View Full Version : Opel Corsa A 16V -87
Johan Sand
03-09-09, 22:25
Glöm inte att dra åt bultarna till bromsoken, det verkar vara ett vanligt fel i år. Jobba på! :D
Loctite rekomenderas på det starkaste till bromsarna:p
streetrace_88
04-09-09, 10:22
läst igenom hela tråden nu, fan villket bra jobb du har gjort
Tonie Pettersson
04-09-09, 14:35
Loctite rekomenderas på det starkaste till bromsarna:p
Mm ska känna lite på dem innan jag åker en sväng :).
läst igenom hela tråden nu, fan villket bra jobb du har gjort
Kul när det uppskattas det man gör.
Idag har jag åkt med som brandvakt i Corsan, lite läskigt var det :whistling
Tonie Pettersson
05-09-09, 07:59
Ja det var dags att förflytta bilen till broderns garage, typ 800m eller så. Självklart så ville jag köra upp den dit för egen maskin så vi tankade upp bilen, ställde i ett batteri och kopplade i pumparna och la i tvåan (fortfarande inte fått iordning på spakstället).
Det första som händer är att jag hade visst glömt att slangklämmor inte gör nån nytta om de inte är dragna, så vi blev rejält nerduschade med bensin. Men efter att ha dragit dem bär det iväg, jag sitter på två soffkuddar, bror min på en, med brandsläckare i näven.
Vi kommer cirka 200m sen dör bilfan, matarpumpen (en helt originalpump) lägger av, inte helt otippat då den lät som en skördetröska. Så vi fick bogsera sista biten. Men det gör inget för nu har jag iaf kört bilen :D.
Ni är fan inte riktigt friska :)
men man får väl säga grattis till första provkörningen då :D
Haha som om Du är friskare då, Calle :lam: Man kan inte vara riktigt frisk om man skruvar bilar men alla möjliga o omöjliga lösningar :dance2:
Grattis till 200m "seriös" provkörning :D
Den Lever:racesmile:D
Grattis :dance2:
"Körfilm" snart då:rolleyes:
Du får snabba dej så jag inte hinner före med Project X:p
Tonie Pettersson
05-09-09, 18:16
men man får väl säga grattis till första provkörningen då :D
Så farligt var det ju inte, värre när vi provkörde Astramarkus Corsa, knappt några bromsar, relativt sent och bara EN soffkudde :D.
Haha som om Du är friskare då, Calle :lam: Man kan inte vara riktigt frisk om man skruvar bilar men alla möjliga o omöjliga lösningar :dance2:
Grattis till 200m "seriös" provkörning :D
Håller med, Calle är inte heller frisk. Har man en bra fungerande Astra med C20LET så ska man inte sätta kapen i den :).
Den Lever:racesmile:D
Grattis :dance2:
"Körfilm" snart då:rolleyes:
Du får snabba dej så jag inte hinner före med Project X:p
Lovar att det blir en körfilm så snart avgassystemet är ihop.
Tonie Pettersson
06-09-09, 19:39
Jaha lite småpill i garaget har det blivit. Började måtta på ett avgassystem och så här kommer det bli.
Ska på lite färg på det och några fästen för upphängningar sen får det duga. 2.5" blev det med dubbla dämpare och katalysator. Svetsade även på en sån där "flexbar" fläns så det kan röra sig lite.
http://opelsportclub.net/oscfoto/albums/userpics/tn_SL271392.JPG
Monterade fläkten med såna där smidiga clips som man trär igenom kylaren.
http://opelsportclub.net/oscfoto/albums/userpics/tn_SL271393.JPG
Sen åkte spakstället dit men fungerar halvdant, måste ses över. Notera även racestolen :).
http://opelsportclub.net/oscfoto/albums/userpics/tn_SL271395.JPG
Sen hade jag inget rattnav som passade mot ratten så det fick bli en specialare.
http://opelsportclub.net/oscfoto/albums/userpics/tn_SL271396.JPG
Såhär blev soppaanläggningen, massa slangar hit och dit.
http://opelsportclub.net/oscfoto/albums/userpics/tn_SL271394.JPG
Och såhär blev påfyllnadsröret. Dags att tvätta bilen tror jag....
http://opelsportclub.net/oscfoto/albums/userpics/tn_SL271398.JPG
Monterade fläkten med såna där smidiga clips som man trär igenom kylaren.
