir det nya trösklar bägge sidor, nya golv fram bägge sidor, ny nedre torpedvägg inkl infästningar i golvet samt nya förstärkningar fram till främre punkten bägge sidor. Detta kostar en bra slant och jobbet lär ta tid. I nästa vecka kommer jag ha bestämt mig hur jag gör. Dessutom kanske jag har fått lite mer ledig tid då. Ska nog lösa min hemska arbetssituation snart och passa på att både vara ledig och öka lönen lite :)
Jonas Jonsson
16-10-09, 10:10
Lutar åt att det blir plasmaskäraren och vinkelslipen som får ta sig ann den vite redan nästa vecka. Skall rensa på allt vettigt nu bara.
Har förövrigt en riktig F16CR och mörktonade bakljus till salu nu. PM:a vid intresse. Bilder kan ordnas
Är dock lite osäker på just utväxlingen. Har labbat och räknat och fått fram att den skall varva 2950rpm i 100 km/h. Utväxlingen verkar vara 0,89 på femman och 3,74 på slutväxeln
Jonas Jonsson
17-10-09, 06:10
Vit kadett nerkapad och rensad. Ny kadett inhandlad.
Stort tack till Staffan, Tonie och Marcus
Numera ägare till en Kadett med endast 3100 mil på mätarn. Inte tittat så mycket än men det jag sett har varit riktigt bra. Trösklar och golv ser ut som nytt
Rivning och genomgång eventuellt under nästa vecka
Numera ägare till en Kadett med endast 3100 mil på mätarn. Inte tittat så mycket än men det jag sett har varit riktigt bra. Trösklar och golv ser ut som nytt
En blå 3dörrars GL/GLS? mötte en på trailer idag runt Nyköpingstrakten.
Tonie Pettersson
Det var vi det :).
Jonas Jonsson
Det var vi det :).
Ja Katrineholmsmaffian kan man lita på :)
Stort tack för hjälpen. Nu är motivationen på topp. Ska ringa GUSS på måndag :whistling
Nu får du lägga upp bilder på hur den ser ut, låter som ett fynd!
Men hur kommer du göra med ränderna nu? Kommer verkligen rosa, lila och grönt vara snyggt på blå bakgrund eller byter du färgtema nu? :D
Kan man inte vara anonym nån stans i denna värld?:D
Jonas Jonsson
17-10-09, 07:10
Nu får du lägga upp bilder på hur den ser ut, låter som ett fynd!
Men hur kommer du göra med ränderna nu? Kommer verkligen rosa, lila och grönt vara snyggt på blå bakgrund eller byter du färgtema nu? :D
Har en rätt klar plan och det kommer bli ränder såklart :D . Blir dock kulörbyte
AstraMarkus
17-10-09, 07:10
Ja Katrineholmsmaffian kan man lita på :)
Stort tack för hjälpen. Nu är motivationen på topp. Ska ringa GUSS på måndag :whistling
Härligt att det blev affär Jonas! Tyckte det var slöseri att den skulle bli ståendes hos en kille utan körkort "för att den är bra att ha". Ska dock inte ta åt mig äran alls, det är Staffans och Tonies förtjänst, jag lyfte bara frågan. Nu kommer den ju till nytta på banan, där Kadetterna hör hemma.:D
Bilder begäres...
corsa_julle
17-10-09, 08:10
Nu när du bygger ny bur i fräsch kaross drar du ner bågen till länkarmsinfästningarna fram då? Då har du nåt som definitivt inte flexar och har sig:WobbleSig
Kan man inte vara anonym nån stans i denna värld?:D
Klart man måste hålla koll på sina bilentuseaster här i svedala ;)
Själv var jag på väg till nyköping för att hämta dessa bäbisarna:
http://img26.imageshack.us/img26/7884/img0567tb.jpg
Bilder begäres...
