PDA

View Full Version : Ascona A Projektet

Struve
28-12-04, 02:12
Startar upp en ny tråd på rätt ställe nu när det finns en projektdel. Här är den gamla http://www.opelsportclub.com/forums/showthread.php?t=20913

Ja bilen köptes efter att ha att hittat bilen på www.resultatservice.com (http://www.resultatservice.com/) fick lite bilder skickade: 040524 (http://struve.se/web/bilar/gamlabilar/Ascona-A-73/040524/)

Sedan företogs en resa ihop med Figgz för att titta på "objektet" 040526 (http://struve.se/web/bilar/gamlabilar/Ascona-A-73/040526/)

Bilen hämtades sedan hem ihop med svärfar o hans cittra :rolleyes: eftersom den hade ett drag som kan vara bra att ha när man ska dra en bil på ett biltransportsläp. Blev stoppade av J-köpingspolisen som tyckte det såg olagligt ut men dom var inte villiga att väga bil o släp så vi fick glida vidare mot "Götet" utan att få böter......

Bilen kom till garaget 040607 (http://struve.se/web/bilar/gamlabilar/Ascona-A-73/040607/)

Bilen fick lite omvårdnad som Ni kan se här: 040829 (http://struve.se/web/bilar/gamlabilar/Ascona-A-73/040829/)

Bilens inredning piffades upp med totalt urensad kupé om man nu bortser från orginalinstrumentbräda.
Var ju tvungen att ha lite färg i bilen också, efter att lyssnat lite på Figgz blev buren vit ihop med svart plåt iövrigt, fick även hjålp av figgz i detta skedet 040916 (http://struve.se/web/bilar/gamlabilar/Ascona-A-73/040916/)

Bilen ställdes sedan på 040921 regbesiktades 040923 med godkänd regbes men tyvärr en 2:a på rattakselknut som byttes omgående för att sedan utföra ombes 040924.
På fredagskvällen 040924 så kördes bilen till Kinnekulle för övernattning med andra opeltokar.
Dagen efter kördes bilen 39varv med lyckat resultat 040925 (http://struve.se/web/bilar/gamlabilar/Ascona-A-73/040925/)

Bilen kördes liiite drygt en månad för att sedan pallas upp igen på 4 pallbock, nu påbörjades ett motorbyte plus att bilens yttre skall piffas upp lite med, orginalmotorn plockades ut 041025 (http://struve.se/web/bilar/gamlabilar/Ascona-A-73/041025/)

Här har jag lyckats kapa sönder torpedvägg o v-tunnel 041027 (http://struve.se/web/bilar/gamlabilar/Ascona-A-73/041027/)

Efter att haft lite stiltje så fiksades nya motorfästen o provmontage av motorn kunde ske 041118 (http://struve.se/web/bilar/gamlabilar/Ascona-A-73/041118/)

Efter att dessa bilder blivit tagna har tunneln svetsat klart i det närmaste, dock inga bilder än men det kommer.

Struve
28-12-04, 02:12
Nu ser det inte ut som att det varit mkt jobb med denna bil innan den kördes lagligt för första gången sedan -83 men det var en hel del som var tvungen att fiksas till:

*Rensa ur all skit som fanns i bilen såsom taskig orginalinredning, nötkärnor (drivor)
*Rost i golv höger sida fram
*Rost i tröskel v-sida bak o innerskärmen på samma sida bak
*Rost höger skärmkant bak
*Svetsa klart buren och dennes förstärkningsplattor samt bulta denna.
*Svetsa lite mera rör i buren
*Ordna bränslerör.
*Renoverade en Weber 36/32 (motorn går billigare med denna)
*Elfelen fiksades till
*Byte av strålkastare fram
*Fiksa oljeläckage, kolla/byta oljor i v-låda o bakaksel
*Nya bromsrör o cylindrar bak, Omega3000 bromsar fram
*Byte v-framskärm
*Bygga stolsfästen till GSi-stolarna med förstärkningsplattor
*Byta bältena fram till Omegans.
*Fyrpunksbälte installerades med förstärkningsbalk i hatthyllan
*Batteri förpassades till bagagen
*Värmepaket flyttades
*Ratten byttes mot mindre
*Avgasröret fiksades till
*Målade underredet och rostskyddade detta

Planen är att få ut bilen till våren igen med 6:an klar ihop med ny lack o lite annat fint.