Sådana har jag kikat lite efter, vart får man tag på dem? :)
Tonie Pettersson
06-09-09, 20:52
Ingen aning, de låg och skräpade i garaget :).
Så jäkla snyggt byggd! Ser fram emot att få ta några varv på Kullen med den sen :D
Riktigt snyggt!
Jag utgår ifrån att du har med bilen i helgen :p
Johan Sand
07-09-09, 07:12
Har ett gäng med sådana liggandes pga felbeställning. Kan lägga ett sett i posten.
Tonie Pettersson
07-09-09, 19:21
Så jäkla snyggt byggd! Ser fram emot att få ta några varv på Kullen med den sen :D
Det ska nog kunna ordnas :).
Riktigt snyggt!
Jag utgår ifrån att du har med bilen i helgen :p
Återstår att se, mycket som fortfarande kan jävlas.
Avgasystemet sitter iaf. på plats, ett annat spakställ är monterat, pumpen byts om 20min. Sen ska det dit någon upphängning för handbromsvajern så den inte brinner upp på avgassystemet, luftfilter, dra lite skruvar till diverse saker (kommer jag att glömma), krängningshämmare fram, bak med om jag hinner, stolar/bälten, hjulinställning, dit med grenrörspackning, antingen plugga anslutningarna till oljekylaren eller byta till banjo för slangarna tar i däcket när jag svänger fullt vänster.
Men det är ju gjort på en kväll :D.
Nej, en kväll räckte inte...:-o
Hejsan Toni, är lite nyfiken vad det är för front du har på bilen då den stod på Elmia? :image018:
Tonie Pettersson
09-09-09, 07:01
Nej, en kväll räckte inte...:-o
Gjorde ju inte det....
Hejsan Toni, är lite nyfiken vad det är för front du har på bilen då den stod på Elmia? :image018:
En originalfront från 90> som jag kapat upp ett lite större hål i, och hålborrat.
En originalfront från 90> som jag kapat upp ett lite större hål i, och hålborrat.
En orginal front från GSI då eller med års 90?
Tonie Pettersson
09-09-09, 10:23
En orginal front från GSI då eller med års 90?
Tror det är från en vanlig faceliftad modell, inte så insatt i hur de olika varianterna ser ut :).
Det är facelift-fronten från 1991.
Om man skall märka ord... :rolleyes:
Tonie Pettersson
09-09-09, 14:24
Det är facelift-fronten från 1991.
Om man skall märka ord... :rolleyes:
Bra att nån har koll :).
AstraMarkus
10-09-09, 20:32
Jag vet vilken bil jag vill prova på lördag...
För oss som inte är experter, kan du motivera din hjulinställning lite mera ingående? :p
http://figgz.mine.nu/%7Ecalle/web/_IGP5180_th.jpg
Tonie Pettersson
13-09-09, 20:37
Körde alltså med flytande camber typ +1 > -4 grader, då övre bulten till fjäderbenet satt löst på båda sidor. Detta fungerade alltså inte så jättebra :). Så de bultarna åker i soptunnan....
Cambern på innerhjuletser ju ganska okej ut men andra sidan är jag mer tveksam till :D
Surt att pumpen la av men det är väl snart fixat, är ju några veckor kvar till Gälleråsen.
Tonie Pettersson
14-09-09, 10:52
Cambern på innerhjuletser ju ganska okej ut men andra sidan är jag mer tveksam till :D
Surt att pumpen la av men det är väl snart fixat, är ju några veckor kvar till Gälleråsen.
Hoppas att det "bara" är pumpen som lagt av, så man bara kan slänga dit en ny. Annars så får man börja felsöka.
Jonas Jonsson
14-09-09, 11:52
Hoppas att det "bara" är pumpen som lagt av, så man bara kan slänga dit en ny. Annars så får man börja felsöka.
Du har ju snart vanan inne med multimetern iaf :)
Tonie Pettersson
14-09-09, 12:18
Du har ju snart vanan inne med multimetern iaf :)
Jo man börjar kunna det där nu :).
Tonie Pettersson
15-09-09, 20:46
Så nu går han igen, dit med en annan pump, kasta de där värdelösa camberskruvarna åt skogen sen var det bara att provköra.
Bara o hoppas att alla spåner och skräp är borta ur tanken nu, börjar bli tomt på bensinpumps-hyllan!
