PDA

View Full Version : Opel Astra GSi 16v Kompressor

Johan H
25-12-04, 04:12
Den här historien sträcker sig ganska långt tillbaka då jag ägt bilen sedan början av 1998.

Att hitta en Astra GSi i det skick jag önskade visade sig inte vara lätt, tror jag kikade på minst 3 andra bilar. Det var bilens skick, utrustning och historia som var avgörande för köpet. Jag var inte ute efter att hitta den billigaste bilen, utan den bästa. Jag byter väldigt sällan hobbybil, så det var lika bra att leta upp rätt exemplar.

Bilens två tidigare ägare var bägge aktiva i Svenska GSi Klubben på den tiden det begav sig, varav den senare fortfarande är medlem i Opel Sport Club (Jan Karlsson).

1998...

...vid köpet var den sugmotortrimmad till 170 hk (bromsade) och försedd med Irmscher/Bilstein sänksats.
Den försågs med min fd. Kadetts Stilauto 17" fälgar och ett par månader senare med Rieger's Infinity-paket, på den tiden (1998) hade jag aldrig sett någon svensk Astra med det kjolpaketet. I dagsläget ser det annorlunda ut... Var och varannan är utrustad med det. Fick tredjepris i Opel-klassen på En dag på racerbanan, helt otippat... Jag var inte ens på plats vid prisutdelningen utan var nere i depån..

http://www.tsr.nu/pics/astra_98.jpg

1999...

...monterades ENEM's kompressorsats.

...sköt jag motorn då kompressorremmen trasslade in sig med kamremmen pga felaktig spännrulle till kompressorn.. :mad:

...averkade diverse svartrace nattetid på "Knivsta-rakan" med mest vinster. Det var inte så vanligt med relativt hästkraftsstarka gatbilar då.

2000...

...byggdes bilen om med bland annat 5/110 bultmönster och BBS RK II splitfälgar.

...stod bilen på Stockholms Bilsalong i Svenska GSi Klubbens monter

...var bilen med på bild i Teknikens Världs reportage från streetracen på Lunda utanför Uppsala.

...var bilen ganska hyffsat konkuranskraftig, vann en stege på Lunda.

2001...

...byggdes den första "riktiga" motorn. En extra C20XE införskaffades för ändåmålet. Blocket lämnades till ENEM för fräsning av O-ringar samt hetvattentvätt/honing. En CosCast-topp som stått i Krippes gömmor inhandlades och lämnades till ENEM för portning och fräsning av ventiler. Svänghjul från tidig C20XE balanserades och stålstiftades ihop med en förstärkt Saschs tryckplatta vilken försågs med en sinterlamell signerad Bilotrans. Köpte 4 st kompressionssänkta & viktade LET-kolvar begagnade, de monterades ihop med viktjusterade original vevstakar. MBE967 insprutning/tändning inhandlades från ENEM. Motorn byggdes ihop med mycket kärlek hemma i garaget.

...kompressorsatsen modifierades med intercoolersats. Div konstruktion och tillverkning av aluminiumgrejor av "Jöjje". Calibra T kylpaket med intercooler. Första försöket fick avbrytas pga ljudnivån, kylningen plockades bort igen för att kunna åka med bilen öht.

...bilen mappades hos ENEM.. En verklig AHA!-upplevelse, skillnaden var enorm i responsen vid gaspådrag, trots att inget annat nämnvärt faktiskt gjorts åt motorn. Att bli av med den tröga luftmängdmätare gjorde underverk för reponsen.

...rasade jag den nybyggda motorn efter 200 mil, den här gången då soppapumpen började hosta vid ~6000 rpm under full muff. Snabb högvarvspikning som jag aldrig hann med att reagera på, sköt övre ringlagret i en av kolvarna. Kolvringen gick av och delar av den sögs bakåt in i insuget och passade sedan på att besöka samtliga fyra cylindrar för att ställa till otäcka märken i både kolvar och toppen.
Skakar fortfarande på huvudet åt de som kör "EDS 3.x-kit" på C20LET med höjt bränsletryck (är det inte 4,5 bar?) och original pump... 4,5 bar är grundbränsletrycket vid atmosfärtryck, sen tillkommer kanske 1,5 bars laddtryck.. Så 6 bars soppatryck på originalpumpen? Det blir inte mycket flöde över då från den lilla eländiga originalpumpen... :eek:

http://www.tsr.nu/pics/kolv.jpg

...nya kolvar inhandlades, toppen på återbesök hos ENEM. Den här gången blev det inte tal om att försöka kompressionssänka originalkolvarna efter att ha sett hur pass lite material som fanns kvar vid övre ringlagret. Inte en chans... Från motorraset till att bilen var åter på vägen gick det bara två veckor, så det var lite stressmek att få ur motorn, lämna iväg alla delar (och hitta nya ventiler till toppen..), beställa nya kolvar, skruva ihop motorn och få i den i bilen igen.

...nu hade även de beställda aluminiumböjarna/rören med 3 mm godstjocklek dykt upp från leverantören, så det passade bra att även få dit intercooler-satsen igen. "Svetsaren" stressades ut till garaget med vattenkyld TIG-svets. Tog en dag att svetsa ihop alla rören till intercoolern. Denna gång fungerade det, ljudmässigt. Inga slangskarvar what-so-ever och bra godstjocklek höll kompressorns oväsen på insidan.

...kompressorn drevades om och bilen mappades återigen hos ENEM. Den lägre insugstempen var uppenbar... Med en original ENEM-sats så pratar vi temperaturer på insugsluften på uppåt 120 grader! Nu var jag nere på hälften. Motorn gick mycket jämnare och finare nu samt att tändkurvan kunde vara lite bättre..

http://www.tsr.nu/pics/motorrum_old.jpg

Fortsättning följer!