Struve
19-01-05, 12:01
Fick idag spikat att tråget kommer till motorn:
Finns ingen bild

Tackar för ordnande av affär GSImannen, detta besparar mig mkt problem :D

Christian
19-01-05, 11:01
Blir det 24v eller 12v da? :)

Struve
19-01-05, 01:01
"Tyvärr" blir det en C30LE 12V bara men dom är ju tacksamma att turbostressa :D :eek:

Christian
19-01-05, 02:01
"Tyvärr" blir det en C30LE 12V bara men dom är ju tacksamma att turbostressa :D :eek:
ja, det stemmer bra :D

Struve
28-01-05, 07:01
Oljetråget är monterat ihop med nya packningar och oljenivåmätaren, den är även ilyft för att få till växellådsfästet, växelspakshålet i tunneln.

Motorn hamnade lååååågt o långt bak så som det var tänkt, ska nog sätta lite gummiskydd på framvagnsbalk, styrväxel :rolleyes: Kommer att köra med orginal, kränghämmare då det numera finns plats för den............................

Eventuellt kommer det lite bilder på Söndag :cool:

custom
28-01-05, 07:01
Bilder är kul!!:)

GSImannen
29-01-05, 10:01
Skoj och höra att tråget passade så bra, sugledningen gick väll att använda?

Nu vill man se lite bilder ;)

Struve
30-01-05, 10:01
Skoj och höra att tråget passade så bra, sugledningen gick väll att använda?

Nu vill man se lite bilder ;)O här kommer bilderna: 050130 (http://struve.se/web/bilar/gamlabilar/Ascona-A-73/050130/)

Och jo det var inga som helst problem med oljepickupen :D

Struve
13-02-05, 09:02
Idag har monteringen av kabelmattan påbörjats.

Svetsat en del på bränsletanken o det fungerade alldeles utmärkt, ska svetsa klart den nästa gång.

Bilder kommer :D

Struve
21-02-05, 07:02
Tanken klar, dock måste den plastas invändigt för garranterad täthet.

Fick tag på svarta flexrör till kabelmattorna också, blir aningen snyggare med det.

Svetsat igen orghålen för gamla orgspeglarna då dom nya hamnar längre fram på dörren.
Tittat lite på hur kylarlösningen ska se ut också.
Börjat matta ner den lite nu också o strippa den på delar som inte ska lackas......

Kan nånn ge mig en bra lösning på hur huvlåsningen ska se ut, huven är som på BMW, upphängd fram??
Har en idé men vill veta om fler ser samma lösning, orginal går inte.

Berndt
22-02-05, 01:02
Tjena Struve,

Kul att följa ditt bygge av asconan + helrätt att lägga i en rak 6:)

Angående huvlåset tycker jag du monterar huvlåssprintar i bakkanten av huven.
Borra 2 hål i huven & antingen bultar/svetsar du nya fästen i inneskärmen som du monterar pinnen i eller använder de stagen (orginal) som skall fånga upp & knäcka huven neråt vid krock.
Montera gärna fjädrar på pinnen så huven ligger lite i spänn + att huven kommer upp lite & är lättare att öppna när du tar bort låssprinten.

Struve
22-02-05, 09:02
Angående huvlåset tycker jag du monterar huvlåssprintar i bakkanten av huven.
Borra 2 hål i huven & antingen bultar/svetsar du nya fästen i inneskärmen som du monterar pinnen i eller använder de stagen (orginal) som skall fånga upp & knäcka huven neråt vid krock.
Montera gärna fjädrar på pinnen så huven ligger lite i spänn + att huven kommer upp lite & är lättare att öppna när du tar bort låssprinten.
Tack för att du gillar mitt projekt

Det där var en utmärkt idé, speciellt det där med fjädrarna, det får bli så :D

Berndt
23-02-05, 12:02
Tack för att du gillar mitt projekt

Det där var en utmärkt idé, speciellt det där med fjädrarna, det får bli så :D
Det är med huvlåset är vad jag tänkt göra själv med min manta.
Letade för längesen efter låsbara huvsprintar men hittade inget så jag monterade då pinnbultar med vingmuttrar & gummiskydd provisoriskt inför regbesiktningen.