Tonie Pettersson
16-09-09, 05:33
Bara o hoppas att alla spåner och skräp är borta ur tanken nu, börjar bli tomt på bensinpumps-hyllan!
Mm dessvärre är det ju så.
Tonie Pettersson
09-10-09, 16:15
En liten avslutningsbild på bilen efter den oerhört långa säsongen (typ 6km totalt).
http://opelsportclub.net/oscfoto/albums/userpics/tn_SL271401.JPG
http://opelsportclub.net/oscfoto/albums/userpics/tn_SL271402.JPG
Så vad händer till vintern då? Nåt måste man ju hitta på. Elen ska snyggas till och ses över, hjulinställningar ses över då jag tycker han ålar en del på vägen fast jag kör med ganska neutral toe (lite toe out). Skulle vilja byta till en annan stol så jag kan få i ett 6-punktsbälte. Så om det är nån som är sugen på en blå Sparco Sprint så är det bara att hojta till.
Sen lyfter jag nog ur motorn en sväng för att se över den. Den har lite sprickor i tråget så den kissar lite olja, och även lite vatten någonstans, men hittar fan inte vart. Får se om jag börjar laborera lite med ett glidspjäll jag har liggandes, bara för skojs skull :).
Men...tanken är att man bara ska kunna rulla ut bilen när snön smält bort för att göra slutbesiktningen hos SFRO och sedan besöka bilprovningen. Känns som att vintern kommer gå fort iår med :).
AstraMarkus
09-10-09, 20:44
Det är småsakerna som tar tid...
Hejsan :)
Lär först säga att jag tycker din corsa är supernice!
Har precis köpt mig en vit corsa och har lite planer på den till våren, men har den som vinterbil nu.
Läste precis igenom hela din tråd och din bil är verkligen supercool!
Gillar den skarpt och tycker du har gjort ett jäkla bra jobb med den :)
Ska bli intressant och följa fortsättningen :)
Själv funderar jag på att stoppa i en 1.6l spis då de är bara en 1.2 idag
Tonie Pettersson
24-03-10, 11:41
Vad tror man om detta (spindelledsförlängare)? Material SS2541 ej härdat eller SS2230 härdat, inte bestämt mig än.
http://opelsportclub.net/oscfoto/albums/userpics/spindelledsf%C3%B6rl%C3%A4ngare-2.JPG
Kommer även vända på styrarmarna och peta i de underifrån istället för ovanifrån för att inte trolla bort geometrin alltför mycket.
Har corsan andra spindelleder än andra samtida Oplar? Tänkte på att den där förlängaren avr inte för konade leder.
Det finns sådana förlängare till Golfarna som sägs göra stor skillnad, framförallt om du vänder på styrarmen med. Men du kanske kan göra såna smidigt själV? :rolleyes:
Edit:
Har klurat lite på såna till Mercan, men finns inte risken att man får lite mindre camber om man monterar en sådan, beroende på vilken vinkel länkarmen får?
Tonie Pettersson
24-03-10, 12:55
Har corsan andra spindelleder än andra samtida Oplar? Tänkte på att den där förlängaren avr inte för konade leder.
Det finns sådana förlängare till Golfarna som sägs göra stor skillnad, framförallt om du vänder på styrarmen med. Men du kanske kan göra såna smidigt själV? :rolleyes:
Den där är uppskissad med mått tagna på måfå. Kommer inte ihåg om det är kona på tappen.
Fick idén ifrån tråden på rejsa om att det fanns såna kit till golfarna. Tänkte iaf. fixa fram nåt själv :).
Edit:
Har klurat lite på såna till Mercan, men finns inte risken att man får lite mindre camber om man monterar en sådan, beroende på vilken vinkel länkarmen får?
Hur ser det ut på Mercan?
Borde bli väldigt marginell skillnad på cambern, särskilt med tanke på att nu står bärarmarna åt fel håll, dvs de pekar uppåt. Kompenserar jag dem neråt förbi då de står vinkelrätt så går jag ju mot samma punkt.
Vad tror man om detta (spindelledsförlängare)? Material SS2541 ej härdat eller SS2230 härdat, inte bestämt mig än.
http://opelsportclub.net/oscfoto/albums/userpics/spindelledsf%C3%B6rl%C3%A4ngare-2.JPG
Kommer även vända på styrarmarna och peta i de underifrån istället för ovanifrån för att inte trolla bort geometrin alltför mycket.