Johan Sand
25-12-04, 09:12
Väntar på fortsättningen med spänning! Kika inom omc´s forum, turbomotor mappad nyligen på 1,1 bar hos Protrim.. Rullen som används är helt ny och skall vara mkt pålitlig kjan väl tilläggas.

JS

Johan H
25-12-04, 09:12
2002...

...påbörjades ett nytt kompressorprojekt, eftersom jag aldrig skulle kunna nå målet på över 300 hk med ENEM-satsen. Autorotor-kompressorns kapacitet var begränsad. Att det skulle köras med kompressor var det inget snack om, vad alla teoretiker än säger om moderna turboaggregat och styrsystem som håller konstant laddtryck så kan det ALDRIG bli samma motorkaraktär som med en skruvkompressor. Japp, den tar effekt för att drivas - när den arbetar. Under normal körning (off-boost, undertryck) tar den max 1 hk från veven. Den effekt som kompressorn tar från veven under tryck, den bjuder jag på. Är ute efter körbarheten och den speciella motorkaraktär som skruvkompressorn ger.

Under ett halvår var det full aktivitet... En Lysholm kompressor lånades från ENEM. Det mättes och kontrollerades, skulle det få rum? Ritningar i 3D CAD växte sakterliga fram på detaljer som remhjul, adapterplattor och annat som skulle behöva specialtillverkas. (tack Thomas för hästjobbet med ritningarna!). Kung Jöjje i Göteborg stod för att förverkliga ritningarna till färdiga produkter, frästa och svarvade ur aluminium. Grymt snyggt jobb Jöjje, är dig för evigt tacksam att du till sist hann med alla mina bitar i tid.

Kompressorn beställdes och levererades. Fast först fick jag fel modell... Det finns två olika sidokåpor, en avsedd för intern smörjning (max laddtryck 1 bar) och en för extern oljesmörjning via bilens oljesystem (för laddtryck över 1 bar). En snabb tur över till Lysholm löste problemet, de bytte kåpan utan snack.

Ny intercooler tillverkades efter krippes och mina ideér om vad som skulle flöda bäst. Vilket visade sig vara väldigt lyckat, har fått beröm från kunnig källa att den kyler väldigt bra.

Grövre aluminiumböjar och rör beställdes, fortfarande i 3 mm gods för att hålla kvar ljudnivån.
Även tankarna på intercoolern är i 3 mm gods.

Insugsvägen består av ett K&N filter och ett modiferat spjällhus från Omega 2,6i.

Bränslesystemet byggdes om. Ny aluminiumfuelrail i universalutförande, uttag för spridare fick fräsas och anslutningar för AN-kopplingar svetsas dit. Bosch lågohms spridare 584 cc. ENEM svarvade adaptrar för att dessa spridare skulle kunna passa i originalinsuget (annan typ av nos).
Dubbla Facet RedTop pumpar matade en catchtank på 2,5 liter. Bosch 044 pump matar fuelrail. Systemet monterades inne i kupén i brist på plats under bilen... I en rostfri låda. Luktade bensin i bilen... Visade sig inte funka bra alls, RedTop pumparna gick sönder och reklamerades.

Fick tag på en 6-växlad F28 som byggdes om för grävlingsdrift och installerades i bilen.

Motorn blev klar och provstartades i garaget bara dagar innan den skulle mappas hos Kenneth Andersson Motortjänst i Stockholm. Justerade sprutet hjälpligt för att kunna få upp bilen på trailern. Jo just då blev det trailer queen till Stockholm. Med krippe som chafför och med lånad Omega 3000 som dragbil (Krippes fars). Det kändes bäst... Vi stod ändå med en helt otestad motor, om något skulle gå fel under mappningen var det bra att kunna dra hem den igen.

Men inget gick fel! Motorn gick otroligt bra, inga barnsjukdommar alls. Den mappades under 10 timmar, på min födelsedag, mitt i sommaren. Bättre födelsedagspresent kunde jag inte fått. :D

Det är en helt sanslös skillnad, trots att laddtrycket i vissa fall är lägre än det som ENEM's sats ger. Den större kompressorn orkar hålla i längre och ger högre verkningsgrad. Ska bli intressant att se vad den ger när laddtrycket ställs på till den nivå som beräknats för att nå målet på effekt.

Stort tack till alla inblandade som såg till att detta blev verklighet. Ingen bygger bil själv.
Thomas, Jöjje, Krippe, Krister Å, Janne/ENEM, killarna på Lysholms montering, Kenneth Andersson och alla jag inte minns. :o

http://www.tsr.nu/pics/lysholmengine.jpg

2003...

Nytt bränslesystem igen. Nu fick reservhjulsbaljan ge vika åt catchtank, Holley matarpump och Bosch 044 huvudpump. Malpassi regulatorn började nu strula pga det höga flödet...
Vevstakar från Stefan Verdi beställdes i Januari... ...och levererades i mitten på Juni - då hade jag tröttnat att vänta och åkte med fjolårsmotorn istället.
Växellådan totalrenoverades i samband med montering av Quaife diffbroms.
Aquamist vatteninsprutning monterades.
Insprutningen uppgraderades till MBE 970.
Ny mappning hos Kenneth.

2004...

Ny bränsletrycksregulator, en SX. Klockren. Har aldrig strulat.
Ny motor byggdes igen. Inte för att den var trasig på något vis, men eftersom jag ändå skulle montera Verdi-stakarna så var det lika bra att plocka ner den helt och hållet. :D
ARP pinnbultar överallt. Förstärkt oljepump med ståldrev från SBD. Ny koppling från Bilotrans med stum 6-puckars sinterlamell. Vevaxeln byttes till late-spec. 4 st uttag för att mäta avgastemperatur svetsades i grenröret. Monterade hårda grupp A-fjädrar på ventilerna - för säkerhets skull. Det saknas ju avgasmottryck på en kompressormotor.. Alltså blir det jobbigare för ventilerna att kunna stänga på en kompressoröverladdad motorn jmf med en turbo där avgasmottrycket hjälper till... En fördel å andra sidan är att man kan åka med ganska vassa kammar eftersom motorn i princip beter sig som en sugmotor.