http://img269.imageshack.us/img269/7167/dsc00003pv.jpg (http://img269.imageshack.us/i/dsc00003pv.jpg/)
http://img269.imageshack.us/img269/7167/dsc00003pv.jpg (http://img269.imageshack.us/i/dsc00003pv.jpg/)
Lördagsgodis? :cool:
lita ränder på den här så blir det nog bra :D
Vilken skönhet :D
ser ju riktigt fräsch ut, skönt att bygga på nått utan att behöva laga en massa rost först :)
Jonas Jonsson
18-10-09, 05:10
Lägger upp bilder ikväll senare på lite detaljer som ofta är ruttna men här ser ut som nya eller nästintill :)
Jonas Jonsson
18-10-09, 06:10
Måste lära mig ställa in webhotellet rätt. Titta in på länken nedan för dom senaste bilderna. Framöver kommer bilderna heta det datum dom lades upp så det blir enklare att hitta det senaste
http://vitkadett.freehostia.com/
ujj vilken rosthög!!!:p:D;);)
den var riktigt fin under!!!!
det märks att den inte gått så långt!!:bowdown:
Får bara röda kryss, men om jag kopierar adressen o lägger den i adressfältet så får jag upp dom :rolleyes3
Men den verkar vara rejält fin och frisk :D
Får bara röda kryss, men om jag kopierar adressen o lägger den i adressfältet så får jag upp dom :rolleyes3
Fick åxå bara fram röda kryss, men efter att ha kikat på bilderna på hans hemsida så kommer bilderna upp nu :-o
Fick åxå bara fram röda kryss, men efter att ha kikat på bilderna på hans hemsida så kommer bilderna upp nu :-o
Att Du får upp dom beror på att bilderna ligger i cacheminne, rensa det så får Du röda kryss igen ;)
vad fräsch den var under :eek: ser ut som et mycket fint objekt att bygga på :)
AstraMarkus
18-10-09, 09:10
Det här är ju inte inte direkt vanligt på en kadett...
http://vitkadett.freehostia.com/ny5.jpg
BTW: Jonas ser ut som ett barn på hjulafton på den första bilden, hyfsat nöjd ser det ut som!:D
BTW: Jonas ser ut som ett barn på hjulafton på den första bilden, hyfsat nöjd ser det ut som!:D
Han sa att han gillade automaten så mycket att han skulle behålla den :D:p
Jonas Jonsson
18-10-09, 10:10
Det här är ju inte inte direkt vanligt på en kadett...
Det är orginal tröskel. Helt sjukt bra bevarad. Hjulbaljorna brukar rosta i bakkant men där ser det fasen nytt ut.
Fotot är taget när jag larvade mig lite för jag hittade en wonderbaum i bilen. Tankarna gick ju omgående till Ronny och Ragge då hehe. Kanske är en pökomobil :D
Jonas Jonsson
18-10-09, 10:10
Jepp och sen skall det på lite smalare däck och ett klenare avgassystem.....eller om det var tvärtom :p
Automat på bana är helt klart underskattat måste jag säga efter denna säsongen :D Behåll automaten Jonas!
Jepp och sen skall det på lite smalare däck och ett klenare avgassystem.....eller om det var tvärtom :p
Du menar alltså Klenare däck och ett smalare avgassystem då eller:p
Kör på automat åxå så kan du köra full gas hela tiden :Doch alltid ha båda händerna på ratten:dance2:
Figgz var ju tvungen till detta:p efter att han försökt klippa gräs på Kullen:D
skämt å sido GRATTIS!!! Vilken fin kaross du fick tag på :bowdown: Ska bli kul att se den till våren
Johan Sand
19-10-09, 09:10
Trevligt karosseri:) Vad är historiken på den? Stått i garage sedan den var ny?
Jonas Jonsson
19-10-09, 10:10
Trevligt karosseri:) Vad är historiken på den? Stått i garage sedan den var ny?