Kör på 2541 chromenickel men härda inte, det blir kanon.
Den där är uppskissad med mått tagna på måfå. Kommer inte ihåg om det är kona på tappen.
Fick idén ifrån tråden på rejsa om att det fanns såna kit till golfarna. Tänkte iaf. fixa fram nåt själv :).
Då var det samma tråd på rejsa vi tänkte på bägge två :)
Gör den med konor så ska det var lugnt, eller om du nu skall göra bilen mekvänlig(are), kolla om det finns nån passande spindelled som har den typen av låsning du visar för det är sjukt mycket smidigare!
Oavsett så är det en bra ändring du gör.
Hur gör du när du vänder styrleden? Borrrar upp i spindeln och konar om för leden?
Hur ser det ut på Mercan?
Borde bli väldigt marginell skillnad på cambern, särskilt med tanke på att nu står bärarmarna åt fel håll, dvs de pekar uppåt. Kompenserar jag dem neråt förbi då de står vinkelrätt så går jag ju mot samma punkt.
Mercan ser ut som på en Golf om du menar spindelledens utseende, så det är väl bara mäta en led eller skicka upp en om du vill prova att göra fler :rolleyes:
Nu är min bil ganska så styv (sjukt styv) vilket gör att jag inte får så stora vinkeländringar, men i dagsläget så är länkarmen i princip horisontell, eventuellt nån grad lutande uppåt så ner en liten bit vore kanske inte fel.
Cambern är extremt liten skillnad på, men jag kan inte hjälpa det. Jag har en teoretisk utbildning och jobbar med optimeringar :D
Tonie Pettersson
24-03-10, 14:20
Kör på 2541 chromenickel men härda inte, det blir kanon.
Mm det var nåt sånt som var tanken. Skönt att slippa skicka iväg skiten på härdning (extra moment ju ;)).
Då var det samma tråd på rejsa vi tänkte på bägge två :)
Gör den med konor så ska det var lugnt, eller om du nu skall göra bilen mekvänlig(are), kolla om det finns nån passande spindelled som har den typen av låsning du visar för det är sjukt mycket smidigare!
Oavsett så är det en bra ändring du gör.
Hur gör du när du vänder styrleden? Borrrar upp i spindeln och konar om för leden?
Mercan ser ut som på en Golf om du menar spindelledens utseende, så det är väl bara mäta en led eller skicka upp en om du vill prova att göra fler :rolleyes:
Nu är min bil ganska så styv (sjukt styv) vilket gör att jag inte får så stora vinkeländringar, men i dagsläget så är länkarmen i princip horisontell, eventuellt nån grad lutande uppåt så ner en liten bit vore kanske inte fel.
Cambern är extremt liten skillnad på, men jag kan inte hjälpa det. Jag har en teoretisk utbildning och jobbar med optimeringar :D
Är ganska säker på att spindelleden ser ut på ett ungefär som jag ritat, dvs ingen kona utan låsning med en M8-skruv. Så det är ju smidigt. Styrleden tänkte jag borra/brotscha till lite större än största diametern som konan är i styrarmen, sen göra små hylsor med rätt konvinkel som man petar i styrarmen med nån hundrings passning.
Cambern kommer ändå inte se likadan ut efter att ha genat för mycket på curbsen på banorna runtom i Sverige :D.
Tonie Pettersson
11-04-10, 16:50
Jaha säsongen närmar sig och man är aldrig ute i god tid....men idag blev det iaf. ett garagepass.
Krängningshämmare bak är nu monterad, sånär som på två skruvar.
Framvagnen är nerplockad, ska modifierad spindlarna lite så jag kan vända på styrlederna. Grenrör och krängningshämmare fram är nerplockat, även tråget är väck. Det pissade lite olja så skickar dit ett i plåt istället.
Såhär blev spindelledsförlängarna och även hylsorna med "felvänd" kona som pressas i spindlarna.
Egentligen bara spåret för skruven som som låser fast den i spindeln kvar, och lite ytbehandling.
http://opelsportclub.net/oscfoto/albums/userpics/tn_SL271614.JPG
Det pissade lite olja så skickar dit ett i plåt istället.
Hur mycket olja tömde du ut på mitt golv egentligen.....