Två nya remhjul för olika (högre) laddtryck svarvades och en kortare drivrem jagades fram.

Ferrita i Köping fick förtroendet att specialbyggda ett 3" avgassystem.

Av personliga skäl hände det inte så mycket med bilen detta år. Den stod mest i garaget.
Åkte på en träff, ner till Anderstorp. Utöver det blev det nästan inga mil alls.
Blev aldrig av att montera de mindre remhjulen.

http://www.tsr.nu/pics/verdi_kolv.jpg
Verdi stakar och C20LET kolvar.

http://www.tsr.nu/pics/avgastemp_lcd.jpg

Displayen till den hembyggda "färddatorn" som här ligger på provbänken och visar värden från Typ-K avgastemperatur givaren, både peak och aktuellt värde.

Johan H
25-12-04, 10:12
Väntar på fortsättningen med spänning! Kika inom omc´s forum, turbomotor mappad nyligen på 1,1 bar hos Protrim.. Rullen som används är helt ny och skall vara mkt pålitlig kjan väl tilläggas.

Får väl ta en semestertripp till dig i sommar, så kan vi åka och provbromsa Astran. ;)

Johan H
2005...

Min julklapp till mig själv detta år är...

http://www.tsr.nu/pics/lambda.jpg

En bredbands lambda av bättre modell. Köpte deluxe-varianten, med auxbox.
Systemet kan logga 44 minuters körning. Auxboxen har inbyggd mapsensor för att mäta trycket, inbyggd G-kraft sensor (acceleration), inbyggd EGT (avgastemp) för typ-K sensorer, dutycycle (spridare nyttjandegrad) och RPM (motorvarvtal). Samt 5 universalingångar (throttle position tex.). Två analoga utgångar som tex. kan simulera en smalbandslambda och skicka värdet vidare till databoxen för lambdakorrering av bränsle i realtid. Kopplas till PC via RC-232 och kan presentera loggingdatat i en mängd olika utförande...
Blir nog kanon att mappa med.

Håller på att bygga en adapter för att kunna köra mina lågohms-spridare som det är tänkt, dvs i peak-hold läge. Mer precision och kapacitet, då de kan öppna mycket snabbare än vanliga spridare.

MBE-sprutet ska kopplas om till sekvensiell insprutning nästa år, tidigare har jag kört med grupp (alla sprutar samtidigt).

Ny bättre avlastningsventil för kompressorn.

Högre laddtryck och höjt maxvarv på motorn.

Motorn kommer att mappas "korrekt", har tillgång till en kompressor "dummy" utan rotorer. Motorn kommer såldes att mappas så den går bra som sugmotor först, sen skruvas den riktiga kompressorn på.

Johan Sand
Härligt att se att du er på G igen!

Protrim ligger ca 4h körning från mig tyvärr.. Men jag är med och du är självklart välkommen! Jonas J. verkade sova gott i gästrummet=)

JS

AJO
25-12-04, 11:12
Ett av dom byggen jag VERKLIGEN kommer att följa! Håller med om att turbo förstör motorkaraktären.... ;) Själv är jag fortfarande av åsikten att "verklig" effekt kommer från sugmotorer! (och det närmaste man kan komma är en bra kompressormotor!!!) :)

Coffa
20-01-05, 04:01
Mycket fint bygge! Ska följa det ! har mycket att lära av detta bygget!

Lycka till Mvh:Coffa

Johan H
04-04-05, 09:04
Bilen blev ompysslad och uppstartat under helgen, men befinner sig fortfarande på pallbockar.

Sedvanligt olje/filter-byte utfört. Paranoid som man är så silades den gamla oljan i jakt på eventuella tråkigheter. Gladligen så hittades inget.

Och på tal om paranoid så plockades fuelrailen ner för kontroll av spridartätningar.. Det får räcka med det "lilla läckage" som uppstod under acceleration för ett par år sedan, som helt otroligt nog inte slutade med att bilen brann upp. Det var gränsfall till att man fick använda vindrutetorkarna för att bli av med soppan som strömmade ut från huvgälarna...

Styrboxen för peak-hold spridarna är färdigbyggd och testad på konstruktionsbänken. Fungerar perfekt, öppnar spridarna med 4A och håller dem öppna med 1A. Snart är nödlösningen med förkopplingsmotstånden ett minne blott... Flera fördelar är att vänta: MBE-boxen kommer inte längre att vara belastad med ~1 ohm på utgången, vilket var gränsfall. Spridarna kommer jämfört med vanliga högohms att bli dösnabba på att öppna och vara betydligt mer kontrollerade i uppförandet. Inga problem kommer det heller att bli med höga bränsletryck. Vanliga högohms-spridare har inte lika hård returfjäder som peak-hold vilket får till följd att man kan hamna i situationen att spridaren helt enkelt inte orkar stänga ordentligt/tillräckligt snabbt.. De tomgångsproblem man kan få med stora högohmsspridare ska heller inte uppstå. Bara fördelar med peak-hold alltså. Ska bli intressant att se..