Bästa av allt är det går igenom besiktningen tack vare att huven öppnas åt fel håll.:D
Behövs alltså ingen låsspärrfunktion.

Du håller till någonstans i Gbg med bilen?
Skulle vara kul att kolla in asconan nån dag.:)
Kanske också för att få inspiration för köra vidare på mitt eget insomnande projekt.;)

Håller själv till ute mittemot gokartbanan på kongahällavägen mot Säve flygfält & lagar f.n rost på min GSE.

JOHO
03-03-05, 04:03
Annars kan du väl sätta gångjärn bak så du öppnar huven åt "rätt" håll.
Så är det gjort på min ascona a.Vet inte vad de använt för gångjärn men jag kanske kan ordna bilder om du e intresserad.Jag tycker det e vettigt då det blev så mycket mera lättskruvat när man kan stå framför bilen. ;)

GSi Stoffe
03-03-05, 04:03
Riktigt riktigt roligt projekt! Hoppas allt klaffar!! :)

Struve
03-03-05, 06:03
Tackar för dom glada tillropen,

JOHO>> Tyvärr är inte din lösning ett alternativ då det måste finnas en katastrofspärr :mad:
Annars är det en utmärkt lösning då man slipper lyfta av huven vid mekk, nåja det återstår att se hur den 100& lösningen ser ut men det lutar åt att sätta låsen i hörnena bak.

Struve
04-04-05, 11:04
Idag började det som förhoppningsvis kan kallas för slutspurten, v-lådetunnel klar o grundad ut/invändigt.
Mittenkonsollen MED cd-spelare är i det närmaste klar för montering, värmepaketets nya defrosterör är kapade och väntar på montering.
Började matta ner bilen så nu måste bilen lackas oxå :rolleyes:

Christian
05-04-05, 04:04
Har du sått tak i senkesett enda da?

mvh
Christian

Christian
05-04-05, 04:04
Har du sått tak i senkesett enda da?

mvh
Christian

Fått!!

ikke sått :D

Struve
05-04-05, 09:04
Idag är fästen för kylaren o oljekylet fixat plus att oljekylet är inkopplat (Volvogrejer som passade nästan för bra)
Sedan mekkat lite med kabelmattan som ska ligga i motorrummet igen.

Har du fått tak i senkesett enda da?

mvh
Christian

Senkesett?? Behøver jeg det?? Bilen blir nokk ikke like høj forran med denne motorn men fjærene kommer att kappes en del (fjerene ær sånne att disse kan kappes)

Christian
06-04-05, 01:04
skal du ha den som banebil er det greit med harde fjærer.
spesielt når du har 2 sylindre ekstra der framme :D

Struve
06-04-05, 10:04
Men det er akkurat det jeg har, Rally Elitfjærer med DeCarbondempere. stive som bare den ;)

Christian
06-04-05, 04:04
Men det er akkurat det jeg har, Rally Elitfjærer med DeCarbondempere. stive som bare den ;)

aha...

da blir det jo bra. :cool:

Struve
06-04-05, 09:04
Håper det ja, ikkenoen idé att kappe o senke orginalfjärer.

Idag blev motorummet svartlackat o vlådetunneln fick sig ett lager svart färg med.
Fick klart elsystemet så när på dragningen i motorummet o under instrumentbrädan.

Daniel_
06-04-05, 09:04
Snacker du norsk struve!?:eek:

custom
06-04-05, 10:04
Jag är lätt imponerad av dina språkkunskaper Struve!:D

Bra bilval förövrigt!

/David

Struve
07-04-05, 09:04
Jag är bagge men bott i Sverige sedan -82 ;)

Struve
08-04-05, 10:04
Har idag fortsatt med krånglet med kabelstammen, intrumentet passar förhållandevis bra, mittenkonsollen färdig men inte monterad. Defrosterns lösning verkar bli bra o är monterad, blir öppet luftfilter då inget annat får plats. Soppapumpen är monterad o bränslerör är på gång, bränsletanken är under ihopsvetsning ute på nånn ö :D

Roligt är om jag hade haft lust hade jag kunnat kört med orgfläkt med gott om plats.
Lite trött på meket nu så lördagen blir mekfri.