(Brukar man inte ha en HEL spill-dunk under när man släpper? :D)
Tonie Pettersson
11-04-10, 21:57
Hur mycket olja tömde du ut på mitt golv egentligen.....
(Brukar man inte ha en HEL spill-dunk under när man släpper? :D)
Jo det hade jag med hoppats....
Hej Tonie Tänkte bara fråga en sak...
Hur justerar man Camber vinkeln fram på en corsa A ? mina fram däck står ganska mycket innåt men bak är dom ganska mycket utåt ser så konstigt ut vet inte om det kanske blir bättre efter jag har sänkt den fram ??
Hur gör jag annars ?
Sry för offtopic
Tack på förhand Mvh Jonathan
Tonie Pettersson
30-06-10, 10:14
Hej Tonie Tänkte bara fråga en sak...
Hur justerar man Camber vinkeln fram på en corsa A ? mina fram däck står ganska mycket innåt men bak är dom ganska mycket utåt ser så konstigt ut vet inte om det kanske blir bättre efter jag har sänkt den fram ??
Hur gör jag annars ?
Sry för offtopic
Tack på förhand Mvh Jonathan
Antingen så fixar du ett par excentriska bultar till infästningen mellan spindel och fjäderben (typ såna här (http://www.speedparts.se/index.html?/shop/prod/sp_ch_magiccamber.shtml), vet dock inte vart det finns till Corsa A) men dessa tycker jag är skit, provade med ett par såna men funkade inte bra, "snurrade" runt hur jävla hårt jag än drog.
Ett annat sätt är ju att handla ett par andra topplagringar (här (http://www.isa-racing.de/20074/webse...-seite-273.htm) beställde jag mina). Får ut drygt -3' camber med dessa.
*Edit. Såg att länken till isa-racing.de inte funkade, men det ska finnas topplagringar där nånstans.
Tjena Tonie !
Vet du ifall bilen går igenom besiktningen ifall man har plexiglas rutor på sidorna istället för glas?
Tänkte på fram rutorna " förar samt passagerar rutorna fram , samt passagerar rutorna bak, men ej fram rutan och bakrutan.
på tal om annat än spindlar, infästningar m.m
Vad är det för vinge som sitter på den, den är riktigt fin. Vart kommer den ifrån?:)
mvh
Tonie Pettersson
31-12-10, 10:38
på tal om annat än spindlar, infästningar m.m
Vad är det för vinge som sitter på den, den är riktigt fin. Vart kommer den ifrån?:)
mvh
Den kommer från Realcar.
Vill ha !
Är lite små kär i din bil...:491:
Om jag kör upp min Corsa B, hinkar du i en xe i den då? :D
Tonie Pettersson
10-02-11, 15:14
Vill ha !
Är lite små kär i din bil...:491:
Om jag kör upp min Corsa B, hinkar du i en xe i den då? :D
Jag är alldeles för dyr ;).
Hahaha det kanske är billigt för mej? :D
Köp Tonies LET-maskin för en jämn o fin summa så ingår montering i valfri framhjulsdriven Opel!
(Avd "vad fick jag luft ifrån då?")
Köp Tonies LET-maskin för en jämn o fin summa så ingår montering i valfri framhjulsdriven Opel!
(Avd "vad fick jag luft ifrån då?")
Haha :D
Vad händer här då? :D
Ja vad händer? :D
Nu går skam på torra land... t.o.m. jag kör C20XE-Corsa A innan din är klar ;) :p
Mvh
Mr Köpt-sig-ifrån-byggprocessen ;)
Tonie Pettersson
23-11-11, 21:09
Vad händer här då? :D
Hur går det med din Astra då? Visserligen jag som körde sönder den men ändå ;)
Ja vad händer? :D
Nu går skam på torra land... t.o.m. jag kör C20XE-Corsa A innan din är klar ;) :p
Mvh
Mr Köpt-sig-ifrån-byggprocessen ;)
Ja det är väl det man skulle ha gjort från början (köpt en färdig), men halva nöjet är ju faktiskt att pyssla och dona lite själv :).
Känner nästan att man fått tillbaka lite meklust, kanske skulle ta tag i bilen. Om inte annat så är det ju snart dags för isåka...
Tonie Pettersson
29-11-11, 15:10
Mitt växellänkage är helt kass, alltså det som sitter på växellådan. I princip varenda bussning är slut och såna går självklart inte att få tag i, (på Opel iaf.).