Kamlägesgivare från C20XE Motronic 2.8 införskaffad (tack Krippe) och avgaskamaxel från en annan M2.8 Astra med uttag för lägesgivaren (tack Thomas, det är tur att du sparar på grejorna från gamla bilarna ;) ). Dessa behövs för att kunna börja köra sprutet i sekvensiellt läge, dvs varje spridare kontrolleras inviduellt. I dagsläget körs dessa i grupp, dvs alla sprutar samtidigt. Spridarna kommer att räcka till lite mer effekt när de körs sekvensiellt och bidra till bättre bränsleekonomi. Inte för att det senare har nån betydelse, men iaf.. :D. Diverse rördragning måste dock göras om eftersom det inte finns plats för kamlägesgivaren just nu.

Nya bredbandslambdan monterad och testkörd, fungerar kanon. Kvarstår att montera och koppla in AUX-boxen för de signaler som ska loggas (TPS, EGT, MAP, DUTY, RPM). Min Bosch LSM-11 bredbandssond blev nu över och kommer att avyttras till ny ägare. Nån intresserad?

Aquamistpumpen för vatteninsprutningen återmonterad, den har legat i vinterdvala på varmare ställe än i kallgaraget.. Vill ju helst undvika att eländet fryser sönder, den var inte gratis. Den har en förmåga att kräva ihop under vintern, så det tar sin lilla stund att få igång den igen. :mad:. Munstycket för vattnet ska flyttas från trycksidan till sugsidan på kompressorn.

Två nysvaravade remhjul och ny kortare drivrem för högre laddtryck ligger och väntar. Modifiering av brythjulets montering krävs pga kortare rem.

Min HKS "Racing" 40 mm avlastningsventil kommer att bytas mot en JMTECH 40 mm spjällventill, litar inte riktigt på funktionen hos HKS:en - misstänker att den "läcker laddtryck". Den fungerar dock utmärkt till turboinstallationer. Så om någon kan tänkas vara intresserad av att köpa den så är den snart till salu.

Luftfiltret kommer att byta placering, troligen till hjulhuset. Behöver bara bestämma mig för om jag ska köra vidare med K&N filtret eller byta till ett stort papp-filter istället.. Stort & otympligt, bra luftrening, dålig fukttålighet eller sämre luftrening, litet format och bättre fukttålighet? Beslutsångest.

Spjällhuset är ett frågetecken... Misstänker att det eventuellt skapar ett visst oönskat mottryck på inloppet i kompressorn. Ska mätas upp med trycksensor.

Fick resonans i mitt nybyggda 3"-system från Ferrita i höstas. Tror i alla fall att det är något som inte sitter riktigt fast i den bakre dämparen... Vid varmkörningen på pallbockar igår så märktes dock inget oväsen, ska så småningom ut och hårdköra för att se om oljudet kommer tillbaka. Isåfall blir det en åktur till Köping för åtgärd.

Johan Sand
04-04-05, 11:04
Har väntat på att kunna läsa detta=)

JS

Johan H
04-04-05, 08:04
Nu har hon fått smiska asfalt en stund. Tusan vad skoj! ;)

Bara ett litet missöde, laddtrycket sköt ur vatteninsprutningsmunstycket ur tryckröret... Då gick det inte fett direkt, med ett M8-hål att dra tjuvluft ur. AFR 20 vid jämngas. :mad:. Munstycket var faktiskt gängat i tryckröret, konstigt att det släppte. Jaja, det känns som ett mindre bekymmer.

Hittade problemet med oljudet från avgassystemet. Det var faktiskt det ovala rostfria slutröret som släppt i den längsgående svetsen.

Nästa steg är nu att montera peak-hold boxen och loggingenheten.

Alexander
04-04-05, 10:04
Sitter med hakan i knäet!
Imponerande. Jag vill ha din bil!;)

Vill ha också ha kompressor i min c20xe. Du har inga ritningar på konverteringen? Så att man kan bygga en egen? Hur nu det skulle gå hehe:)
Häls. Avundsjuk!

Coffa
05-04-05, 10:04
Kul att du startat igång pärlan!

Blir lite avis att höra när alla får igång sina sommar bilar. Jag har ju en bit kvar =(

Måste få se din bil i sommar ska ta å palla mig iväg på någon träff neröver i sommar. Men det blir ju en bit att åka. I en opel är ju inte det några problem =)

Lycka till fortsätt att uppdatera kul läsning

Mvh:Coffa

Johan H
08-04-05, 10:04
Sitter med hakan i knäet!
Imponerande. Jag vill ha din bil!;)

Ledsen, den är inte till salu. ;)

Vill ha också ha kompressor i min c20xe. Du har inga ritningar på konverteringen? Så att man kan bygga en egen? Hur nu det skulle gå hehe:)
Häls. Avundsjuk!

Nej, det finns inga direkta ritningar att tillgå. Inga som jag vill släppa iaf.
Visst går det att bygga eget, det tar bara lite tid och kostar en del pengar. :)

Johan H
08-04-05, 10:04
Måste få se din bil i sommar ska ta å palla mig iväg på någon träff neröver i sommar. Men det blir ju en bit att åka. I en opel är ju inte det några problem =)

Ja det är bara att dyka upp på nån av klubbens träffar eller på "Test & Tune" på Lunda i Maj.
Bilsport-träffar är dock bojkottade.

Bjorn
08-04-05, 11:04
Imponerande bygge måste jag säga även om jag inte hänger med på det tekniska för 5 öre :)

En kompressor i min Astra vore som gjutet, får vinna på Triss snart känner jag. :D

Alexander
13-04-05, 09:04
Men din astra går inte genom besiktningen med nuvarande motor lr?