Nej den har stått i garage mesta tiden men inte alltid. Finns lite rost i skärmarna bak men har inte hittat nåt där det är dubbla plåtar så det är ju lätt fixat. Ska plocka ner allt nu och sen kommer jag bygga bur och lacka den.
Iom att den randige är totalslut i alla skarvar pga allbelstning skall denna förstärkas ordentligt. Förhoppningen är att hålla den frisk och hel tackvare mer förstärkningar. Den randige behålls för roliga sommarkvällar hemma och kanske lite isåka
Jonas Jonsson
19-10-09, 02:10
Då var en grupp H racing bur beställd av Guss. Ser fram emot att ta fram svetsen och bygga lite igen :)
Johan Sand
Då var en grupp H racing bur beställd av Guss. Ser fram emot att ta fram svetsen och bygga lite igen :)
Har han nån hemsida?
AstraMarkus
Klockrent! Kommer du "bara" sömsvetsa karossen eller kommer du förstärka med extra plåt också på utsatta ställen? Nån layout på buren?
Johan Sand
19-10-09, 03:10
Hör av dig om du vill ha en kopia Grp A rally ombyggningarna. (eller har du fått dem tidigare?)
Jonas Jonsson
Hör av dig om du vill ha en kopia Grp A rally ombyggningarna. (eller har du fått dem tidigare?)
Dom har jag fått sedan tidigare. Sedan har jag en hel del erfarenhet vart den randige är mest sliten. Skiljer ju e del på banracing och rally som lite annat blir förstärkt också.
Klockrent! Kommer du "bara" sömsvetsa karossen eller kommer du förstärka med extra plåt också på utsatta ställen? Nån layout på buren?
Det blir plåt lite varstans, rörstumpar och vinkeljärn en del fram och sen ska buren byggas mycket noggrannare än sist även om buren i den randige nu blivit rätt bra.
En grupp H bur för racing har kryss bak, kryss i dörrarna, dubbla rör fram till tornen, hjälmkrossarstag, toyotastag och bältesstag utöver det vanliga. Ska lägga till metall sedan mellan kaross och bur samt svetsa emot karossen där rören ligger an.
Men mycket jobb är det och tid behövs. Får se hur långt jag hinner i vinter. Finns ingen tidsplan än med tanke på hur hälsan varit förut. Skönt är det att ha lusten att skruva, svetsa och bygga tillbaka. Det är det bästa just nu :)
Jonas Jonsson
Har han nån hemsida?
Nej han har ju inte det. Men kolla här:
http://www.bjorns-story.se/private/minafordon/Janscarshtm/jancars_3.htm
Dom har jag fått sedan tidigare. Sedan har jag en hel del erfarenhet vart den randige är mest sliten. Skiljer ju e del på banracing och rally som lite annat blir förstärkt också.
Det blir plåt lite varstans, rörstumpar och vinkeljärn en del fram och sen ska buren byggas mycket noggrannare än sist även om buren i den randige nu blivit rätt bra.
En grupp H bur för racing har kryss bak, kryss i dörrarna, dubbla rör fram till tornen, hjälmkrossarstag, toyotastag och bältesstag utöver det vanliga. Ska lägga till metall sedan mellan kaross och bur samt svetsa emot karossen där rören ligger an.
Men mycket jobb är det och tid behövs. Får se hur långt jag hinner i vinter. Finns ingen tidsplan än med tanke på hur hälsan varit förut. Skönt är det att ha lusten att skruva, svetsa och bygga tillbaka. Det är det bästa just nu :)
Skall den nye bilen besiktigas?
SBP brukar inte gilla varken toyotastag, hjälmkrossar eller kryss i dörrarna.
Skall bilen få vagnbok så får du inte lägga till material mellan bur och kaross utan endast svetsa ihop där bur och kaross ligger ann.
Skrik till om du vill ha några praktiska tips och råd någon kväll så kikar jag över, lättare att spåna nu än när buren sitter på plats och man får göra om.