Ska man lägga ner en massa tid på att konstruera om det med några uniballs eller har ni några andra ideér?
Du är som jag och vill göra egna lösningar, har Du tid så är det inget att fundera på ;)
Du har även kunskapen och tillgång till maskiner att bearbeta med :)
Köp en sådan här.
http://www.ebay.co.uk/itm/VAUXHALL-CORSA-C-GEAR-SELECTOR-LINKAGE-GERMAN-93183155-/250924150377?pt=UK_CarsParts_Vehicles_CarParts_SM&hash=item3a6c3eae69
Och en sån här
http://www.ebay.co.uk/itm/VAUXHALL-SHORT-SHIFTER-NYLON-BUSHES-NOVA-CORSA-2-0-16V-/360413663405?pt=UK_CarsParts_Vehicles_CarParts_SM&hash=item53ea5410ad
Sen får du kapa och svetsa för att fixa ihop det så det passar corsa-a.
Monterade sådana nylonbussningar på min corsa.
:)
Mitt växellänkage är helt kass, alltså det som sitter på växellådan. I princip varenda bussning är slut och såna går självklart inte att få tag i, (på Opel iaf.).
Ska man lägga ner en massa tid på att konstruera om det med några uniballs eller har ni några andra ideér?
corsa_julle
29-11-11, 15:41
Skippa länkaget framme vid lådan och snida ihop ett som går rakt från spaken till locket på lådan.
Då har du distinkta lägen för riktiga karateväxlingar!
Quife spakställ är gjort på det sättet.
http://www.migweb.co.uk/forums/projects-restorations/364196-corsa-maxi-rally-car-7.html
Tonie Pettersson
29-11-11, 15:57
Du är som jag och vill göra egna lösningar, har Du tid så är det inget att fundera på ;)
Du har även kunskapen och tillgång till maskiner att bearbeta med :)
Ja det är ju halva nöjet, att konstruera :).
Köp en sådan här.
http://www.ebay.co.uk/itm/VAUXHALL-CORSA-C-GEAR-SELECTOR-LINKAGE-GERMAN-93183155-/250924150377?pt=UK_CarsParts_Vehicles_CarParts_SM&hash=item3a6c3eae69
Och en sån här
http://www.ebay.co.uk/itm/VAUXHALL-SHORT-SHIFTER-NYLON-BUSHES-NOVA-CORSA-2-0-16V-/360413663405?pt=UK_CarsParts_Vehicles_CarParts_SM&hash=item53ea5410ad
Sen får du kapa och svetsa för att fixa ihop det så det passar corsa-a.
Monterade sådana nylonbussningar på min corsa.
:)
Jag var lite inne på att kapa isär ett Corsa B men det ligger nog kvar på hyllan det :rolleyes:.
Skippa länkaget framme vid lådan och snida ihop ett som går rakt från spaken till locket på lådan.
Då har du distinkta lägen för riktiga karateväxlingar!
Quife spakställ är gjort på det sättet.
http://www.migweb.co.uk/forums/projects-restorations/364196-corsa-maxi-rally-car-7.html
Vad kan man tänka sig att de använder för knutar till det där? Ser ju onekligen intressant ut. Skönt att slippa alla leder som kan ge upphov till glapp.
Vad kan man tänka sig att de använder för knutar till det där? Ser ju onekligen intressant ut. Skönt att slippa alla leder som kan ge upphov till glapp.
Du gav mig en "dum" idé också :p
Mecmove (http://www.mecmove.se) löser dessa leder, kan finnas närmare också: http://www.mecmove.se/kulleder/15-axelkulled.pdf
Här har dom även kulledsdammskydd: http://www.mecmove.se/kulleder/17-skyddsbalg.pdf
Tonie Pettersson
29-11-11, 21:28
Du gav mig en "dum" idé också :p
Mecmove (http://www.mecmove.se) löser dessa leder, kan finnas närmare också: http://www.mecmove.se/kulleder/15-axelkulled.pdf
Här har dom även kulledsdammskydd: http://www.mecmove.se/kulleder/17-skyddsbalg.pdf
Ja då kanske vintern är räddad då? ;)
vBulletin® v3.8.7, Copyright ©2000-2012, vBulletin Solutions, Inc.