Alexander
13-04-05, 10:04
Offtopic men gick inte annars:

Har du kvar din linjära Malpassi b-tryck regulator än?
hör av dej via PM.
Alex

Johan H
Men din astra går inte genom besiktningen med nuvarande motor lr?
Knappast. ;)

Johan H
Offtopic men gick inte annars:
Har du kvar din linjära Malpassi b-tryck regulator än?
hör av dej via PM.
Alex

Ja, den ligger nog kvar i en låda i förrådet - får kika på det. Använder inte PM-funktionen, du får ta kontakt med mig via email istället. johan@opelsportclub.com

Johan H
15-04-05, 08:04
Igår testkördes peak-hold styrboxen, efter ett fåtal korrigeringar av olika komponentvärden så fungerade den korrekt. Har yttligaren en sak som ska justeras i konstruktionen innan det slutgiltiga kretskortet tas fram (styrutgången självsvänger något vilket fördröjer öppningen av spridaren, knappt mätbart, men ändå.. Jag vet hur det ska lösas nu).

Det här kanske är grekiska för några, men det kan vara skoj att visa hur det ser ut när man mäter:

http://www.tsr.nu/johan/Bild(65).jpg

Taskig bild tagen med kameramobilen på oscillioskopet. Den övre kurvan än insprutningspulsen från MBE't, den går låg i 1 ms på bilden. Nedre kurvan är basen på drivtransistorn som styr själva spridaren. Tyvärr är det ett vanligt analogt skåp, så det är svårt att riktigt se hur basen på trissan styrs. Får önska mig ett digitalt oscillioskop nån gång när ekonomin tillåter..

Det hela fungerar iaf som det är tänkt nu, jämfört med att köra p/h-spridarna med förkopplingsmotstånd på 4,7 ohm i serie direkt till MBE't så är det dag-natt skillnad i respons. Tomgången kunde sänkas till ~1000 rpm med ett stabilt lambdavärde på 1.00. Tidigare gick det inte att komma under 1300 rpm (0,9 i lambda...) på tomgång pga spridaren var så otroligt slö och inexakt. Nu fick dessutom insprutningstiden vid 1300 rpm sänkas med mer än 1 ms för att motorn skulle på samma lambda som med förkopplingsmotstånden - en avsevärt bättre kapacitet i spridarna nu.

Summan är att det är bara fördelar med att använda sig av lågohms peak-hold spridare. De öppnar snabbare, stänger säkrare och klarar högre bränsletryck utan att läcka. Det är dessutom lättare att få till tomgången jmf med en högohmsspridare med samma kapacitet.

Ska du bygga nytt, satsa på p/h och en lämplig styrbox om ditt sprut inte klarar p/h som standard. AEM har just släppt sin (klarar upp till 10 spridare). Jag ska även ta fram kretskort nu till min och Krippes bil, kommer att gå att bestycka för styrning av upp till 6 st spridare. Eventuellt kanske jag bygger någon extra.

Figgz
16-04-05, 09:04
Varför blir aldrig ett oscilloskop årets julklapp? :rolleyes:

Verkar funka ypperligt med p/h-funktionen, exaktheten man får med såna prylar verkar vara välbehövligt på motorer av den kalibern. Ställer mig undrande varför inte fler tänker lite djupare i det elektriska gällande sånt här som du istället för att bara ta det största spridarna...

Kul att se framstegen, p/h gillar jag skarpt! (även den "rena grekiskan" ;)

Johan H
20-05-05, 02:05
http://www.tsr.nu/johan/astra/dscn5252s.jpg

Årets ombyggnad utfördes för två veckor sedan, nytt inloppsrör i 89 mm aluminium för att ge plats åt en kamaxelgivare (ej monterad ännu) så sprutet kan köras sekvensiellt.

HKS turbo-avlastningsventilen byttes mot en spjällhus-ventil på 40 mm med extern vakkum-klocka, bättre lämpad för sitt syfte på en kompressormotor.

Aquamist vatteninsprutningsmunstycket bytte plats från tryckröret till inloppsröret för att tillföra lite lätt kylning av kompressorns rotorer.

Tändspolen fick byta plats, vilket gjorde att de måttbeställda Magnecor-kablarna inte längre riktigt har anpassad längd. Tändspolen ska vändas för att kablarna ska passa bättre.

Gaswiren ska bytas mot en kortare..

Min Innovate Motorsports bredbandslambda är nu installerad och inkopplad. LMA-2 aux-boxen har även den installerats och kopplats in till huvudenheten LM-1. I dagsläget så loggar den lambda, laddtryck, varvtal, lastläge på gasen, avgastemperatur och accelleration via den inbyggda G-sensorn. Spelar in upp till 44 minuter, tas sedan över till PC'n och värdena kan analyseras både till höger, vänster och upp o ner.

Efter lång väntan dök äntligen mitt XD-1 instrument upp.. Det är lång kö på dessa, de hinner inte tillverka i närheten av så många som marknaden vill ha tydligen.

http://www.tsr.nu/johan/astra/xd1_300.jpg

Det är ett lågprofils 52 mm instrument (~20 mm djupt) som kopplas till Innovate systemet via en seriell kabel. Valfritt antal XD-1 kan kopplas och användas i serie, tex 6 st som visar olika saker.
Instrumentet är HELT programmerbart via PC och cirkeln med lysdioder har RGB-färger, helt varfritt vilken färg som ska lysa vid ett visst ögonblick. Instrumentet kan visa vilket värde som helst från systemet, inkl värdena från LMA-2 boxen (laddtryck, varvtal, lambda osv). Mycket fina programmeringsmöjligheter, det finns bland annat ett inbyggt programmerbart varningssystem som kräver att flera parameterar är uppfyllda innan det aktiveras, tex. att om AFR är högre än 12.5 vid 80% gas och högre än 1.0 bars laddtryck ska den varna genom att tända upp samtliga lysdioder rött. Instrumentet lagrar även max/min-värden som går att ta fram med ett enkelt klick.. Man kan även starta inspelningen av loggen på LM-1 via en knapp på XD-1.

Mycket imponerande och användbart instrument! Önskar mig redan minst ett till. :D

Den kan även fungera som standalone lambdamätare ihop med en bredbandslambda och en anpassningsbox från Innovate, man behöver inte ha den stora LM-1 boxen. Då försvinner dock möjligheten till loggning.