Struve
13-04-05, 09:04
Söndagen blev mekfri också....

Nu är det mesta av soppan kopplad elen är det mesta på plats,lackat motorutrymmet svart.
Ja det rullar så sakteliga på, hade en del krångel idag så just mekschemat ligger jag efter på just nu :rolleyes:

jyrgen
18-04-05, 01:04
Du får uppadera din hemsida med bilder!
är ju spänd på hur det ser ut.. vill ju se och inte bara läsa om grejerna=)

hoppas att du inte tar illa upp om man skaffar en lika dan vinge till asconan=)

/Jens

Struve
18-04-05, 11:04
Bilder kommer, bara inte orkat lägga upp dom. Sedan är det helt ok om nånn kör med Omega3000-vinge, har inte patent på den lösningen :D

Nu ser det mörkt ut om den alls kommer ut i år, BMW:n behagade sig att gå sönder rejält i fredags :mad: Får se hur det gått med toppen, ska provtryckas idag eller tidigt imorrn.

EDIT!! Hade några bilder i frugans kamera på läget just nu 050415 (http://struve.se/web/bilar/gamlabilar/Ascona-A-73/050415/)

jyrgen
20-04-05, 01:04
ojdå.. du ska lacka också..
jo det ser ut att vara en del jobb kvar=/
vilken färg blir det tro??

Struve
20-04-05, 02:04
RAL 2004 blir det......

Inte så mkt jobb som det ser ut, dock finns inte lusten just nu :mad:

Struve
20-04-05, 08:04
Nu är iallafall asconan tillbaka där den hör hemma, BMW:n står hemma på parkeringen sålänge, skiter nog i den ett tag nu :eek:

EDIT! BMW:n altså :cool:

Struve
11-05-05, 09:05
Eftersom kroppen inte har haft viljan att vara frisk så ligger bilen på is IGEN :mad:

Dock varit i garaget idag o spacklat o slipat en hel del, förhoppningsvis färg på bilen nästa vecka :rolleyes:

Ascona A Henrik
11-05-05, 11:05
Kul att det går lite framåt iallafall:) . Tråkigt med kroppen bara, har själv problem med min usla kropp som gör att mina a asconor får stå stilla alldeles för länge åt gången:mad: .

Hoppas på bättring så vi kan tampas lite på banorna :p .

Paul
13-05-05, 11:05
Förstår inte varför en ska drabbas av alla dessa sjukdomar... har ju legat med halsinfektion sedan licenskursen.. :(

Struve
18-05-05, 09:05
Lägesrapport: Bilen grundad, bagagerum lackat

Figgz
18-05-05, 09:05
Lägesrapport: Bilen grundad, bagagerum lackat

Woho!!!
Äntligen!
Lägg upp nån bild nu Per-Erik... jag har ju ändå slitit med att slipa ett gäng timmar på det där ase... ehh.. bilskrället.. ;)

Struve
20-05-05, 12:05
Bilder kommer på aset på lördag, finns lite redan nu :rolleyes:

Figgz
20-05-05, 12:05
Bilder kommer på aset på lördag, finns lite redan nu :rolleyes:

Det har jag inte märkt... :rolleyes::eek::cool:

Struve
21-05-05, 12:05
Här kommer det lite bilder som utlovat, Lack (http://struve.se/web/bilar/gamlabilar/Ascona-A-73/Lack/)

http://struve.se/web/bilar/gamlabilar/Ascona-A-73/Lack/images/Lack-08.JPG

Funderade ett tag att köra utan kofångare men det blir inte bra.

H Egerbo
21-05-05, 01:05
Schyst val av färg, nu syns den på banan.

Har du kunnat provköra bilen än?

duoflow
21-05-05, 05:05
Gillar också färgen. Vars kan man hitta nya lister till rutorna efter man tagit bort dem, eller återanvänder du de gamla på något vis?