Jonas Jonsson
19-10-09, 06:10
Skall den nye bilen besiktigas?
SBP brukar inte gilla varken toyotastag, hjälmkrossar eller kryss i dörrarna.
Skall bilen få vagnbok så får du inte lägga till material mellan bur och kaross utan endast svetsa ihop där bur och kaross ligger ann.
Skrik till om du vill ha några praktiska tips och råd någon kväll så kikar jag över, lättare att spåna nu än när buren sitter på plats och man får göra om.
Tackar för erbjudandet :) . Kan kanske behöve lite tips på vissa saker. Söker tex ett bra verktyg att såga ur rören runt för att ansluta mot ett annat rör. Vet att jag läst nåt om det men minns inte vad.
Känner till det där om matrialtilläggningen. Ska inte vara med vagnbok.
Tackar för erbjudandet :) . Kan kanske behöve lite tips på vissa saker. Söker tex ett bra verktyg att såga ur rören runt för att ansluta mot ett annat rör. Vet att jag läst nåt om det men minns inte vad.
Ganska säker på att jula har en kap för ändamålet.
bröderna kadett
19-10-09, 09:10
jag har kört med hålsåg med samma diameter som röret (buren) som jag satt fast i pelarborrmaskin. blir kalasfina rundningar då:)
Har han nån hemsida?
Guss , är inte det dom som nu bytt namn till finess?
så står det i anonserna i bilsport iaf...
Guss är väl en förkortning av GUnnarsjö Svets & Smide?
EDIT: frågar man inte ,får man inte veta nåt :rolleyes: man kan inte ha koll på läget jämt
Nu är Du ute o cyklar, Björn ;)
GUSS finns i Stockholm
Gunnarsjö Svets o Smide fanns vid Horred i Hallands län och köptes upp av Finess
Guss , är inte det dom som nu bytt namn till finess?
så står det i anonserna i bilsport iaf...
Guss är väl en förkortning av GUnnarsjö Svets & Smide?
Nej, GUSS är:
Guss Störtbågar
Betsedev. 1, 134 38 GUSTAVSBERG
08-570 300 22
Mobiltfn
070-714 74 22
Han har ingen hemsida men är en klippa på att bocka burar som han gjort sedan "100år".
Svets & smide = Numera Finess ligger i Eskilstuna trakten vill jag minnas:
http://finess.se/kontakt.html
Jonas Jonsson
21-10-09, 07:10
Ikväll startar nedplockningen. Inredningen skall ur och jag ska nog börja titta lite i motorrummet också.
Håll tummarna för att jag INTE hittar någon rost. Kameran kommer med, nu gäller det bara att jag kommer ihåg att ta bilder.
Jag kräver bilder!!!:p Kul och se hur kadetterna brukade se ut i sin forna glans:)
Jonas Jonsson
21-10-09, 09:10
Bilder kommer imorgon. Rost finns men minimalt. Är ruskigt fin än så länge. Kan kamma håret och använda reservhjulsbaljan som spegel :)
Tack till Bjokka ov Getz för hjälpen ikväll
Jonas Jonsson
22-10-09, 10:10
Buren hämtad. Nu är det "rörigt" i min tillvaro :D
Jonas Jonsson
22-10-09, 07:10
Då har det kommit upp lite bilder från nedplockningen. Dom två vilsna själarna på bild 3 är Bjokka och Getz på forumet. Ni ser ju vad glad Bjokka blir när han slipper skruva volvo och får ha trevligt med en bil med rätt antal framvagnar :D
Rosten som hittats är baljorna bak. Inte alls farligt och jag kommer börja med att laga där innan buren byggs. Har halva vectran full med rör. Var ute tidigt i morse hos Guss och hämtade min nya bur.