Provkörningen i Söndags slutade med att höger innerskärm lossnade i max lagstadgad hastighet + skattesatsen för höginkomstagare.. Visade sig sen vara Rieger-kofångaren som spruckit i fästet för innerskärmen... :mad:

Innerskärmen försvann i alla fall i ett moln av plastbitar... Bakomvarande bil blev nog måttligt förtjust av den plötsliga undanmanövern. Om jag stannade för att plocka upp den just då? Knappast, ville inte snacka med bakomvarande. Hittade resterna av skärmen i diket senare på kvällen när jag återvände till brottsplatsen i en civil bil för att leta spår... :D

Det trista är att framskärmen fick sig en smäll när hjulet slet loss innerskärmen, likaså högersidan på bilen i form av repor... :mad: :mad: :mad: Inte vågat kolla hur illa det är, bilen står i garaget i väntan på ny innerskärm nu.

Den enda positiva var att bilen gick bra och att jag fick ett antal loggar att analysera inför kommande installation av peak-hold boxen och om-mappning...

Widde
20-05-05, 09:05
Ett MYCKET imponerande bygge måste jag säga, även om jag inte hänger med i allt som du skriver om.
Skulle gärna vilja se den live i sommar. Bra jobbat!! :)

Johan H
21-05-05, 08:05
Målet just nu är träffen på Lunda den 18:e Juni.

Det tidigare målet Björkvik sprack förra helgen när innerskärmen fick luft under vingarna... Har ingen ny att montera o innan dess blir det ingen körning öht tyvärr. :(

Förhoppningsvis hinner jag med att montera nya styrboxen för spridarna + mindre remhjul + mappning innan 18:e Juni.

Johan Sand
22-05-05, 12:05
Tråkigt med innerskjärmarna men annars:)

JS

Johan H
10-06-05, 08:06
Pga mycket jobb så har det inte hänt så mkt i garaget...

Fick ett par bättre begagnade innerskärmar av AstraMarkus (tack!) vilka nu är monterade.

Remhjulet på kompressorn bytt från 90 mm till 85 mm vilket efter gårdagkvällens första testkörningar resulterade i en märkbart piggare bil genom hela registret och ett max laddtryck på 1,3 bar. Det finns även ett 80 mm (~1,5 bar?) och ett 75 mm remhjul (~1,7 bar?) tillgängligt framöver, men det var redan nu inte speciellt lätt att hålla bilen rakt på vägen med plattan i mattan (eller hur krippe? ;) ) så frågan är hur det blir med ännu mer mos..

Loggingboxen behagade strula igår och helt enkelt glömma bort att visa TPS i loggen, så det blev inte så mycket gjort som det var tänkt. Med lite småjusteringar under nästa vecka så ska den nog gå tillräckligt bra för att få följa med till Lunda den 18:e - det är ju nära hem om nått händer. :rolleyes:

AstraMarkus
10-06-05, 09:06
Bra att innerskärmarna kom till användning, jag kommer aldrig få plats med dem iallafall...

Låter lovande med en sån respons med relativt lågt laddtryck, hoppas kunna ha möjlighet att åka till Lunda och se bilen live!

Johan Sand
10-06-05, 12:06
Du kommer nog ihåg det men det bromsades en turbobil i norge på 1,35bar i fjor. Den gav över 400hk i motorn..

JS

calibrajimmy81
10-06-05, 12:06
Grym bil du har gjort ett bra jobb med den ha det bra MVH: Jimmy.

Den här historien sträcker sig ganska långt tillbaka då jag ägt bilen sedan början av 1998.

Att hitta en Astra GSi i det skick jag önskade visade sig inte vara lätt, tror jag kikade på minst 3 andra bilar. Det var bilens skick, utrustning och historia som var avgörande för köpet. Jag var inte ute efter att hitta den billigaste bilen, utan den bästa. Jag byter väldigt sällan hobbybil, så det var lika bra att leta upp rätt exemplar.

Bilens två tidigare ägare var bägge aktiva i Svenska GSi Klubben på den tiden det begav sig, varav den senare fortfarande är medlem i Opel Sport Club (Jan Karlsson).

1998...

...vid köpet var den sugmotortrimmad till 170 hk (bromsade) och försedd med Irmscher/Bilstein sänksats.
Den försågs med min fd. Kadetts Stilauto 17" fälgar och ett par månader senare med Rieger's Infinity-paket, på den tiden (1998) hade jag aldrig sett någon svensk Astra med det kjolpaketet. I dagsläget ser det annorlunda ut... Var och varannan är utrustad med det. Fick tredjepris i Opel-klassen på En dag på racerbanan, helt otippat... Jag var inte ens på plats vid prisutdelningen utan var nere i depån..

http://www.tsr.nu/pics/astra_98.jpg

1999...

...monterades ENEM's kompressorsats.

...sköt jag motorn då kompressorremmen trasslade in sig med kamremmen pga felaktig spännrulle till kompressorn.. :mad:

...averkade diverse svartrace nattetid på "Knivsta-rakan" med mest vinster. Det var inte så vanligt med relativt hästkraftsstarka gatbilar då.

2000...

...byggdes bilen om med bland annat 5/110 bultmönster och BBS RK II splitfälgar.

...stod bilen på Stockholms Bilsalong i Svenska GSi Klubbens monter

...var bilen med på bild i Teknikens Världs reportage från streetracen på Lunda utanför Uppsala.

...var bilen ganska hyffsat konkuranskraftig, vann en stege på Lunda.

2001...