Brukar följa denna tråd men dina länkar fungerar sällan för mig, fler som har det problemet?

Hej Hej
Martin

Struve
21-05-05, 05:05
Bilen är ej provkörd men det kommer inom överskådlig tid.

Listerna återanvänds då jag varit snäll mot dessa :eek:
Vet att det kan vara problem med länkarna, just nu är servern nere oxå, ska byta serverprogram, tror orsaken ligger där :mad:

EDIT!! Hoppas att det funkar bättre nu. Servern uppe igen iallafall.

Man kan jua lltid hoppas Jonas :p

Jonas Jonsson
21-05-05, 08:05
Hoppas du får ut den till någon träff i år. Vore kul att se hur färgen blev. Du glömmer väl inte skyltarna ? Sponsor kan ju bli sur då:p

Struve
25-05-05, 10:05
Nu pågår projekt ihopmontering, hoppas att kunna starta inom det närmaste också :)

Och jo den blev orange, Jonas, resultatet blev väl inte riktigt det jag hoppades på men en våtslipning med efterföljande pollering kommer att göra gott :D

Struve
26-05-05, 10:05
Ifag plockades det en hel del, fick ordning på bränslet plus en massa el. Elen blir nog en del plock med för att få riktigt bra, en massa extra kablage i omegahärvan

Sedan till det roligaste:

Motorn är uppstartad :D :D :D :D :D Gick jämnt o fint, tur man hade hörselskydd då avgasröret ej är monterat :rolleyes:

Finns lite bilder tagna igår, blev inget idag dock 050525 (http://struve.se/web/bilar/gamlabilar/Ascona-A-73/050525/)
Taskig kvalisort men det visar iallafall bilens utseende.....

Figgz
26-05-05, 11:05
http://struve.se/web/bilar/gamlabilar/Ascona-A-73/050525/images/Set11_07.jpg
Celebert besök i garaget ser jag.. ;)
En rejsopel jämte en annan, redo för sommarens krigande. :p

Den blev tuff, asconan!
http://struve.se/web/bilar/gamlabilar/Ascona-A-73/050525/images/Set11_02.jpg

3000-vingen sitter ju som gjuten på den nu med!
http://struve.se/web/bilar/gamlabilar/Ascona-A-73/050525/images/Set11_03.jpg

Struve
05-06-05, 09:06
Efter en del jobb så är bilen provkörd... med hjulen 2 cm över golvet. Allt lirade som det skulle utan vibrationer o så.
Främre röret sitter på o det dämpade en del ljud från en vrålande 6:a :D

Nu är avgasbygget kvar ihop med lite annat småplock som tar sina timmar, sedan ska den ut o få känna på asfalt igen.......

krippe
05-06-05, 11:06
Vackert, vet att det är en skön känsla som infinner sig i magen efter uppstart och provkörning. Även om det är 2cm över golvet... ;)

Net_Assassin
06-06-05, 01:06
fint jobb! gillar ascona som f*n

keep up the good work!

Gunnarsson Manta A
11-06-05, 10:06
Hej!

Mycket roligt att se att det finns likasinnade Opelfreaks här i landet!
Den blir väldigt läcker!!!;)

Struve
11-06-05, 10:06
Hej!

Mycket roligt att se att det finns likasinnade Opelfreaks här i landet!
Den blir väldigt läcker!!!;)

Tackar, föresten har du bilder på din eller nånn hemsida??

Bilen är provkörd utanför garaget, men sista delen på avgasröret saknas än, inte haft tid att meka denna vecka, jobb 6 dagar av 7 möjliga :mad:

EDIT!! Välkommen till forumet o klubben också :D

Struve
13-06-05, 11:06
Tog några bilder idag i garaget: 050613 (http://struve.se/web/bilar/gamlabilar/Ascona-A-73/050613/)

Ingmar
13-06-05, 11:06
Jag blir så sugen på att bygga när jag ser såna fina bilder så till vintern måste det hända något kul i mitt nya garage.

Gunnarsson Manta A
15-06-05, 01:06
Bilder kommer snart!