Golvet i reservhjulsbaljan är lite smutsigt på bilderna och ändå går det att använda som spegel. Golvet fram och trösklarna ser ut som sprillans nya. Finns lite ytrost på trösklarna där framskärmarna suttit över. Löjligt lite dock. Nu ser jag fram emot att få ur motor och låda så burbyggandet kan sätta igång :)
I helgenn blir det paus för jag och damen ska på inflyttningsfest och så blir det lite ledigt. Har ordnat lite ledigt senare i vinter så man kan komma någon vart :-o
Bilder hittar ni här: http://vitkadett.freehostia.com/slakt1/
:eek::eek: Bra skick!!!!
Edit: menade helt makalöst fint skick och inget annat!!! sorry för mitt otydliga inlägg:-o
Jonas Jonsson
:eek::eek: Bra skick!!!!
Nu förstår jag inte. Den är i kalasskick men i vissa fall ser det illa ut på bilderna om du tänker på rosten bak. Den tar kanske 30min per sida att fixa. I övrigt är det mesta i nyskick
Fast det var kanske så du menade?
Hallå!!! Jag menade det jag skrev och var inte sarkastisk:) Kanske skulle ha skrivit Sjukt bra skick!!!:D
AstraMarkus
Rosten som hittats är baljorna bak. Inte alls farligt och jag kommer börja med att laga där innan buren byggs. Har halva vectran full med rör. Var ute tidigt i morse hos Guss och hämtade min nya bur.
Golvet i reservhjulsbaljan är lite smutsigt på bilderna och ändå går det att använda som spegel. Golvet fram och trösklarna ser ut som sprillans nya. Finns lite ytrost på trösklarna där framskärmarna suttit över. Löjligt lite dock. Nu ser jag fram emot att få ur motor och låda så burbyggandet kan sätta igång :)
:eek: Ser ju bättre ut än jag trodde, baljorna var inte farliga, nån timme eller två per sida och det är fritt från rost. Kul med "röran" i vectran det är bra med kombi när man bygger busbil :) :)
Tonie Pettersson
22-10-09, 08:10
Ja det känns väl som ett skapligt utgångsobjekt :). Som provision för agerandet av mellanhand så bokar jag in även här ett par varv i passagerarstolen :p.
Jonas Jonsson
Ja det känns väl som ett skapligt utgångsobjekt :). Som provision för agerandet av mellanhand så bokar jag in även här ett par varv i passagerarstolen :p.
Deal. Börjar med dig på första träffen när bilen är klar 2014 :D
Tonie Pettersson
Ja fem år är väl lagom för att bygga ihop en bil :whistling :D.
AstraMarkus
Jag bokar några varv som provision för tipset :) Jag tycker april 2011 är ett bra färdigdatum...:whistling
Jonas Jonsson
23-10-09, 09:10
Jag bokar några varv som provision för tipset :) Jag tycker april 2011 är ett bra färdigdatum...:whistling
Hade hoppats på att få ledigt en månad under vintern för att få möjlighet att bygga bil och hinna vara lite ledig. Nu har det skitit sig men lite strödagar ska gå att ordna iaf. Därför hoppas jag att bilen är klar långt före april 2011 :-o
Klart du ska få ett par varv :)
Då har det kommit upp lite bilder från nedplockningen. Dom två vilsna själarna på bild 3 är Bjokka och Getz på forumet. Ni ser ju vad glad Bjokka blir när han slipper skruva volvo och får ha trevligt med en bil med rätt antal framvagnar :D
Då ska du se mitt ännu större leende som kommer fram när jag får skruva Vectra A :p
Kadett projektet kommer flyta på så bra så :Typotux:
Jonas Jonsson
23-10-09, 07:10
När jag kollade lite närmre ikväll på bilderna såg jag att Henke med vita asconan har fått en konkurrent. Dragbilen hans kallar han för "mossan" . Den här bilen har mossa :D .... kanske inte så rejsigt :)
Se själva http://vitkadett.freehostia.com/ och klicka på filen som heter mossa
vBulletin® v3.7.3, Copyright ©2000-2012, Jelsoft Enterprises Ltd.