...byggdes den första "riktiga" motorn. En extra C20XE införskaffades för ändåmålet. Blocket lämnades till ENEM för fräsning av O-ringar samt hetvattentvätt/honing. En CosCast-topp som stått i Krippes gömmor inhandlades och lämnades till ENEM för portning och fräsning av ventiler. Svänghjul från tidig C20XE balanserades och stålstiftades ihop med en förstärkt Saschs tryckplatta vilken försågs med en sinterlamell signerad Bilotrans. Köpte 4 st kompressionssänkta & viktade LET-kolvar begagnade, de monterades ihop med viktjusterade original vevstakar. MBE967 insprutning/tändning inhandlades från ENEM. Motorn byggdes ihop med mycket kärlek hemma i garaget.

...kompressorsatsen modifierades med intercoolersats. Div konstruktion och tillverkning av aluminiumgrejor av "Jöjje". Calibra T kylpaket med intercooler. Första försöket fick avbrytas pga ljudnivån, kylningen plockades bort igen för att kunna åka med bilen öht.

...bilen mappades hos ENEM.. En verklig AHA!-upplevelse, skillnaden var enorm i responsen vid gaspådrag, trots att inget annat nämnvärt faktiskt gjorts åt motorn. Att bli av med den tröga luftmängdmätare gjorde underverk för reponsen.

...rasade jag den nybyggda motorn efter 200 mil, den här gången då soppapumpen började hosta vid ~6000 rpm under full muff. Snabb högvarvspikning som jag aldrig hann med att reagera på, sköt övre ringlagret i en av kolvarna. Kolvringen gick av och delar av den sögs bakåt in i insuget och passade sedan på att besöka samtliga fyra cylindrar för att ställa till otäcka märken i både kolvar och toppen.
Skakar fortfarande på huvudet åt de som kör "EDS 3.x-kit" på C20LET med höjt bränsletryck (är det inte 4,5 bar?) och original pump... 4,5 bar är grundbränsletrycket vid atmosfärtryck, sen tillkommer kanske 1,5 bars laddtryck.. Så 6 bars soppatryck på originalpumpen? Det blir inte mycket flöde över då från den lilla eländiga originalpumpen... :eek:

http://www.tsr.nu/pics/kolv.jpg

...nya kolvar inhandlades, toppen på återbesök hos ENEM. Den här gången blev det inte tal om att försöka kompressionssänka originalkolvarna efter att ha sett hur pass lite material som fanns kvar vid övre ringlagret. Inte en chans... Från motorraset till att bilen var åter på vägen gick det bara två veckor, så det var lite stressmek att få ur motorn, lämna iväg alla delar (och hitta nya ventiler till toppen..), beställa nya kolvar, skruva ihop motorn och få i den i bilen igen.

...nu hade även de beställda aluminiumböjarna/rören med 3 mm godstjocklek dykt upp från leverantören, så det passade bra att även få dit intercooler-satsen igen. "Svetsaren" stressades ut till garaget med vattenkyld TIG-svets. Tog en dag att svetsa ihop alla rören till intercoolern. Denna gång fungerade det, ljudmässigt. Inga slangskarvar what-so-ever och bra godstjocklek höll kompressorns oväsen på insidan.

...kompressorn drevades om och bilen mappades återigen hos ENEM. Den lägre insugstempen var uppenbar... Med en original ENEM-sats så pratar vi temperaturer på insugsluften på uppåt 120 grader! Nu var jag nere på hälften. Motorn gick mycket jämnare och finare nu samt att tändkurvan kunde vara lite bättre..

http://www.tsr.nu/pics/motorrum_old.jpg

Fortsättning följer!

Johan H
10-06-05, 01:06
Bra att innerskärmarna kom till användning, jag kommer aldrig få plats med dem iallafall... Låter lovande med en sån respons med relativt lågt laddtryck, hoppas kunna ha möjlighet att åka till Lunda och se bilen live!

Ja responsen kan man inte klaga på... ;). Laddtrycket är ett direkt resultat av gaspådraget, finns ingen lag överhuvudtaget.

Du kan få åka med en sväng om du kommer till lunda.

Johan H
Du kommer nog ihåg det men det bromsades en turbobil i norge på 1,35bar i fjor. Den gav över 400hk i motorn..

mmm.. men riktigt så mycket effekt tror jag inte att jag har. Försvinner ju trots allt en del till kråkorna för att driva runt kompressorn. :rolleyes:

Men det borde vara en rätt OK toppeffekt nu när den laddar 1,3 bar vid 7000 varv, funderar på att öka maxvarvet till 7500. Det känns ju inte direkt som att effekten har mattats av när man slår i taket vid 7000, tvärtom - den vill ha mer!

krippe
Lite läskigt var det iaf när den började dra kors å tvärs över vägen trots två händer som höll hårt i ratten, detta trots att farten var betydligt över skyltat 90km/h:rolleyes: . Nä, detta var kul... ser fram emot nästa test och att loggingboxen får tillbaka minnet.

Den drog fint men jag saknar bakhjulsdriftens acc-stabilitet... men man kan ju inte få allt.

Johan H
10-06-05, 07:06
JS

Kom på en sak, vi kan ju ta din kompressormotor som jämförelse. Bromsad 230 hk i ENEM's bänk och 226 hk i rullande, med mindre kompressor, 0.8 bars tryck, ingen intercooler.

Då borde ju rimligtvis min motor med större kompressor, 1.3 bars tryck o en effektiv intercooler kunna ge minst 230+ hk? :D

Dick
12-06-05, 11:06
peak-hold styrboxen, .... Jag ska även ta fram kretskort nu till min och Krippes bil, kommer att gå att bestycka för styrning av upp till 6 st spridare. Eventuellt kanske jag bygger någon extra.
Tjena Johan!
Om/när du gör en extra uppsättning av P/H-styrboxen så kan du väl höra av dig till mig? Är intresserad som du vet... :D
-En liten fråga, varför inte göra boxen så att den kan styra 8st spridare -försvårar eller fördyrar det mycket?