Struve
16-06-05, 07:06
Nu blev jag "saligt" förbannad, fått igång bilen o kört 2-3 mil med den, bränslepumpen jag körde med ville inte vara med så det blev en kraftigare modell så nu var det löst.
Var ute o körde o vända tillbaka till garaget efter en kort tripp med lite ställ på torr asfalt, den går sjukt bra, så tappar jag helt plötsligt oljetrycket bara sådär. Hade då ca 500 m kvar till garaget så jag kunde rulla det mesta av sträckan.
Trodde först att att det bara var kabel eller givaren som gett upp men nej då, nada oljetryck, olja fanns det så det räcker o blir över.
Hoppas att det enbart är packningen till oljepickupen som gett upp eller ännu bättre att fjdern i oljetrycksregulatorn som gett upp.

Är det nått annat så blir det inget kört i år som det ser ut just nu :mad: "Lagen om all jävlighet" :mad:

Stafvan
16-06-05, 10:06
Nu blev jag "saligt" förbannad, fått igång bilen o kört 2-3 mil med den, bränslepumpen jag körde med ville inte vara med så det blev en kraftigare modell så nu var det löst.
Var ute o körde o vända tillbaka till garaget efter en kort tripp med lite ställ på torr asfalt, den går sjukt bra, så tappar jag helt plötsligt oljetrycket bara sådär. Hade då ca 500 m kvar till garaget så jag kunde rulla det mesta av sträckan.
Trodde först att att det bara var kabel eller givaren som gett upp men nej då, nada oljetryck, olja fanns det så det räcker o blir över.
Hoppas att det enbart är packningen till oljepickupen som gett upp eller ännu bättre att fjdern i oljetrycksregulatorn som gett upp.

Är det nått annat så blir det inget kört i år som det ser ut just nu :mad: "Lagen om all jävlighet" :mad:

Hade samma problem med min förra Xe (Figgz nuvarande!), fick nått skräp i oljan som gjorde att kolven i regulatorn nöp. Ganska lätt att fixa, synd bara att jag upptäckte det först när pumpen var nedplockad...

Struve
16-06-05, 10:06
Jorå tanken har slagit mig med, byter fjäder när den ändå är lös och tvättar rent allt.

Dock sitter pumpen lättare till på C30LE så man slipper riva hela fronten på motorn :)

Struve
21-06-05, 08:06
Jahapp då var även denna säsong åt skogen :mad:
Var uppe o plockade ner tryckventil o pump, ventilen hade fastnat men den fick jag ordning på med liiiite högre oljetryck som resultat, dock alldeles för lågt.
Troligtvis inre läckage i lager eller dylikt, fattar bara inte att detta bara uppstog sådär :confused:

Så Ni slipper se min bil på nånn körning alls iår, har ingen annan motor att sätta i heller :(

linden
21-06-05, 10:06
Jahapp då var även denna säsong åt skogen :mad:
Var uppe o plockade ner tryckventil o pump, ventilen hade fastnat men den fick jag ordning på med liiiite högre oljetryck som resultat, dock alldeles för lågt.
Troligtvis inre läckage i lager eller dylikt, fattar bara inte att detta bara uppstog sådär :confused:

Så Ni slipper se min bil på nånn körning alls iår, har ingen annan motor att sätta i heller :(

Fy fan vad tråkigt å höra..

Ingen i klubben som kan sälja en motor billigt till allas våran norrbagge?

Figgz
21-06-05, 10:06
:(
Du vet att jag kommer o hjälper till när det behövs Struve...

Andreas Wedin
21-06-05, 11:06
Trist att höra, jag som hade hoppats att få se den på 2-dagars.

Struve
22-06-05, 12:06
Trist att höra, jag som hade hoppats att få se den på 2-dagars.

Återstår o se, kan ju kanske dra den som trailerqueen :D :D :D (Skulle inte tro det)

Andreas Wedin
22-06-05, 01:06
Jodå, traila är alltid tillåtet :)
(Speciellt när andra medlemmar vill se den in action) :D

krippe
22-06-05, 04:06
Bara en tanke, det sitter aluminiumpluggar i lyftarrailen på toppen, kanske någon sådan som ploppat ur med dåligt oljetryck som följd? Vet att det hänt för en del...

Struve
22-06-05, 09:06
Har inte kollat nått på det nej, men sitter det sådana även i gjutjärnstoppen?? Kan ju kolla på det oxå på måndag innan jag lyfter ur motorn för isärtagning.

krippe
22-06-05, 10:06
Ja, sitter på cih motorerna. Att lyfta ur motorn och pilla isär den för att sedan upptäcka att det är nånting man kunnat fixa när den satt i bilen bilen, blir man:mad: :mad: :mad: :mad: :mad: :mad: ...

Struve
28-06-05, 12:06
OK, kollade dessa idag o alla satt i som dom skulle, knackade dock i alla lite extra men varken till eller ifrån på oljetrycket.

Så motorn lyftes ur igen, oljetråget plockades ner, vet inte vad som hännt men det var ett "fint" skimmer av metallspån i oljan så nått riktigt fel har det blivit iallafall. Skit oxå, nu är denna säsong över :mad:

Verkar som det inte ska ut nånn bil ifrån vårat garage iår:

Kompisens Trans AM blev krockad vid provkörning, dock inte allvarlgt men att få tid på plårverkstad är ju döfött i Göteborg.

Kompisens EVO1:a totalrasades motorn efter skenande laddtryck, mappsensor och magnetventil trasiga samtidigt, hur ofta händer det?? Den motorn gjordes det titthålsopperation på ibåde sidorna på blocket OCH oljetråg, vevstaken gick tydligen inte av utan kolvbulten gick av med totalt mosad kolv som följd.
Han hoppas dock at toppen klarade sig, laddet vid denna händelse var ca 2½ bar, motorn körs normalt med ca 2bar :rolleyes:

rikard pohjola
03-07-05, 04:07
håller tummarna här uppe på att de inte e nå värre fel å att räsern kommer att rastas denna sommar iaf struve!!

Net_Assassin
03-07-05, 01:07
coooolt bygge :D

Struve
03-07-05, 02:07
coooolt bygge :D

Jag ær som alla andra norrmæn, kan inte hålla igen nær det væl børjat. Bygget ær byggt enligt snikbudget då pengarna inte ræcker till før allt man vill ha.
T ex istællet før att trimma en motor køps en som ær alldeles før stor før bilen :p

Suget efter att få ut den ær stort men men Murphy ær allt før ofta inblandad i mina projekt.

Struve
14-07-05, 03:07
Nu blir fälgarna vita iallafall, men motorproblemet kvarstår :confused:

Struve
20-08-05, 04:08
Asconan är såld, detta kapitel är numer avslutat med väldigt kluvna känslor, nästan så jag ångrar det men men det är "bara" att gå vidare.

krippe
20-08-05, 05:08
Trist... :(
Hoppas man får se den leva vidare med annan lycklig ägare bakom ratten.

Vissa saker ångrar man direkt, andra ett tag efteråt. Jag ångrar att jag inte byggde vidare på den Asconan som "skulle" blivit busbil istället för att det spårade ur med Omegan...

Struve
21-09-08, 03:09
Som kuriosa så ringde jag killen som köpte den av mig för att kolla om den var kvar i somras, den har inte varit påställd efter att jag sålde den.
Frågade också om det fanns möjlighet att köpa tillbaka den men fick till svar att "Du ringer 2 dagar för sent, jag sålde den till en kille i Karlskoga på bilskroten där"

Han hade tydligen satt i en Volvomaskin i den men där hade det stannat upp för killen, surt för jag ville ha den där igen :D

Men det kanske löser sig :p

Bracketracer
22-09-08, 07:09
När du ändå har lyft den här tråden med en bil du haft som driver i rätt ända... skulle du vilja uppdatera bildlänkarna i början?

Kan alltid inspirera någon som inte var med när det begav sig :att:

Struve
22-09-08, 01:09
När du ändå har lyft den här tråden med en bil du haft som driver i rätt ända... skulle du vilja uppdatera bildlänkarna i början?

Kan alltid inspirera någon som inte var med när det begav sig :att:
Göööött att Du sparkade på min ända, hade visst lagt upp bilderna på webhotellet så nu är alla länkar och bildlänkar i tråden uppdaterade :D