Johan Sand
12-06-05, 12:06
Kom på en sak, vi kan ju ta din kompressormotor som jämförelse. Bromsad 230 hk i ENEM's bänk och 226 hk i rullande, med mindre kompressor, 0.8 bars tryck, ingen intercooler.

Då borde ju rimligtvis min motor med större kompressor, 1.3 bars tryck o en effektiv intercooler kunna ge minst 230+ hk? :D

Det skall enligt obekräftade uppgifter ha plockats ut ca 20hk till i Egeberg Astran (samma uppsättning som mig men med orginal topp), fortfarande utan IC men med en ommappning.

JS

Johan H
12-06-05, 02:06
Tjena Johan!
Om/när du gör en extra uppsättning av P/H-styrboxen så kan du väl höra av dig till mig? Är intresserad som du vet... :D
-En liten fråga, varför inte göra boxen så att den kan styra 8st spridare -försvårar eller fördyrar det mycket?

Jag har inte hunnit med att rita upp kretskortslayout än. Anledningen till att den skulle klara 6 st spridare var för att Krippe ska kunna använda den, annars hade det nog bara blivit för fyra. Den byggs ju för husbehov, inte för att lanseras på markanden. ;) Krävs en del mer kylarea för drivstegen om den ska klara 8 spridare = större kapsling och dessutom kraftigare strömbanor på kortet. Varje spridare drar 4A under öppning och man måste nog förutsätta att den ska klara att köra dessa i grupp = 8x4 A.

Har inte börjat köra med boxen själv än, det krävs helt ny bränslemapp och det har jag inte tid med just nu. Har bara kommit så långt (kort? :D ) att den går kalasbra på tomgång med p/h-boxen, men ska försöka ge mig på en ny bränslemapp under semestern.

Johan H
12-06-05, 02:06
Det skall enligt obekräftade uppgifter ha plockats ut ca 20hk till i Egeberg Astran (samma uppsättning som mig men med orginal topp), fortfarande utan IC men med en ommappning.

Otusan. Det är ju väldigt bra isf!

Johan H
28-05-06, 09:05
Att min Astra-tråd numera befinner sig i delen "Nostalgi" beror inte på att jag gjort mig av med bilen, tvärtom.. Den är sedan årsskiftet under utveckling. Eftersom den kommer att dyka upp i en helt ny skepnad så småningom så blir det en helt ny projekttråd om denna "version" när jag känner att tiden är mogen för att avslöja lite detaljer. Vissa känner redan till vad som händer, men det får förbli hemligt ett tag till. :-o

Johan H
29-05-06, 06:05
Den här är lite skojig..

http://www.opelsportclub.com/jh/teknikv.gif

Corsa_RsT
23-12-06, 02:12
Har inte sett den här tråden förut.. :confused: Men fy satan vad jag är avundsjuk på dig med den här bilen.
Händer de något mer trevligt med den nu? Eller står de på is? Blir den klar till sommaren 2007?:D

Bygg på nu så jag får se ett äkta monster på 4 hjul!.

Johan H
23-12-06, 04:12
Har nyligen köpt villa, så det lär av ekonomiska skäl påverka framtida utvecklingstakt negativt... Det positiva är att det finns ett garage att ha Astran i. :-)

Målet är att den ska vara ute under 2007, ja. Realistiskt sett borde det bli sensommaren/hösten 2007.
I värsta fall våren 2008. Beror på en mängd faktorer, tid, pengar och inte minst svensk byråkrati..

Bilen är förhoppningsvis klar för lack under våren, därefter ska bland annat ett helt nytt elsystemet dras och bilen skruvas ihop.

(Nej, detta blir inget extremt fast-and-the-furius bygge med konstiga stötfångare :rolleyes: )

hazaa
11-03-07, 06:03
hi!!

Johan Hallström how it is posible to send you some email or pm, i whant to ask you some question about you car, but cant get your email :(

maybe if you can you can wrote me

krt.team@gmail.com

pattedog
27-04-07, 02:04
Går det framåt med Astran?

Johan H
27-04-07, 04:04
Njae, då skulle jag ljuga om jag påstod att något hänt sedan sist. :Purple_Co

Men det är tänkt att jag ska hinna vara lite i garaget o greja under helgen.

pattedog
28-04-07, 12:04
Hur ser dom nya planerna ut för dräparn?

Johan H
09-05-07, 01:05
Den är under ombyggnad som kräver hellackering, om jag säger så...

Fast som tidigare sagt, det blir inga större ingrepp karossmässigt. Ett par kvm plåt har det dock gått åt, men det är kanske inte alla som kommer att märka det vid en första anblick.

Ny motor blir det också, troligen nya fälgar också.

Har iaf varit till garaget o städat lite, fixat en "att-göra-lista" att pricka av från.
Just nu föll det på att jag för andra gången på en månad ligger hemma i halsfluss... Så det stör ju både schemat och ekonomin lite, kan man säga..

linden
10-05-07, 03:05
hmm verkar som detta projekt har börjat få liv igen å därmed ej passar i denna kategori :-) Bättre under vanliga projektdelen å lite nya bilder!!! :-D

pattedog
13-12-07, 10:12
Våren 08 närmar sig...

Johan H
14-12-07, 08:12
mmm... Det ska förhoppningsvis gå. :D

Peppe
03-01-08, 02:01
mmm... Det ska förhoppningsvis gå. :D

hur gör du vid besiktningar??

Johan H
03-01-08, 10:01
Nu är den här tråden inaktuell då denna kompressorinstallation numera ägs av Johan Sand i Norge, men jag hade en besiktningsmotor under huven en gång per år. Inte svårare än så. :rolleyes: